TOPlist

Tesla škudlila na špatných místech. Kvůli vážné chybě zřejmě svolá 158 000 vozů

tesla model s

Ačkoliv se vozy Tesla svou cenou řadí do segmentu luxusních automobilů, jejich zpracování této kategorii často neodpovídá. Automobilce je dlouhodobě vyčítán například problém s lícováním částí karoserie, který se nepodařilo vyřešit ani u Modelu 3 z modelového roku 2021. Vozy vyrobené mezi lety 2012 a 2018 však trpí mnohem závažnejším problémem.

Dle zjištění Národní správy USA pro dopravní bezpečnost (NHTSA) trpí 158 000 vozů poruchami displeje, skrze který řidič ovládá v podstatě veškeré funkce vozu. Ve chvíli, kdy se displej porouchá, není možné nastavit téměř nic, ani například použít parkovací kameru, kontrolovat rychlost, ale ani odmlžit okna. Poruchou mohou trpět Modely S vyrobené v letech 2012 – 2018 a Modely X s rokem výroby 2016 – 2018.

Příčinou, která poruchu způsobuje, je dle NHTSA úložiště typu NAND, na které automobil ukládá veškeré záznamy o provozu. Ty však zvládají pouze 3 000 cyklů zápisu a následného přepsání dat, po nichž se paměťové buňky opotřebují. Automobilka potvrdila, že displeje osazené touto pamětí se 100% pravděpodobností přestanou fungovat.

Dalším problémem je, že Tesla odebírala dotykové obrazovky od výrobců počítačů, produkty nebyly konstrukčně připravené jak na změny teplot, tak na vibrace a otřesy způsobené jízdou. U elektromobilů, jejichž cena začíná na českém trhu na zhruba 2,5 milionech Kč se jedná o snahu šetřit náklady na špatném místě. Teslu by svolávací akce mohla, dle analytiků z Wall Street Journal, vyjít na 300 až 500 milionů dolarů (6,5 až 10,8 miliard Kč).

screen
Běžné zobrazovače nejsou uzpůsobeny pro otřesy způsobené každodenní jízdou.

NHTSA prozatím automobilce zaslala dopis, ve kterém Teslu žádá o zahájení svolávací akce. Ta však vozidla svolávat nemusí, pokud před úřadem obhájí, proč tomu není třeba. Pokud však se svou obhajobou neuspěje, bude následně svolání vozů nařízeno soudně.

Autor článku David Preiss
David Preiss

Kapitoly článku