Co lze při jeho návratu očekávat od Aston Martinu

Jedním ze dvou výrazných rebrandingů pro novou sezonu je přeměna Racing Pointu na Aston Martin. Pod názvem a barvami britské automobilky se chce stáj ze Silverstonu zařadit mezi úplnou špičku.

Štítky: Aston Martin Zveřejněno 18. 01 2021 — Martin Vejdělek

Dlouhodobým cílem Aston Martinu je na všech úrovních bojovat s těmi největšími značkami a zejména s dalšími výrobci sportovních vozů, tedy McLarenem a Ferrari. Už je tomu pět let od doby, co se do F1 zapojil zejména jako sponzor, ale i technologický partner Red Bullu poté, co nevyšly námluvy s Force Indií.

Příležitost mít svůj vlastní tým se začala naskýtat v roce 2018. Tehdy Lawrence Stroll převzal Force Indii, načež během minulé zimy vedl i konsorcium, jež odkoupilo šestinový podíl v Aston Martinu. Od té doby začalo být zřejmé, že růžové zbarvení a název Racing Point už v dalších letech ve formuli 1 neuvidíme.

Jak se bude jmenovat motor Red Bullu od Hondy?

Tento tým ovšem položil velmi solidní základy. Pod názvem Force India se objevoval od roku 2008 – nejprve krátce s motory Ferrari, od další sezony nepřetržitě odebírá ty od Mercedesu.

Indická stáj byla zářným příkladem toho, jak se do horních pater postupně vypracovat. Zatímco ve své první sezoně skončila bez bodu, v letech 2016 a 2017 se v Poháru konstruktérů umístila dokonce na čtvrtém místě. Jen jednou to s ní za dobu jejího působení dopadlo v pořadí týmů hůře než v předchozím roce.

Jenže finanční trable přivedly stáj do konkurzu, ze kterého jej zachránil právě Lawrence Stroll. Sezonu 2018 zakončil tým až hlouběji v pořadí, neboť body získané Force Indií do Velké ceny Belgie se nezapočítávaly, stejně tak ani nadcházející rok nebyl zrovna ideální.

Chameleoni F1: Od Jordanu až po Aston Martin

Ovšem uplynulé netradiční vydání mistrovství světa formule 1 stálo za to. Racing Point se i přes odpočet bodů za prohřešek proti pravidlům dokázal umístit na čtvrtém místě v Poháru konstruktérů, stejnou pozici obsadil dlouholetý závodník Sergio Pérez v šampionátu jezdců, a to navíc s tím, že si v Bahrajnu připsal historicky první své i týmové vítězství. V továrně tedy vše zřejmě funguje tak, jak má, a zejména po změně pravidel, která nás čeká za rok, může být Aston Martin černým koněm.

I přes obrovský úspěch a dlouhodobě konzistentní a nadstandardní výkony se však musel Sergio Pérez z týmu poroučet. Jedna sedačka bude totiž nadále patřit majitelovu synovi Lancovi, na tu druhou si Aston Martin dotáhl jméno z těch největších – čtyřnásobného mistra světa Sebastiana Vettela.

Aston Martin bude nově safety car

Oba jezdci půjdou do nové sezony s tím, že chtějí světu něco dokázat. Stroll bývá i přes své pole position v Turecku často označován pouze jako syn miliardáře, který by se jinak do královny motorsportu vůbec nedostal, Vettel zase nenaplnil svůj sen získat mistrovský titul ve Ferrari a po trápení v posledním roce měl jeho konec hodně hořkou příchuť.

V týmu se ale na Němce všichni těší a očekávají, že bude přínosem. „Je to pro každého opravdu vzrušující. V Sebastianovi máme odzkoušeného čtyřnásobného mistra světa, který ví, jak pomoci týmům vyhrávat závody a šampionáty,“ říká šéf týmu Otmar Szafnauer.

Jestli se to přímo Vettelovi nebo Aston Martinu povede? Těžko soudit, nicméně předpoklady pro to jsou rozhodně dobré.