Komiksová Věra Čáslavská
Recenze knihy:
Kdysi dávno žila byla jedna mladá gymnastka Věrka. Pro dívku byl sport vším, chodila poctivě na tréninky, nejedla dortíky, a protože byla opravdu dobrá, tak se dostala mezi jiné výborné gymnastky a jela s nimi na svou první olympiádu. Bylo to právě tady, v Římě, kde se družstvu gymnastek podařilo vyhrát stříbrnou medaili. Následoval Věrčin ohromný sportovní úspěch a pak postupný profesní i osobní krach, kvůli čemuž se Věra ocitla na hranici života a smrti. Jmenovala se Čáslavská a právě její příjmení dalo název komiksu, který koncem loňského roku vydalo nakladatelství Argo.
Je temná noc a na Nuselském mostě, klasickém místě pražských sebevrahů, potkáváme osamělou ženu v teplákové soupravě. Stojí u zábradlí a zřejmě se odhodlává k poslednímu kroku. Než ho však udělá, ocitáme se na začátku celého příběhu: v roce 1964. Věra Čáslavská má před odjezdem na olympijské hry do japonského Tokia, kde si vede výborně: odveze si tři zlaté medaile a samurajský meč, který jí věnuje potomek slavného samuraje. Ještě o jednu medaili víc si odveze i z další olympiády v Mexiku. Mexickému vítězství bohužel předchází okupace Československa, která se i mladé sportovkyně hluboce dotkne. Věra Čáslavská pak na stupních vítězů při sovětské hymně sklopí hlavu – čímž demonstruje svůj nesouhlas s postupem sovětských vojsk. O několik dní později se Věra ještě stihne v Mexiku provdat za českého reprezentanta v běhu Josefa Odložila a již jako manželé se vracejí do Československa.
Tím vším jejich příběh teprve začíná. Věru následně čeká tvrdá perzekuce, kterou v devadesátých letech vystřídají chvíle zadostiučinění, když se setká s Václavem Havlem a stane se jeho poradkyní pro tělovýchovu. Bohužel další tragický zlom v jejím životě přichází v roce 1993, kdy je jméno české olympioničky v nepříjemných souvislostech vláčeno bulvárem a Věra Čáslavská se ocitá na samém dně. A tak znovu stojíme na Nuselském mostě a teď už tušíme, kdo byla ta žena, jež na tomto místě zvažovala své možnosti...
Autorská dvojice Jan Novák a Jaromír 99 spolupracovali už na komiksech Zátopek (2016) a Zatím dobrý (2018), takže v případě Čáslavské už nešlo o žádné oťukávání. Věděli, co od sebe mohou čekat, a výsledek je skvělý. Víc než polovina komiksu se odehrává v šedesátých letech, čemuž je přizpůsobená kresba a zejména barevnost. Po jednom odstínu žluté, červené, modré a zelené dodávají při čtení pocit, jako byste se ocitli v reklamě na šedesátá léta. Pamatujete si film Až přijde kocour? Tak tohle je přesně ono. Bravurně je pojaté stínování postav, které díky takové maličkosti nesplývají s pozadím. Na každém obrázku spolehlivě poznáte světlovlasou Věru, což usnadňuje orientaci v příběhu. Pokud jde o vedlejší postavy, občas jsem se v nich maličko ztrácela (tým devíti gymnastek mi prostě splýval do jedné). Líbilo se mi, že autoři zachovali Dubčekovu slovenštinu, naopak Rusky nechali autoři mluvit rusky pouze v českém překladu. Nemusíte tak hledat poznámky pod čarou, což mi naprosto vyhovuje. Věrohodně působí i přímá řeč, zejména Věřiny dialogy.
Děj komiksu se odehrává kontinuálně, události na sebe logicky navazují. Příběh tak není násilně rozdělen do částí, byť na sebe některé věci bezprostředně nenavazují a odděluje je několik let. V takových situacích se na stránce ale objeví časový údaj, aby bylo jasně patrné, ve kterém roce se zrovna nacházíme. Od přípravy na olympiádu se dostáváme k olympiádě, pak k druhé olympiádě a pak sledujeme zejména vztah mladých manželů a následky, které záhy přicházejí.
V jednu chvíli mi přišlo, že vztah Věry Čáslavské a Josefa Odložila byl v jedné z hádek silně bulvarizován. Mám na mysli červeno-modrou scénu s mytím nádobí. Jenže pak přišla scéna Josefa s dcerou v Mexiku a pochopila jsem, jak Věra v dokumentu Olgy Sommerové Věra 68 byla statečná. Film vznikal v roce 2012, kdy se Věra Čáslavská vrátila do společnosti a měla – nebo tak na mě alespoň působila – v sobě všechno vyřešené. Právě tenhle film byl mým prvním setkáním s touto osobností českého nejen sportovního, ale i kulturního světa. Síla její osobnosti mě naprosto okouzlila. V dokumentu nefňuká nad nespravedlností života, ale naopak z ní srší ohromná síla. Komiks, na kterém Jan Novák spolupracoval mimo jiné s Věřinými dětmi Radkou a Martinem, mi doplnil některé momenty, které Věra v dokumentu jen lehce načrtne.
Komiks Čáslavská je tak ohromnou poctou této naší významné gymnastce, a to nejen z pohledu sportovní historie, ale i jako statečné ženy, která si stála za svými názory, což jí rozhodně nikdy nic neulehčilo. Tahle ženská se zkrátka ničeho nelekla a navždycky si ji budu pamatovat, jak stojí na bedně vítězů a při tom polyká slzy, nikoli svou hrdost.
Je temná noc a na Nuselském mostě, klasickém místě pražských sebevrahů, potkáváme osamělou ženu v teplákové soupravě. Stojí u zábradlí a zřejmě se odhodlává k poslednímu kroku. Než ho však udělá, ocitáme se na začátku celého příběhu: v roce 1964. Věra Čáslavská má před odjezdem na olympijské hry do japonského Tokia, kde si vede výborně: odveze si tři zlaté medaile a samurajský meč, který jí věnuje potomek slavného samuraje. Ještě o jednu medaili víc si odveze i z další olympiády v Mexiku. Mexickému vítězství bohužel předchází okupace Československa, která se i mladé sportovkyně hluboce dotkne. Věra Čáslavská pak na stupních vítězů při sovětské hymně sklopí hlavu – čímž demonstruje svůj nesouhlas s postupem sovětských vojsk. O několik dní později se Věra ještě stihne v Mexiku provdat za českého reprezentanta v běhu Josefa Odložila a již jako manželé se vracejí do Československa.
Tím vším jejich příběh teprve začíná. Věru následně čeká tvrdá perzekuce, kterou v devadesátých letech vystřídají chvíle zadostiučinění, když se setká s Václavem Havlem a stane se jeho poradkyní pro tělovýchovu. Bohužel další tragický zlom v jejím životě přichází v roce 1993, kdy je jméno české olympioničky v nepříjemných souvislostech vláčeno bulvárem a Věra Čáslavská se ocitá na samém dně. A tak znovu stojíme na Nuselském mostě a teď už tušíme, kdo byla ta žena, jež na tomto místě zvažovala své možnosti...
Děj komiksu se odehrává kontinuálně, události na sebe logicky navazují. Příběh tak není násilně rozdělen do částí, byť na sebe některé věci bezprostředně nenavazují a odděluje je několik let. V takových situacích se na stránce ale objeví časový údaj, aby bylo jasně patrné, ve kterém roce se zrovna nacházíme. Od přípravy na olympiádu se dostáváme k olympiádě, pak k druhé olympiádě a pak sledujeme zejména vztah mladých manželů a následky, které záhy přicházejí.
V jednu chvíli mi přišlo, že vztah Věry Čáslavské a Josefa Odložila byl v jedné z hádek silně bulvarizován. Mám na mysli červeno-modrou scénu s mytím nádobí. Jenže pak přišla scéna Josefa s dcerou v Mexiku a pochopila jsem, jak Věra v dokumentu Olgy Sommerové Věra 68 byla statečná. Film vznikal v roce 2012, kdy se Věra Čáslavská vrátila do společnosti a měla – nebo tak na mě alespoň působila – v sobě všechno vyřešené. Právě tenhle film byl mým prvním setkáním s touto osobností českého nejen sportovního, ale i kulturního světa. Síla její osobnosti mě naprosto okouzlila. V dokumentu nefňuká nad nespravedlností života, ale naopak z ní srší ohromná síla. Komiks, na kterém Jan Novák spolupracoval mimo jiné s Věřinými dětmi Radkou a Martinem, mi doplnil některé momenty, které Věra v dokumentu jen lehce načrtne.
Komiks Čáslavská je tak ohromnou poctou této naší významné gymnastce, a to nejen z pohledu sportovní historie, ale i jako statečné ženy, která si stála za svými názory, což jí rozhodně nikdy nic neulehčilo. Tahle ženská se zkrátka ničeho nelekla a navždycky si ji budu pamatovat, jak stojí na bedně vítězů a při tom polyká slzy, nikoli svou hrdost.
Hodnocení autora recenze
Komentáře
Parzifal
28. 4. 2021, 12:41
Díky Kristýno za pěknou recenzi.
Jelikož mám Jaromíra 99 rád, už si na Čáslavskou brousím zoubky a taky čistím skla od brýlí.
Parzifal
Jelikož mám Jaromíra 99 rád, už si na Čáslavskou brousím zoubky a taky čistím skla od brýlí.
Parzifal