Emise osobních aut v loňském roce poklesly o 6 %. Nejlépe si vedl Peugeot

  
Martin Bárta
12. 1. 2021 ▪ 09:36

Pokles emisí oxidu uhličitého o 6 procent měla na svědomí registrace nových bateriových a plug-in hybridních vozidel. Pomáhá ale i stálé zlepšování nových benzínových a naftových agregátů. Nejlépe z hlediska emisí dopadl Peugeot, nejhůře Audi.

Peugeot
Peugeot
Foto: Pixabay

Motory moderních vozidel se každým rokem z hlediska produkovaných emisní oxidu uhličitého zlepšují a to i díky silné iniciativě Evropské unie, která nařizuje stále přísnější emisní normy na nově registrovaná vozidla. Nově registrovaná vozidla tak díky těmto snahám opět dosáhla nižších emisí a v roce 2020 je snížila o dalších šest procent.

Nejvíce automobilů zaregistrovala Škoda, emisně byl na tom nejlépe Peugeot

Ač nejvíce nových vozidel zaregistrovala Škoda Auto (36, 9 %), Volkswagen (8,3 %) a Hyundai (7,9 %) z pohledu emisí oxidu uhličitého byl na tom nejlépe Peugeot. Ten totiž na rozdíl od konkurentů dosáhl hranice 107 g CO2 na kilometr.

Průměrné emise byly u nově registrovaných vozidel podle Centra dopravního výzkumu ještě v roce 2010 na 149 g CO2 na kilometr. Vozidla registrovaná v roce 2020 pak tyto hodnoty snížila v porovnání s hodnotou před deseti lety o 19 % na 121 g CO2 / km. Tři automobilky se navíc s touto hodnotou dostaly i pod 110 g.

Ač díky lepším motorům docházelo u hodnocených značek, tedy dvaceti těch nejvíce zastoupených podle prodaných vozidel k poklesu emisí, našly se i dvě značky u kterých byl trend opačný a emise z jejich vozidel naopak stouply. Tento růst byl u Mitsubishi a to o 2 procenta, o tři procenta více tedy s celými pěti procenty nárůstu emisí skleníkového plynu oxidu uhličitého jej překonalo Audi.

Škoda měla největší snížení emisí v prosinci

Tabulka emisí vozidel , SDA,...
 Škoda Auto snížila v roce 2020 meziročně vypouštěné emise o sedm gramů na vozidlo. Největší snížení emisí u ní ale vykázaly registrace v posledním měsíci roku, které ovlivnily i celkové skóre. Škoda v prosinci zaregistrovala 6 423 vozidel u nichž byly uvedeny průměrné emise 97 g CO2 na kilometr.

K prosincovému snížení emisí tak u Škody přispěly velkou měrou registrace bateriových elektrických (BEV) a plug-in hybridních vozidel (PHEV) jako byla nová Octavia či Superb. Podle dat tak každá Škodovka nově registrovaná v prosinci 2020 byla „do zásuvky“. V loňském roce největší tuzemský prodejce vozidel prodal celkem 2 636 elektrických vozidel. Silně také táhl nový ENYAQ.

Emise dlouhodobě klesají, výjimky vytváří registrace SUV

Snižování emisí skleníkových plynů u nových vozidel probíhá dlouhodobě. V letech 2010 až 2016 docházelo ke snižování průměrných emisí každoročně. Výjimkou tak byly až roky 2017 – 2019, kdy se vysoké popularity dočkaly vozidla SUV. Právě ty díky svým rozměrům, hmotnosti a výkonnějším agregátům generují také vyšší emise což zajistilo nárůst emisí v těchto letech.

V roce 2020 už počet registrací SUV činil 35,4 % všech nově registrovaných vozidel. Snížení průměrných emisí tak musely zajistit jiné podmínky. Byly jimi registrace nových vozidel na LPG jejichž velkou část registrovala Dacia a také zrychlení tempa růstu prodeje vozidel na elektřinu, tedy těch přímo s baterií a také těch hybridních.

V letošním roce by mělo postupně docházet k dalšímu růstu prodeje vozidel na bateriový pohon, jelikož se dále šíří informace o budoucím omezení či úplném zákazu benzínových a naftových agregátů v některých zemích ale i v celé Evropské unii. Nedávno tak nad tímto zákazem přemýšleli i britští zákonodárci, kteří by ale chtěli omezit i prodej hybridních vozidel. Právě tyto informace a také další zlepšování baterií pro elektrická vozidla by mohlo být v tomto a následujícím roce dalším impulzem k růstu výroby a prodeje nových bateriových vozidel.




Zdroj: CDV, SDA