Světové aerolinky snížily jen za poslední dva týdny plánované kapacity o 58 milionu míst. Předpoklad postupného oživování se oddaluje.

  • 22.01.2021 08:00

Stávající nepříznivý vývoj pandemie a nové restrikce v cestování nutí letecké společnosti k výraznému rušení původně plánovaných kapacit. Podle údajů OAG bylo jen za posledních 14 dní vyškrtáno do konce čtvrtletí 58 milionů míst (tab. 1). Vzhledem k nepříznivému trendu OAG očekává, že do konce března letecké společnosti sníží plánované kapacity o 350 milionů míst.

Obavy vyvolává rovněž rostoucí počet nových případů onemocnění v Číně, a to jen tři týdny před čínským Novým rokem, což je období intenzivního cestování. Čína přitom v těchto dnech dosahuje již 92 % objemu provozu stejného období 2019.

OAG očekává, že zotavování letecké dopravy se posunuje ke čtvrtému kvartálu. To souvisí s pomalejším než předpokládaným tempem vakcinace a novými restrikcemi v cestování. Vakcinace se zatím ve většině zemí soustředí na rizikové skupiny, což typicky nejsou častí uživatelé letecké dopravy. Vakcinační úsilí je velmi fragmentované, není dořešena otázka „digitálních očkovacích průkazů“. Pokud se prognóza OAG naplní, pak letecké společnosti budou mít jen omezené možnosti vytvořit si hotovostní rezervy pro přežití zimy 2021-2022. Potřeba PCR testů se stane „novým normálem“ leteckého cestování přinejmenším v tomto roce, což značně prodraží náklady cestujících a dále sníží poptávku.

Dalším faktorem brzdící proočkovanost je rezistence části populace proti očkování novou vakcínou, která není dostatečně ověřena. Vysokou rezistenci vykazují také některé vedoucí trhy letecké dopravy, jako je např. Francie, velký odpor podle průzkumů vykazuje i Německo (tab. 2).

Nepříznivý vývoj poptávky bude mít negativní dopady na finanční zdraví provozovatelů. Akciové trhy se přes komplikovanou cestu letecké dopravy k oživení dívají veskrze pozitivně na nízkonákladové společnosti, které se obvykle zaměřují na vnitrostátní nebo vnitroregionální lety, mají nízkou nákladovou základnu a rychleji se adaptují na „novou realitu“. Naopak pesimisticky jsou hodnoceny šance tradičních provozovatelů, a to zejména těch s vysokým podílem mezikontinentální dálkové dopravy (tab. 3). Tradiční společnosti více zasáhne omezování služebních cest, a tedy ztráta lukrativní obchodní klientely. (Grafy: OAG webinar Taking Stock


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace