Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Dakar, 10. etapa: Macík bez skla vyhrál. A co další Češi?

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)

Český jezdec Martin Macík si po výhře v deváté etapě zopakoval na 43. ročníku Rallye Dakar vítězství také v desáté etapě. S kamionem Iveco Powerstar byl nejrychlejší na trase z Neomu do Ala-Uly. Posledních sto kilometrů absolvoval s kamionem bez čelního skla.

Pro první část středeční etapy z Neomu do Ala-Uly (583 km, 342 km RZ) neexistuje dostatek superlativů, aby popsaly krajinu. Kopcovité oblasti jsou opravdu úchvatné. Písečné tratě však poskytly účastníkům soutěže hodně navigačních možností, aby zvládli všechna údolí.

Písek mezi zuby

Posádka týmu Big Shock! Racing, kterou kromě jezdce Martina Macíka tvoří navigátor František Tomášek a mechanik David Švanda, startovala do desáté etapy jako první a s výjimkou jednoho kontrolního bodu, vedla v celém průběhu speciálky. Češi za sebou nechali čtyři ruské kamazy a běloruský MAZ. V průběžném pořadí je posádka stále pátá, ale na čtvrtého Aleše Lopraise ztrácí už jen 11:54 minuty.

„Celou etapu to byl pořádný fičák. Jako první na trati jsme otevírali ostatním trať a udělali pár chybiček i malé bloudění bylo, ale nejednalo se o nic zásadního. Chvíli po vyjetí z neutralizace nám bez jakéhokoliv předchozího varování prasklo čelní sklo a kluci ho museli za jízdy vykopat. Nasadili jsme si velké lyžařské brýle a uháněli dál, akorát máme spoustu písku mezi zuby. Ještě nám zbývají dna dny a ten následující nám prý pořadatelé chystají pěkně výživnou zkoušku. Bojujeme dál,“ řekl Martin Macík těsně poté, co dorazil do cíle.

Prokop z osmého na deváté

Až patnáctý byl v desáté etapě v kategorii automobilů Martin Prokop a musel se rozloučit s osmým místem v průběžném pořadí, na které si polepšil tovární jezdec Toyoty Giniel de Villiers z Jižní Afriky. „Na to, jak říkali, že nás čeká jednoduchá přejezdová etapa, tak to bylo fakt šílený. Zase milion kamení, kterému jsem se snažil vyhýbat, což se povedlo. Neměli jsme žádný defekt. Celou etapu jsem se však necítil moc dobře, což byl hlavní problém. Blbě jsem spal, měl nějaké noční můry a hlava mi nejela tak, jak bych potřeboval. Nestíhal jsem se v rychlosti vyhýbat kamenům, takže tomu odpovídalo pomalejší tempo, proto takový výsledek. Prostě jsem nemohl jet naplno,“ přiznal pilot týmu Benzina Orlen.

Čeští motorkáři si polepšili

V kategorii motocyklů si oba jezdci týmu Orion – Moto Racing Group polepšili. Třináctý dojel Martin Michek a postoupil na dvanáctou příčku, celkově devatenáctý je Milan Engel. Aktuálně 37 minut a 13 sekund dělí Michka od desátého místa. „Mám za sebou hezkou, rychlou a navigačně docela složitou etapu. Na začátku jsem udělal dvě drobné chybičky, trochu se motal a to mě stálo nějaké vteřinky, možná i nějakou minutu. Jsem rád, že jsem v cíli zdravý a můžu se chystat na nejtěžší etapu, která nás čeká,“ řekl jezdec v cíli.

Skvěle se předvedl freestylový motokrosař Libor Podmol, jenž při své debutu na Dakaru zajel pětadvacátý čas, což je jeho nejlepší etapový výsledek. V aktuální klasifikaci poskočil na 33. místo. Úspěšně bojuje také David Pabiška, který je 26:15 minuty od postupu do první třicítky. V klasifikaci Original by Motul pro jezdce startující bez asistence mu patří stále čtvrtá příčka.

K triumfu směřuje tovární tým motocyklů Honda. V desáté etapě měl na 252. kilometru pád vedoucí jezdec Chilan Jose Ignacio Cornejo Florimo. Naštěstí se zvedl a etapu dokončil se ztrátou 17:41 minuty. Na první místo se dostal Argentinec Ken Benavides, ale za ním jsou srovnáni s mankem 51 sekund loňský vítěz Ricky Brabec (USA). Cornejo Florimo ztrácel pouze 1:07, ovšem po lékařské prohlídce musel svou účast pro zbývající průběh vzdát. Třetí příčka tak patří s odstupem 10:36 minuty Britu Samovi Sunderlandovi, který drží pomyslný prapor KTM a šance rakouské značky na možnou výhru.

Nejdelší speciál na závěr

Nejdelší speciál v soutěži z Al-Uly do Janbu (557 km, 511 km RZ) připravil prostor pro rozhodující zúčtování pro zbývající posádky. Duny jsou po několika dnech zpět, aby oddělily to nejlepší od ostatních v oceánu písku táhnoucího se téměř sto kilometrů. Časové rozdíly mohou být obrovské.

Výsledky – 10. etapa

Motocykly: 1. Brabec (USA/Honda) 3:12:33; 2. Barreda Bort (Šp./Honda) +3:15; 3. K. Benavides (Arg./Honda) +5:11; … 13. Michek (ČR/KTM) +19:08; 20. Engel (ČR/KTM) +32:52; 25. Podmol (ČR/Husqvarna) +54:14; 29. Brabec (ČR/KTM) +1:05:36; 34. Krejčí (ČR/KTM) +1:11:05; 38. Pabiška (ČR/KTM) +1:17:38; 46. Lhotský (ČR/KTM) +1:31:53.

Automobily: 1. Al-Radži, Von Zitzewitz (S. Arábie, Něm./Toyota) 3:03:57; 2. Al-Attiyah, Baumel (Katar, Fr./Toyota) +2:04; 3. Peterhansel, Boulanger (Fr./X-Raid Mini) +2:53; … 15. Prokop, Chytka (ČR/Ford) +12:38; 36. Ouředníček, Křípal (ČR/Toyota) +33:56; 40. Zapletal, Sýkora (ČR, Slov./Ford) +37:14.

Čtyřkolky: 1. Copetti (USA/Yamaha) 4:18:47; 2. Pedemonte (Chile/Yamaha) +20 s; 3. Andjuar (Arg./Yamaha) +2:45; … 8. Kubiena (ČR/Yamaha) +26:35.

SSV: 1. Karjakin, Vlasjuk (Rus./) 3:31:17; 2. Jones, Gugelmin (USA, Braz./Can-Am XR5) +29 s; 3. Goczal, Gospodarczyk (Pol./Can-Am) +1:10.

Lightweight Prototype: 1. Karjakin, Vlasjuk (Rus./) 3:31:17; 2. Jones, Gugelmin (USA, Braz./Can-Am XR5) +29 s; 3. Goczal, Gospodarczyk (Pol./Can-Am) +1:10; … 247. Enge, Tošenovský (ČR/Can-Am) +23:14; 27. Macháček, Vyoral (ČR/Can-Am) +27:26.

Kamiony: 1. Macík (ČR/Iveco) 3:13:02; 2. Sotnikov (Rus./Kamaz) +1:40; 3. Mardějev (Rus./Kamaz) +3:16; … 7. Loprais (ČR/Praga) +4:00; 8. Casale (Chile/Tatra) +8:36; 9. Valtr (ČR/Iveco) +11:45; 16. Šoltys (ČR/Tatra) +1:02:04; 18. Tomeček (ČR/Tatra) +1:21:40.

Classic: 1. Harichoury, Fertin, Correia (Fr./Renault Trucks 420DCI) 129; 2. Revuelta, Sanchez Hernandez (Šp./Toyota Land Crusier) 148 bodů; 3. Douton, Etienne (Fr./Buggy Sunhill 1979) 1519 bodů, … 21. Klymčiw, Vlček (ČR/Škoda 130 LR) 38 325 bodů.

Výsledky jsou neoficiální.

Výsledky – celkově

Motocykly: 1. K. Benavides (Arg./Honda) 40:20:08; 2. Brabec (USA/Honda) +51 s; 3. Sunderland (Brit./KTM) +10:36; … 12. Michek (ČR/KTM) +1:53:32; 19. Engel (ČR/KTM) +5:12:10; 31. Pabiška (ČR/KTM) +9:42:10; 33. Podmol (ČR/Husqvarna) +10:00:49; 43. Lhotský (ČR/KTM) +17:45:40.

Automobily: 1. Peterhansel, Boulanger (Fr./X-Raid Mini) 37:33:06; 2. Nasser Al-Attiyah, Bäumel (Katar, Fr./Toyota) +17:01; 3. Sainz, Cruz (Šp./X-Raid Mini) +1:03:44; … 9. Prokop (ČR/Ford) +3:45:46; 43. Ouředníček, Křípal (ČR/Toyota) +21:40:40.

Čtyřkolky: 1. Andujar (Arg./Yamaha) 50:56:43; 2. Giroud (Fr./Yamaha) +21:00; 3. Enrico (Chile/Yamaha) +27:04; … 7. Kubiena (ČR/Yamaha) +6:54:25.

SSV: 1. Lopez Contardo, Latrach Vinagre (Chile/Can-Am XR5) 45:39:18; 2. Jones, Gugelmin (USA, Braz./Can-Am XR5) +10:13; 3. Domzala, Marton (Pol./Can-Am XR5) +42:41.

Lightweight Prototype: 1. Lopez Contardo, Latrach Vinagre (Chile/Can-Am XR5) 45:39:18; 2. Jones, Gugelmin (USA, Braz./Can-Am XR5) +10:13; 3. Domzala, Marton (Pol./Can-Am XR5) +42:41; … 13. Macháček, Vyoral (ČR/Can-Am) +5:25:05; 35. Enge, Tošenovský (ČR/Can-Am) +16:35:59.

Kamiony: 1. Sotnikov (Rus./Kamaz) 40:57:31; 2. Šibalov (Rus./Kamaz) +47:22; 3. Mardějev +1:14:41; 4. Loprais (ČR/Praga) +1:35:35; 5. Macík (ČR/Iveco) +1:47:29; … 9. Casale (Chile/Tatra) +4:33:05; 10. Šoltys (ČR/Tatra) +4:55:54; … 12. Valtr (ČR/Iveco) +7:55:39; 17. Tomeček (ČR/Tatra) +29:14:26.

Classic: 1. Douton, Etienne (Fr./Buggy Sunhill 1979) 886 bodů; 2. Donatiu, Serrat Puig 2361 bodů; 3.Harichoury, Fertin, Correia (Fr./Renault Trucks 420DCI) 5029 bodů; … 16. Klymčiw, Vlček (ČR/Škoda 130 LR) 85 281 bodů.

Výsledky jsou neoficiální

Po technických problémech v závodě pokračují motorkáři Jan Brabec (Strojrent Racing), Roman Krejčí (Bo!Beton) na strojích KTM a v kategorii automobilů Miroslav Zapletal (Offroadsport). V jejich silách rozhodně jsou úspěšná umístění ve zbývajících etapách soutěže, která skončí v pátek 15. ledna. V průběžném pořadí soutěže však uváděni nejsou.

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - Dzakobo
14. 1. 2021 09:52
To je všechno hezký
Ale rusáci maj stejně 2 hodiny náskok. To se jim v žádnym případě nepodaří stáhnout, takže na prd. Ale když jsou sponzoři spokojený s bramborovými a i horšími umístěními, tak OK. :D :D