Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Volejbalový magazín

Kolomý: Zdraví je důležitější než závodění, na Dakar se ale chci vrátit

Automobilový závodník Martin Kolomý se stále potýká s následky nehody, kvůli které má v páteři osm šroubů. Svůj sen o Rallye Dakar ale neopouští, věří, že se do jeho stopy znovu vrátí. Přesto dává na první místo zdraví.

Martin Kolomý
zdroj: ČTK/PR/BUGGYRA media

Martin Kolomý se na start letošní Rallye Dakar chtěl postavit, rok 2020 ale všechno zvrátil.

"Závodit jsem chtěl. Ale kvůli pandemii a plánovaným a zrušeným operacím mám pořád osm šroubů v zádech a to zdraví je důležitější než závodění. Takže musíme počkat, až lékaři budou mít čas a odoperují mě. Pak se můžu fyzicky i technicky připravovat," řekl Kolomý.

Kromě závodění se ale rád věnuje i jiným sportům, jako například plavání. I to však v současném světě není tak jednoduché. "Letos je to problém. Snažím se chodit, jezdit na kole, ale tím, jak je všechno zavřené, tak je to o to komplikovanější," přiznal.

V loňském roce jej zastavila nehoda ve shakedownu, startovat za tým Martina Prokopa proto nemohl. "Nehody se stávají každým dnem, takže bohužel se to stalo. Myslím si, že vracet se zpátky je nesmysl."

Martin Prokop se letos pohybuje na čele pořadí mezi známými jmény jako Peterhansel, Al-Attíja nebo Sainz. Od lepšího umístění jej ale dělí technické problémy. "Jede skvěle," hodnotil Kolomý. "Myslím, že v té desítce zůstane. Je potřeba, aby ještě kousíček poskočil dopředu, ale jede fantastickou jízdu." Nebýt tří zlomených poloos, mohl být mezi nejlepšími pěti.

Kolomý okomentoval také výkonnost výše tří zmíněných. "Je to určitě o technice. Martin měl nějaké technické potíže, což je velká škoda. Ale velkým bugynám se těžko konkuruje, protože mají jiné zdvihy. Jsou to prostě jiná auta, v porovnání s těmi čtyřkolkami." 

"Ti chlapi mají také najeto spoustu kilometrů, odježděno spousty testů, i v dunách, takže ví, co si s tím autem mohou dovolit."

Velkou roli hrají na Rallye Dakar i pneumatiky a jejich výběr. "Výrobců je spousta. Začínali jsme na Pirelli, měli jsme s nimi ale dost problémů. Přešli jsme na Michelin, tak se to dost zlepšilo. Zkoušeli jsme i brousit gumy, aby se nám tolik nezahřívaly. Díky teplotním čidlům víte, co se v té pneumatice odehrává, takže podle toho je také měníte. Průrazům a defektům se nevyhne nikdo ze špičky ani vzadu v poli. Výběr pneumatik je hodně důležitý."

Je nám líto, video expirovalo.
Dakarské ozvěny

"Pilot si řekne, kolik chce nafoukat, jak se mu s tím jede. Je to podle druhů písku a kamení. Ten tlak u kamionů se dá určit od 0,5 až do 4. U osobních aut to nastavíte na startu, musíte si spočítat, jaká je teplota vzduchu, na kolik se vám guma ohřeje a s tím jedete celou etapu."

Piloty na Dakaru dnes čekala maratonská etapa, na něž má Kolomý také několik vzpomínek. "Měl jsem je rád i nerad. Naštěstí jsme v nich nikdy neměli vážné technické problémy a absolvovali jsme je rychle. Pokud ale dlouho děláte na autě, není to příjemné." 

"Na maratonskou etapu se toho materiálu nakládá víc. Počítám, že kluci mají na těch kamionech naloženo plus 200 kg. Ví, co dělají po každé etapě za servis, tak to si vezou i do té maratonské, aby si to mohli opravit po ní a mohli pokračovat."

Sám by se Kolomý chtěl na Dakar vrátit. "Priorita je hlavně to zdraví. Vytáhnout šrouby ze zad. Dnes připravujeme i juniora na autokros. Ohledně mého závodění se ještě uvidí, hlavně co bude na podzim. Jaký bude vývoj pandemie a jestli se dostanu na operaci. Určitě bych se na Dakar chtěl vrátit. Jestli to bude v kamionu nebo osobáku, to se nechte překvapit."

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články