Týden s tancem

Prestižní Prix de Lausanne, Wayne McGregor i Adam Zvonař jako Albert, to vše v dnešním týdnu s tancem.
Prix de Lausanne 2017 (foto FB Prix de Lausanne/Gregory Batardon)

Prix de Lausanne
Prestižní soutěž mladých baletních tanečníků Prix de Lausanne letos slavní 49. ročník, který se vzhledem k celosvětové situaci zcela přesouvá do online světa. Ve dnech 1. – 6. února bude možné sledovat vše buď na stanici Arte Concert, nebo na webu prixdelausanne.org s živým komentářem Jasona Beechyho a Cinthie Labaronne. Ve Švýcarsku se bude nacházet devítičlenná porota v čele s prezidentem Richardem Wherlockem (šéf basilejského baletu) a viceprezidentkou Clairemarie Ostou (bývalá étoile pařížské Opery), která zhodnotí videozáznamy variací 79 soutěžících, z nichž následně vzejde vítěz.

Kromě interpretačního klání tentokrát poprvé proběhne rovněž soutěž mladých choreografů, do níž se přihlásila pětapadesát autorů, z nichž byla vybrána finálová pětice. Oceněny budou dvě kreace, které pro následné ročníky přejdou do seznamu současných tanečních čísel, z nichž si tanečníci povinně vybírají.

V rámci Prix de Lausanne jsou rovněž pravidelně od roku 2017 udělována ocenění za celoživotní přínos světu tance. V letošním roce bude po Johnu Neumeierovi, Jeanu-Christophu Maillotovi, Marcii Haydée a Carolyn Carlson honorován britský choreograf Wayne McGregor, jehož dvě variace (z baletu Chroma a Becomings) figurují od roku 2018 jako jedny z možností pro výběr semifinalistů pro kolo současného tance.

McGregor je uměleckým šéfem a zakladatelem Studia Wayna McGregora a souboru Company Wayne McGregor, působí jako residenční choreograf londýnského Královského baletu a v tomto roce byl jmenován ředitelem taneční sekce na La Biennale di Venezia. Spolupracuje s nejprestižnějšími tanečními soubory po celém světě (pařížská Opera, American Ballet Theatre, Mariinské divadlo, Alvin Ailey Company, mnichovský Staattsballett ad.), je rovněž vyhledávaným choreografem ve filmovém světě (Harry Potter a Ohnivý pohár, Fantastická zvářata, Marie, královna skotská) a světě multimédií. Kreativní proces často propojuje s nejnovějšími technologiemi a umělou inteligencí. Je profesorem choreografie na Trinity Laban Conservatory of Music and Dance a držitelem několika čestných doktorátů.

„Wayne je výjimečný novátorský choreograf současného tance, který jeho koncept přenesl do 21. století a rozvíjí jej s bohatou virtuozitou a genialitou,“ uvedla umělecká ředitelka Prix de Lausanne Kathryn Bradney. Wayne McGregor bude oceněn po skončení finálového večera, následovat bude krátká retrospektiva jeho umělecké dráhy, vše bude možno sledovat na výše zmíněných kanálech.

Natáčení tanečního filmu 420PEOPLE ORĪGĪ (foto Jan Faukner)

Tanec a balet v online světě i (možná) mimo něj
Baletní soubor ze Stuttgartu uvolní od 20. ledna na čtyři dny k volnému zhlédnutí na svém Youtube kanálu balet Don Quijote v inscenaci Maximiliana Guerry.

Hamburg Ballet má k dispozici rovněž na Youtube večer věnovaný mladým choreografům. Ve čtyřicetiminutovém programu se můžete podívat na díla Edvina Revazova Suspended, Marca Jubeteho Monopoly nebo Bunker Aleixe Martíneze. A pokud umíte německy (anebo neumíte, ale nevstávají vám z germánského jazyka vlasy na hlavě), můžete si před spaním do ucha pustit Šťastného prince Oscara Wildea hlasem Johna Neumeiera.

Zdarma je rovněž k dispozici taneční film Václava Kuneše a Tomáše Vlčka Origi dostupný skrze portál Goout. Námět vychází z názvu projektu Clash!!, tedy kolize, která dokáže propojit nepropojitelné.

Představte si, že se v obyčejném tréninkovém prostoru potkají 3 ženy, tanečnice. Karatistka, baletka a tanečnice na podpatcích. Trénují, tancují a pracují na sobě. Každá sama ve svém světě a ve svém stylu. Někde se ale stala chyba v rozvrhu a tentokrát se tam potkají ve stejný čas. Ani jedna s tím ale nepočítala. Tři různé osobnosti, tři různé styly. Něco je však spojuje. Jejich síla je v adaptaci, díky které najdou další nečekaně nový styl.“

Ve své videoknihovně nabízí několik baletů a tanečních večerů rovněž pařížská Opera. Zdarma můžete vidět zkoušku 3. jednání Bajadéry Rudolfa Nurejeva, za poplatek 8 dolarů můžete dále zakoupit Labutí jezero nebo Dona Quijota téhož choreografa, 3. symfonii Gustava Mahlera od Johna Neumeiera nebo večer složený z choreografií Anny Teresy de Keersmaeker či Jamese Thierrého, Hofeshe Shechtera, Ivana Péréze a Crystal Pite, jejíž samotný The Seasnons‘ canon stojí za každý jeden utracený cent.

Francouzská první scéna nadto odvážně doufá, že se jí v únoru povede vrátit na scénu. Připravuje triptych choreografií Jeroma Robbinse (In the Night), Williama Forsythea (The Vertiginous Thrill of Exactitude) a Haralda Landera (Etudes), který by se na scéně měl představit mezi 4. a 27. únorem. Lístky však zatím z pochopitelných důvodů ještě nejsou k dispozici.

Vesele se rovněž tančí v daleké Rusi, místním divákům tak můžeme závidět buď tuhý kořínek nebo soubory o více hlavách, z nichž je vždy možno vybírat ty ještě nenakažené.

V Evropě si zatím musíme vystačit s dalšími online nabídkami. Mnichovský Staattsballett nabízí za asi 12 dolarů ke zhlédnutí Labutí jezero v inscenaci Raye Barry nebo triptych Montagsstück VIII: Paradigma s choreografiemi Broken Fall Russella Maliphanta, Bedroom Folk Sharon Eyal a With a Chance of Rain Liama Scarletta.

Královský balet v Londýně má na své platformě do 14. února za 4 libry jednoaktový balet Fredericka Ashtona Marguerite a Armand inspirovaný Dámou s kaméliemi Alexandra Dumase ml. se Zenaidou Yanowsky a Robertem Bollem v hlavních rolích.

A v případě, že se vám stýská po českých tanečnících, můžete si v sobotu 23. ledna v 19.00 otevřít web Opery ve Vroclavi, zaplatit 20 zlotých a podívat se na balet Giselle, do níž byl jako vévoda Albert pozván coby host Adam Zvonař.

Dramox poté nabízí záznam baletu Kytice v choreografii Richarda Ševčíka pro Divadlo J. K. Tyla v Plzni nebo Labutí jezero v podání souboru Klicperova divadla, které do činoherní podoby převedlo režijní duo SKUTR.

La Putyka – Roots (foto Lukáš Wagneter)

Televize NAŽIVO uvedla 59 premiér, nyní mění koncept: od 20. ledna nevysílá terestricky, připravuje pořady pro další platformy
Televize NAŽIVO, kterou založily spřátelené soubory Cirk La Putyka, Jatka78 a společnost HEAVEN’S GATE režiséra Viktora Tauše v reakci na loňská vládní opatření zcela omezující uvádění živé kultury, mění po dvou měsících od spuštění svůj koncept. 20. ledna končí její terestrické vysílání v multiplexu 23 a O2 TV a dále bude vlastní pořady připravovat pro jiné kanály i televize.

Na úvod chceme všem divákům, partnerům, souborům, umělcům i podporovatelům poděkovat za tyto neskutečné dva měsíce. Věříme, že se podařilo v nejvyšší možné míře živou kulturu v rámci unikátního formátu Naživo zprostředkovat miliónům domácností v České republice. Zároveň naše televize umožnila mnoha souborům hrát naživo a stát po dlouhé době na jevišti před diváky – i když televizními. Zároveň dala práci stovkám lidí z kulturních i technických oborů, kteří by jinak neměli ve své oblasti díky absenci živého hraní uplatnění,“ říkají společně zakladatelé.

Původní plán s Televizí NAŽIVO z podzimních příprav počítal s tím, že se již v únoru začne zkoušet a živá kultura se začne vracet do divadel i koncertních sálů. Bohužel současná nejasná perspektiva, kdy to vypadá, že živá kultura se ještě dlouho nevrátí, vyžaduje změnu konceptu,“ vysvětluje dále Viktor Tauš. „Nyní je čas vymýšlet další formáty, rozvíjet další nápady, oslovovat diváky skrze nové kanály,” dodává Rosťa Novák z Cirku La Putyka. “A nezastíráme: tak kvalitně připravovaná televize založená na živých přenosech divadelních představení či koncertů je v terestrickém vysílání finančně náročná. I když jednání probíhají, v tuto chvíli nemáme partnera na další vysílání,” uzavírá Štěpán Kubišta z Jatek78.

Televize NAŽIVO od 20. listopadu odvysílala 59 premiér, z toho 21 přímých přenosů Naživo, na které bylo třeba 484 hodin zkoušení a příprav. V pořadech Naživo účinkovalo celkově 518 vystupujících, její chod zajišťovalo přes 200 spolupracovníků. Diváci viděli unikátně nasnímaná představení souborů Cirk La Putyka, Jatek78, Amerikánky, Vosto5, Divadla Na zábradlí, Divadla Minor, Spolku Kašpar, Divadla Letí, Městských divadel pražských, Divadla pod Palmovkou, Divadla Bolka Polívky a celé řady dalších, ale i unikátní koncerty Lenky Dusilové či Báry Polákové.

Veškeré pořady je možné stále zhlédnout za poplatek na platformě www.filmnazivo.cz, polovina příspěvku putuje jednotlivým souborům a polovina na vznik nových pořadů.

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments