InzerujTEĎ

 
 
 

Kdy a kam

  • Kroužkování ptáků s přednáškou

    pátek 19.4 9:00 - Sýpka u rybníka Topič

  • Multinstrumentální koncert kapely Jablkoň

    pátek 19.4 19:30 - Hospoda U Datla, Blatná

Zobrazit všechny události
 
 
 
 

Letní a zimní čas

V roce 2018 skončila v EU debata o letním a zimním času. Každý stát se má zařídit podle svého. Téma se odsunulo do pozadí, momentálně není na stole. Co vyhovuje vám?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Podle starosty Soběslavi byly pro město nejhorší povodně

Jindřich Bláha , Autor: Eva Výborná

Jindřich Bláha     Autor: Eva Výborná

SOBĚSLAV – V září uplynulo 630 let od udělení městských privilegií Soběslavi od Jindřicha III. z Rožmberka. I v roce zasaženém koronakrizí nebyla ve městě na soutoku řeky Lužnice a Černovického potoka nouze o události, jak je vidět z rozhovoru se starostou Jindřichem Bláhou.



V čele města jste už 26 let. Byl loňský rok nejhektičtější ze všech?

Koronavir je samozřejmě velkým zásahem do života města, jeho obyvatel, třeba i do nejrůznějších investičních akcí. Nicméně, pokud jde o město jako takové, určitě povodně jak v roce 2002, tak i v roce 2006 byly daleko dramatičtější, protože to je živelní pohroma, zatímco pokud jde o koronavir, tak to je otázka epidemiologická nebo zdravotní. Z pohledu města i mého povodně byly podstatně horším zásahem do života města. Ale ono se to nedá dost dobře srovnávat.

Čeho si ceníte, že se povedlo a co vás mrzí, že se nepodařilo?

Jsem rád, že jsme zrealizovali všechny naplánované investiční akce, především úpravu prostoru před základní školou a gymnáziem. Druhou velkou akcí byla bruslařská a cyklistická výuková dráha. A samozřejmě další akce jako parkoviště u polikliniky, ale třeba i stánek na náměstí. Všechno vyžaduje čas a přípravu. Co se nepovedlo, a co mě hodně mrzí, je konání některých kulturních akcí. Především tradičních jako je mezinárodní festival dechových hudeb Kubešova Soběslav a hlavně městské slavnosti. Kromě toho, že to jsou vždy akce příjemné, jsou také příležitostí pro setkávání lidí, což ovšem nešlo.

Loni město získalo dvě ocenění. Jak jsou významná v kontextu novodobé historie města?

Nejvýznamnější za poslední dobu je titul Historické město Jihočeského kraje roku 2019. Ze čtrnácti krajských vítězů pak komise hodnotí tři nejlepší historická města v rámci celé České republiky. Vyhrál Štramberk, Soběslav skončila na krásném druhém až třetím místě společně s Novým Borem. Úspěch je o to cennější, že nemáme ve městě tolik kulturních památek jako jiná města. Ale protože se hodnotí i veřejná prostranství, zeleň a navazující věci, které souvisejí s městskou památkovou zónou, získali jsme další body. Druhé ocenění spíš získal pan architekt Jaromír Kročák, ale i my samozřejmě s ním. Jedná se o ocenění Architekt obci 2020. Je to ocenění za dlouholetou spolupráci a spoustu krásných projektů, které nám tady architekt Kročák vymyslel. Společně jsme je pak zrealizovali.

Městu se loni ozval investor, který má zájem stavět v průmyslové zóně. Občané se ale peticí proti záměru ohrazují. Jak pokračují jednání s investorem a s petičním výborem?

Záměr staveb v průmyslové zóně, který předložil vlastník pozemků a budoucí investor, nás všechny zaskočil, neboť byl maximalistický v mnoha směrech. Je logické, že proti tomuto záměru vznikly protesty a připomínky, jedním z nich byla i zmíněná petice. V rámci jednání rady města i v návaznosti na jednání zastupitelstva města jsme vlastníkovi pozemků specifikovali, za jakých podmínek bychom rádi, aby se rozvoj průmyslové zóny uskutečnil. Investor nyní pracuje na přepracování svého záměru. Nejdůležitějším bodem připomínek je dopravní řešení a velikost objektů. Z našeho pohledu je asi nejdůležitější, které firmy budou v průmyslové zóně působit tak, aby to bylo ku prospěchu města. Investor přislíbil, že jakmile bude mít záměr přepracovaný, představí jej zastupitelstvu města a veřejnosti. Rádi bychom, aby jej přišel představit na jednání zastupitelstva města před finální verzí, aby se k němu mohli kromě zastupitelstva také vyjádřit různé zájmové skupiny a občané. Jednání s petičním výborem probíhá a ve značné části věcí spojených s rozvojem průmyslové zóny jsme ve vzájemné shodě. Samozřejmě jsou i některé skutečnosti, které ve shodě nejsou, ale to je spíše záležitost diskuse s investorem.

Máte na mysli, aby na jednáních byli za město zástupci rady, zástupci petičního výboru a investor?

Rádi bychom, aby rada města nefigurovala jako zprostředkovatel, ale aby investor přišel představit svůj záměr veřejnosti na jednání zastupitelstva města, neboť jednání zastupitelstva je veřejné a mohou se na něm vyjádřit všichni přítomní, tedy i petiční výbor nebo jiné spolky i občané města. Je na investorovi, aby svůj záměr obhájil podle schváleného územního plánu města a příslušných zákonů. 

Kdy by mohl investor na zastupitelstvu svůj záměr představit?

Rádi bychom nejpozději do konce února svolali jednání zastupitelstva za přítomnosti investora, aby se důležité otázky k průmyslové zóně mohly vydiskutovat a případně se daly zapracovat do finálního záměru. V rámci zjišťovacího řízení je nutné vypořádat další připomínky.

Je investor přístupný požadavkům na snížení výšky objektů nebo zmenšení zastavěné plochy?

Nechci mluvit za investora, ale jak jsem již uvedl, je pro nás podstatné, jaké firmy do průmyslové zóny přijdou. Od toho se odvine i případná velikost nebo výška podnikatelských provozoven. Výška budov musí samozřejmě splňovat limity krajinného rázu. Vzhledem k tomu, že terén je převážně svažitý, záleží na jejich umístění do území.

Jaké firmy by do Soběslavi přišly?

Dle informací, které jsme obdrželi, nemá zatím investor konkrétní firmy. Přislíbil, že bude na této záležitosti pracovat, případně nabízet pozemky k využití soběslavským podnikatelům.

Proč byla ve městě dva roky po volbách zrušena komise životního prostředí a IT komise?

Rád bych uvedl, že zřizovat a rušit komise podle potřeby jako své iniciativní a poradní orgány patří podle zákona o obcích mezi vyhrazené pravomoci rady města. Všichni by měli tuto skutečnost respektovat. Řešili jsme tři komise. Dvě z nich, komisi výstavby a dopravy a komisi životního prostředí a odpadového hospodářství jsme sloučili do jedné. Vrátili jsme se k původnímu modelu společné komise. Rádi bychom, aby komise výstavby a životního prostředí převzala starost o přípravu nového recyklačního dvora, který bychom v návaznosti na stavbu železničního koridoru chtěli realizovat. A komisi IT jsme zrušili, neboť rada města se v otázce informačních technologií bude více obracet na odborné pracovníky úřadu. Samozřejmě nikdo nebrání občanům města nebo členům zastupitelstva, aby v této oblasti podávali své podněty.

Kdy má být trasa železničního koridoru v úseku Soběslav - Doubí hotová?

Čtvrtý železniční koridor by měl být hotový na podzim roku 2022. To je informace od Správy železnic, která je investorem stavby.

Pak je v plánu cyklostezka na zrušené železniční trati. V jaké fázi je tento záměr?

Budoucí cyklostezka je na katastru Soběslav, Klenovice a Roudná. Společně jsme požádali Správu železnic o bezúplatné převedení pozemků do vlastnictví jednotlivých obcí. Žádost máme předběžně odsouhlasenou. Jednáme o zadání nové studie na vedení trasy cyklostezky. Dále budeme postupovat ve shodě s Klenovicemi a Roudnou. Opuštěná železniční trať bude zrušená až v roce 2023 a teprve potom se bude moci realizovat cyklostezka. Rádi bychom byli projekčně včas připraveni.

Kdy se začne se stavbou dopravního terminálu u nádraží Českých drah?

Na stavbě dopravního terminálu budeme spolupracovat se Správou železnic, která staví koridor. Terminál včetně opravy bývalé výpravní budovy Českých drah bychom rádi dokončili také v roce 2022 společně s koridorem.

Existuje možnost dotace na nástavbu Senior-domu. Vy sám jste pro nástavbu? Nebo mají něco do sebe názory, že by bylo vhodnější postavit samostatný objekt, rozdělit tak kapacitu a nezatěžovat obyvatele stávajícího zařízení stavbou?

S projektem, abychom zvýšili kapacitu Senior-domu, jsme začali před zhruba šesti lety. Hledali jsme možnosti buď přístavby nebo i stavby objektu vedle stávajícího zařízení. Uvažovali jsme i o možnosti přístavby, kam by se přesunula oddělení z přízemí Senior-domu a tím navýšit lůžkovou kapacitu do přízemí. Ovšem jsou tam svozy prádla a z hlediska logiky provozu budovy to není schůdné. Po diskusi s odborníky, se třemi architekty nezávisle na sobě, jsme dospěli k tomu, že nejefektivnější řešení je nástavba o jedno patro. Jsme si vědomi komplikací, které by s tím byly spojené. Ale začátkem roku 2016 zastupitelstvo odsouhlasilo, že se nástavbou budeme zabývat. Takže jsme žádali o dotace. Není v silách města, aby kapacitu rozšířilo z vlastních prostředků. Samozřejmě jsme limitovaní i tím, co nám dovolí zařazení Senior-domu do rejstříku podobných zařízení. To znamená, že máme jasně řečeno jak ministerstvem práce a sociálních věcí, tak i krajem, že celková kapacita Senior-domu bude maximálně sto míst. A na to bude organizace dostávat i prostředky na provoz. První žádost o dotaci na nástavbu byla v roce 2016 neúspěšná hlavně proto, že jsme neměli projektovou dokumentaci. Následně jsme nechali zpracovat projektovou dokumentaci na nástavbu a opět to schválilo zastupitelstvo. Teprve loni jsme byli s žádostí o dotaci úspěšní. Bude to třeba po dobu půl roku stavby diskomfort pro stávající klienty i zaměstnance, ale stavíme to na mnoho let dopředu. To znamená, když dotaci odmítneme, nástavba nebude a Senior-dům zůstane tak, jak je a nic jiného nebude. Proto jsem pro nástavbu. 

Novinkou je bruslařská výuková dráha za řekou. Počítáte se slavnostním otevřením?

Dráha je hotová, slavnostní otevření bychom chtěli udělat až na jaře. Zároveň bychom rádi společně se Spartakem vylepšili zázemí kempu tak, aby tam byly i služby k této dráze. Jedná se hlavně o sociální zařízení a restauraci. Aby byla možnost tam zajet, občerstvit se a zase jet dál.

 

 

 

Diskuse k článku - napište váš názor
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace