Martin Podávka: 10 předpovědí pro pojištění v roce 2021


			Martin Podávka: 10 předpovědí pro pojištění v roce 2021
20.1.2021 Pojistný trh

Co nás čeká a co nás nemine? Jaké budou klíčové momenty roku 2021 v oblasti retailového pojištění pro poradce i pro klienty? V dnešním zamyšlení představí své postřehy Martin Podávka, člen představenstva Pillow pojišťovny.

Životko sjednané zaplacením. U poradce i na webu

V roce 2020 jen pár pojišťoven umožnilo akceptaci zaplacením, v roce 2021 jich bude více jak polovina. Akceptaci zaplacením budou využívat primárně poradci. S malým zpožděním si pojišťovny uvědomí, že nové procesy mohou použít na svých webech. V roce 2021 tak další pojišťovny začnou nabízet životní pojištění on-line, a rozšíří tak současnou omezenou nabídku Komerční pojišťovny (Mutumutu). Jak propracovaný systém analýzy potřeb a doporučení na svých webech nabídnou?

Srovnávače pro životní pojištění. Pomalu, ale nutně

Na pár kliknutí nyní profesionální poradci srovnají nabídku 10 až 12 produktů pojištění vozidel a ihned najdou pro klienta nejlepší řešení. Kolik nabídek počítají v životním pojištění? Deset to nebude, důvodem je absence srovnávačů. Přitom pouze s nimi lze dělat kvalitní poradenství. V roce 2021 se objeví první srovnávače ŽP, na začátku budou mít ale omezený počet produktů (do pěti). Teprve v roce 2022 se dočkáme stejného pokrytí jako u vozidel.


Mohlo by vás zajímat: Martin Žáček a Robert Gauci: Globální pandemie pojišťovnictví zákonitě změní


První srozumitelné majetkové pojištění. Podmínky do 10 stran

Už v roce 2020 jsme na českém trhu měli srozumitelné podmínky životního pojištění (Simplea, KB Mutumutu) a pojištění vozidel (Pillow). Vtipně vystihl situaci jeden z poradců, když je rozděluje do dvou skupin: Kráska a Zvíře. V roce 2021 se dočkáme Krásky i v majetkovém pojištění. Většina podmínek ale zůstane ve formě Zvíře a na zázrak proměny si budeme muset počkat dalších 5 let.

Automobilky pochopí. Ale ještě nevytvoří

Jak monetizovat data z connected cars? Chvíli automobilky přemýšlely o prodeji dat třetím stranám, tedy i pojišťovnám. Nakonec si uvědomí, že efektivnější je založit si vlastní pojišťovnu, využívat data pro stanovení nejlepší ceny a maximalizovat svůj zisk. Automobilka jako jediná bude znát rizikový profil řidiče a ceny oprav ve vlastní síti servisů. Pouze Tesla ale bude schopna realizovat tento krok a navýšit ziskovost, která jí stále schází.

Velcí PZ nabídnou vlastní online srovnávače. Pro klienty
V roce 2020 byl svět neživotního pojištění rozdělen na online makléře (ePojištění, Klik, Porovnej24, …) a strukturální společnosti/broker pooly. Proč by ti druzí také nemohli nabídnout on-line prodej? Mají pronajaté nebo sami vyvíjí srovnávače, stačí vytvořit „sexy“ interface a začít prodávat. Umoří tak vysoké náklady na správu srovnávače a získají segment klientů, který by u jejich poradců stejně neskončil.


Mohlo by vás zajímat: Jaké jsou výsledky pojišťoven v oblasti povinného ručení za rok 2020?


Reinkarnace pojištění úrazu a nemoci. Životko získá soupeře
Pojišťovny v posledních letech prakticky ukončily nabídku neživotního pojištění úrazu a nemoci. Rok 2021 bude začátkem návratu k těmto produktům. Jako první vlaštovka se již objevil Neon risk a další bude v roce 2021 následovat. Klientovi je totiž jedno, zda pojistnou potřebu naplní životním nebo neživotním pojištěním. A kapitálovou složku u životního pojištění lze efektivně nahradit například penzijním spořením nebo programem dlouhodobého investování do podílových fondů.

Bude se mluvit o sektorových daních. Zatím jen mluvit

Obrovské rozpočtové schodky současné vlády bude muset někdo zaplatit. Státu budou docházet peníze a začne se mluvit o sektorových daních. Kromě bankovní daně se objeví i nápady na daň z neživotního pojištění ve formě X % z předepsaného pojistného dle slovenského vzoru. Vypisuji tipovací soutěž, který politik s podobným nápadem přijde jako první a jaké „logické“ argumenty použije? Diskuse pod článkem je vaše!

Digitalizace. Ještě více než jsme doufali

V roce 2020 se ukázalo, že digitalizovat lze v pojištění vše. První na řadě byla auta, a tak máme vstupní prohlídku klientem pomocí mobilní aplikace u 4 pojišťoven (českých!) nebo vzdálenou prohlídku škody u podobného počtu. Kdo ještě nemá, bude v roce 2021 dohánět. A nově se digitalizace dostane i do životního pojištění. Nejde jen o zmíněnou akceptaci zaplacením, ale hlavně o automatizované vyhodnocení zdravotního stavu. Tak jako zmizely papírové smlouvy u pojištění aut, tak začne mizet i papírový zdravotní dotazník. A když už bude vše zadáváno do počítače – proč by se nemohlo automaticky vyhodnotit a místo čekání v řádech dnů až týdnů bude mít klient i poradce odpověď do několika sekund.


Mohlo by vás zajímat: Rozhodování o nemajetkové újmě v adhezním řízení a doporučení pro pojistitele


Férové podmínky. Po poplatcích jde o ukončení

V roce 2020 bylo ukončeno další investiční pojištění s nesmyslnými poplatky. Už nemělo perspektivu. Několik produktů s absurdními poplatky stále zůstává, ale nově příchozí pojišťovny/značky jasně ukázaly, že do slepé uličky vstupovat nebudou a nabídly rizikové pojištění (Simplea, YouPlus, KB Mutumutu).  Co dalšího je na řadě? Přece nesmyslná definice pojistného období v délce jeden rok u neživotního pojištění, přestože klient platí měsíčně nebo čtvrtletně. S ní je spojeno věznění klienta v pojišťovně. Co bylo před 10 lety normální, dnes je již morálně neudržitelné.

Pokles poboček pojišťoven. Nejméně je nula

Zatímco statistiky počtu poboček bank jsou k dispozici, u pojišťoven není situace tak přehledná (pobočka vs. obchodní místo interního poradce). Nelze tak jednoduše měřit změnu počtu poboček, přesto trend je jasný. Stejně jako u bank zůstanou pobočky primárně pro klienty nad 65 let, ostatní vše vyřídí po telefonu, přes web nebo se svým poradcem. A možná jde o oblast, kde pojišťovny v digitalizaci předběhnou banky a do 10 let nebudou žádné. Nově vzniklé pojišťovny většinou nemají žádnou vlastní pobočku. A klientům pobočky vůbec neschází.

Martin Podávka
Člen představenstva
Pillow

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články