Nástupnická společnost Alitalie nesmí mít stejné jméno

21.01.2021 - Evropa



Flotila 52 letadel, 61 tras a 5500 zaměstnanců a 3 miliardy EUR do začátku na prahu letní sezóny 2021 - takové byly představy italské vlády o tom, jak zachránit národní leteckou společnost Alitalia, respektive založit jejího nástupce.

Evropská komise souhlasí, ovšem nová společnost nesmí mít jméno Alitalia. Podle Evropské komise by název Alitalia sugeroval kontinuitu společnosti. To není jediná podmínka Evropské komise. Ta dále požaduje, aby Alitalia, kterou permanentně od roku 2017 drží nad vodou jen finanční injekce italského státu, vydražila stávající aktiva ve výběrovém řízení. S důrazem na transparentnost a bez dodatečných svazujících podmínek. Evropská komise tak chce zabránit možnému podhodnocení aktiv Alitalie a jejich převedení za symbolickou hodnotu nástupnické společnosti, což by byla vlastně další pomoc, nad rámec schválených 3 miliard EUR.

Nová společnost by měla v budoucnu sázet na síť linek především ze 2 hubů. A to v Římě (Fiumicino) a Miláně (Linate). Flotila dálkových letadel má být redukována z 26 na 9 letadel. Podle plánů by nová společnost měla v roce 2021 přepravit 8 miliónů pasažérů. Bod zlomu, kdy by měla nová společnost začít být opět zisková, očekávají italové již v roce 2022. To ovšem za předpokladu investice právě ve výši necelých 3 milirad EUR. Většina z investic má směřovat do flotily letadel, menší část - cca 300 miliónů EUR dále do digitalizace společnosti.

Alitalia je jedním ze symbolů Itálie. V minulosti musel ovšem stát opakovaně zasahovat, aby společnost zachránil před krachem. Alitalia docílila naposledy zisku v roce 2002 a od roku 2017 je v insolvenci. Neúspěšně skončily pokusy koncem roku 2019 společnost prodat do rukou soukromých investorů.


Embraer 175 registrace EI-RDH společnosti Alitalia přistává na letu z Milána do Říma, prosinec 2016 (foto: Alessandro Ambrosetti, Wikimedia Commons, CA-BY-2.0)

Témata