InzerujTEĎ

 
 
 

Kdy a kam

  • Oldies Goldies Párty s DJ Hobo

    pátek 29.3 22:00 - Hradní sklípek, Strakonice

  • Velikonoční farmářské trhy s ukázkami pletení z proutí

    pátek 29.3 9:00 - Drahkov

Zobrazit všechny události
 

Letecká záchranka se vrátila do Plané. Vrtulník poprvé vzlétl dnes po deváté hodině

Premiéru měl vrtulník letecké záchranky na Nový rok deset minut po deváté hodině, kdy letěl na Opařansko k pacientovi s poruchou vědomí.  , Autor: Lucie Váchová

Premiéru měl vrtulník letecké záchranky na Nový rok deset minut po deváté hodině, kdy letěl na Opařansko k pacientovi s poruchou vědomí.     Autor: Lucie Váchová

ČESKÉ BUDĚJOVICE – Po čtyřech letech se od 1. ledna Letecká záchranná služba Jihočeského kraje vrací na obnovenou základnu Kryštof 13 v Plané u Českých Budějovic. Novým provozovatelem se na následujících osm let stala firma DSA. Záchranáři službu zajišťují nepřetržitě - sedm dní v týdnu, čtyřiadvacet hodin denně. Létají vrtulníkem EC 135, který měl premiéru na Nový rok deset minut po deváté hodině, kdy letěl na Opařansko v táborském okrese k pacientovi s poruchou vědomí.

Pomyslnou štafetu dnes o půlnoci jihočeští záchranáři převzali od Letecké záchranné služby Armády České republiky v Bechyni. „Pro pacienty se tím nic nezmění, neměli by žádné změny poznat. Pouze na obloze neuvidí červenobílý vrtulník, ale vrtulník žluté barvy. Tak, jak jsme do roku 2016 pracovali my, tak stejně dobře pracovala i armáda. Nastupuje sice nový vrtulník, ale podobné posádky. Ti, kteří pacienty ošetřovali doposud, je budou víceméně ošetřovat i nadále," uvedl ředitel Zdravotnické záchranné služby Jihočeského kraje Marek Slabý.

Letečtí záchranáři mezi sebou budou mít i specialisty pro náročnější vzlety. „Když někdo třeba vyleze na Javor a bude potřebovat vyprostit, nebo spadne do Lipna a bude třeba ho z vody vytáhnout, tak i na to jsme připraveni. V posádce máme trvale lezce, kteří jsou oprávněni k těmto speciálním činnostem," dodal ředitel, který má z návratu letecké záchranky na heliport v Plané velkou radost. „Už jen jeho vybudování nás stálo spoustu úsilí. Museli jsme vymyslet, kde vlastně bude. Toto místo bylo totiž původně plánované pro více vrtulníků, pro více složek Integrovaného záchranného systému. Ministerstvo vnitra ale pak od tohoto úmyslu upustilo a budoval se heliport a hangár jen pro leteckou záchranku. Musely se vyrovnat pozemky mezi Jihočeským krajem a letištěm, takže to bylo poměrně složité. A rok poté, co jsme za přibližně padesát milionů základnu dostavěli, došlo ke změně provozovatele a armáda z technických důvodů létala z Bechyně. Tady pak zůstala jen pozemní záchranná služba," připomněl Marek Slabý.

Hangár v Plané ale záchranáři celé čtyři roky udržovali v dobrém stavu a vybavovali ho nejnovější technologií. Teď se tam letecká záchranná služba vrátila. Její nový provozovatel, firma DSA, vzešel z veřejné zakázky, kterou vyhlásilo ministerstvo zdravotnictví. „Jihočeský kraj ani záchranná služba s výběrem tedy nemá nic společného, byla to starost ministerstva. My tedy nezajišťujeme ani technický personál, ani piloty, pouze zdravotnickou posádku," poznamenal ředitel Slabý.

Nový vrtulník, který začali letečtí záchranáři využívat, je o poznání lehčí, než armádní. Může tedy přistát i na jediném střešním heliportu v jižních Čechách, kterým disponuje jindřichohradecká nemocnice. „Tam už dlouho žádný vrtulník letecké záchranky nepřistál, protože jeho váha to neumožňovala. Teď už to půjde," zmínil Marek Slabý.

Vedoucí záchranář Letecké záchranné služby Jihočeského kraje Jan Vávra doplnil, že nad rámec zdravotnických dovedností musí mít letečtí záchranáři i dovednosti technické. „Jsme s pilotem vpředu v kabině a ve spoustě věcí mu musíme asistovat. Takže procházíme výcviky, které se této spolupráce týkají. Musíme mít i výcvik na provoz v noci a na speciální záchranné práce, jako je například vyprošťování v nepřístupném terénu," zmínil Jan Vávra.

Jihočeská zdravotnická záchranná služba vyjíždí přibližně k 78 až 80 tisícům případů ročně, z toho vrtulník letí přibližně k pěti stovkám pacientů.

Diskuse k článku - 6 příspěvků
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    Takove politicke kecy od reditele.... vycvik? Ano ZZS ho ma.... a k cemu? At rekne, jestli tenhle vrtulnik muze letat v noci? Jestli muze pristat jen podle pristroju (bez viditelnosti)? Muze preseknout draty? Ma rameno a uzpusobeni k lezecke činnosti z vrtulniku? Kapacita pro pacienty? NE, NE a NE. Prostě ne... prileti jen ve dne, vezme jen jednoho pacienta, nez prileti a sedne tak vojenskej uz by odletal... takze časově prodleva....
    K cemu perfektne vycviceny lekar od ZZS, kdyz nepristanou tam co ACR, trva to dele a jeste jen za velmi dobrych podminek.... stydte se...

    Vloženo 1.1.2021 17:10:53

    • anonymní čtenář 

      Reagovat

       

      Vrtulník bude létat 24/7. Stačí číst články.

      Vloženo 1.1.2021 19:52:11

      • anonymní čtenář 

        Reagovat

         

        Dnes 3.1.2021 kvuli pocasi neleta... armada v tomhle.lita

        Vloženo 3.1.2021 14:54:49

  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    Vyhoda? Pristane na střeše jindrichohradecke nemocnice? Super zprava... a dal? ZZS je stejná jako byla... jen ten vrtulnik... kolik dokaze a jak rychle zachranit? Vojaci byly ve vsem lepsi...

    Vloženo 1.1.2021 17:04:23

    • anonymní čtenář 

      Reagovat

       

      Souhlasím pamatuji žluťáka v akci přistaval jen na fraj place kdežto vojáci dokázali přistát u nehody i na mostě,žluťáci nejdřív vystoupali do úctyhodné výše než vůbec vyrazili vpřed.Zkratka vojáci cvičení v terénu se s tím nemazali přistávali a vzlétali ja k nerychleji a nejblíž to šlo.Když něco fungovalo proč to rušit,protože vojáci za zakázku od statu nenamazili těm co to rozhodujou to je celý.

      Vloženo 2.1.2021 10:36:00

      • anonymní čtenář 

        Reagovat

         

        Na Zvíkovském mostě přistane EC s prstem v pr.... tak tu nešiřte bludy. Když před čtyřmi roky končila DSA a nastupovala armáda měli jste keci, jak je jejich vrtulník na h... jak je provoz dráhy a podobně. Nyní máte opět kecy. A jestli to píšeš jako profík, tak se pod to podepis když tu hodlás kritizovat.

        Vloženo 4.1.2021 07:04:37

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace