Před padesáti lety zmizely z Nové huti parní lokomotivy. Nahradily je naftové

Parní lokomotivy se v areálu huti využívaly pro dopravu hutního materiálu až do roku 1971, přestože výroba parních lokomotiv byla v Československu zastavena už v roce 1958. V roce 1971 začalo v ostravské huti období motorové trakce a postupně byly všechny parní lokomotivy nahrazeny více než šedesáti lokomotivami s dieselovým motorem.

Parní lokomotivy se v areálu huti využívaly pro dopravu hutního materiálu až do roku 1971, přestože výroba parních lokomotiv byla v Československu zastavena už v roce 1958. V roce 1971 začalo v ostravské huti období motorové trakce a postupně byly všechny parní lokomotivy nahrazeny více než šedesáti lokomotivami s dieselovým motorem. Zdroj: Archiv Liberty steel Ostrava

Parní lokomotivy se v areálu huti využívaly pro dopravu hutního materiálu až do roku 1971, přestože výroba parních lokomotiv byla v Československu zastavena už v roce 1958. V roce 1971 začalo v ostravské huti období motorové trakce a postupně byly všechny parní lokomotivy nahrazeny více než šedesáti lokomotivami s dieselovým motorem.
Parní lokomotivy se v areálu huti využívaly pro dopravu hutního materiálu až do roku 1971, přestože výroba parních lokomotiv byla v Československu zastavena už v roce 1958. V roce 1971 začalo v ostravské huti období motorové trakce a postupně byly všechny parní lokomotivy nahrazeny více než šedesáti lokomotivami s dieselovým motorem.
Parní lokomotivy se v areálu huti využívaly pro dopravu hutního materiálu až do roku 1971, přestože výroba parních lokomotiv byla v Československu zastavena už v roce 1958. V roce 1971 začalo v ostravské huti období motorové trakce a postupně byly všechny parní lokomotivy nahrazeny více než šedesáti lokomotivami s dieselovým motorem.
Parní lokomotivy se v areálu huti využívaly pro dopravu hutního materiálu až do roku 1971, přestože výroba parních lokomotiv byla v Československu zastavena už v roce 1958. V roce 1971 začalo v ostravské huti období motorové trakce a postupně byly všechny parní lokomotivy nahrazeny více než šedesáti lokomotivami s dieselovým motorem.
Parní lokomotivy se v areálu huti využívaly pro dopravu hutního materiálu až do roku 1971, přestože výroba parních lokomotiv byla v Československu zastavena už v roce 1958. V roce 1971 začalo v ostravské huti období motorové trakce a postupně byly všechny parní lokomotivy nahrazeny více než šedesáti lokomotivami s dieselovým motorem.
11
Fotogalerie

Parní lokomotivy se v areálu tehdejší Nové huti Klementa Gottwalda využívaly až do ledna roku 1971, přestože výroba parních lokomotiv byla v Československu zastavena už v roce 1958. V roce 1971 začalo v ostravské huti období motorové trakce a postupně byly všechny parní lokomotivy nahrazeny více než šedesáti lokomotivami s dieselovým motorem.

V současnosti huť Liberty v Ostravě provozuje na své 190 kilometrů dlouhé vlečce 20 motorových lokomotiv řady 741.7 a 2 lokomotivy řady 704.7., které mají na starosti obsluhu výroby železa a oceli, převoz materiálu mezi jednotlivými závody huti i expedici hotových výrobků.

„Rok 1971 ale nebyl posledním, kdy huť využívala parních lokomotiv. Vrátily se do huti ještě na pár měsíců v zimě 1978, ale už za jiným účelem. Po úpravách byly využity pro vytápění hangárů, v nichž probíhala výstavba velkoprostorových koksárenských baterií. V březnu 1979 pak bylo vytápění pomocí dvou parních mašin ukončeno,“ uvedla Vlasta Sázelová, která má v Liberty Ostrava na starosti kolejovou dopravu.

Poslední parní lokomotiva, která v huti zůstala na památku parní trakce na vlečce, stojí nedaleko Jižní brány a má velmi zajímavý příběh. Lokomotiva 317.015 byla vyrobena v závodě Škoda Plzeň v roce 1940, v huti se používala do roku 1970 a následně měla být zlikvidována. Proti tomu se ale postavili zaměstnanci a postarali se o přesun lokomotivy na místo jejího posledního odpočinku. Vystavená mašina byla až do roku 2017 kompletní a provozuschopná.

„V roce 2017 huť vyhověla žádosti Slezských zemských drah, které provozují úzkokolejku na Osoblažsku, a věnovala potřebné náhradní díly na rekonstrukci historických lokomotiv. Naše parní mašinka tak v těchto opravených strojích žije a jezdí dál,“ dodala Sázelová.