Odečty energií v běžném režimu fungovaly kontaktně. Teď se musejí dodavatelé spolehnout na online systémy a zprostředkovávat služby vzdáleně. U většiny společností mohli i dříve zákazníci tyto služby využívat.
„U nás odečítači nechodí do domácností. Máte teď několik možností, jak nahlásit spotřebu vody,“ komentuje situaci například Marek Síbrt ze Severomoravských vodovodů a kanalizací Ostrava.
Spotřebu vody lze nahlásit pomocí internetových stránek nebo na zákaznické lince. „Třetí možnost je vyplnit korespondenční list, který odečítači vhazují zákazníkům do schránky,“ dodává. Tuto možnost podle něj spíše využívají starší zákazníci.
Většina firem preferuje dálkový odečet online formou, kdy zákazníci vyplní stav měřičů na webové stránce dodavatele. „V tuto chvíli odečtáře k nikomu domů neposíláme,“ sdělil mluvčí Pražských vodovodů a kanalizací Tomáš Mrázek.
Kutil zapojil plynový kotel do vodovodního řadu, odstavil desítky domácností |
Odečty energií nejsou kontaktní formou nutné ani u elektřiny. „Elektroměry jsou k dispozici zvenku u rodinných domů nebo v činžovních budovách na chodbách,“ informoval mluvčí Pražské energetiky Petr Holubec.
Odečítači energií se tedy nemusejí s klienty kontaktně setkávat. „Pokud starší byty mají elektroměr uvnitř, dostane zákazník do schránky požadavek o vyplnění stavu elektroměru,“ dodal ještě Holubec. Zákazník poté přes web, e-mail nebo telefonicky provede samoodečet.
Tam, kde přeci jen je potřeba provést odečet u zákazníka fyzicky, se referentí odečtů řídí bezpečnostními pokyny. „Udržují dostatečný odstup, používají ochranné pomůcky jakou jsou roušky, rukavice a desinfekce,“ ubezpečila mluvčí skupiny ČEZ Soňa Holingerová.
Dodavatelé energií se snaží zákazníky na svých webových stránkách o samoodečtu informovat. „Zanecháváme na odběrném místě informace, jak jej provést, stejně tak postupujeme i v případě, že jsme zákazníka nezastihli na odběrném místě s nepřístupným elektroměrem,“ dodala Holingerová.