Vyhledávání


International

  • Česky
  • English
  • Deutsch
  • Polski

Cesta: Titulní stránka

 

Uzavření manželství v případě přímého ohrožení života

 

 
 

01. Identifikační kód

-

02. Kód

-

03. Pojmenování (název) životní situace

Uzavření manželství v případě přímého ohrožení života.

04. Základní informace k životní situaci

Je-li život toho, kdo chce uzavřít manželství, přímo ohrožen, může být manželství uzavřeno před kterýmkoli obecním úřadem.

K uzavření manželství v ohrožení života není třeba předkládat doklady, které jsou jinak k uzavření manželství potřeba. I v takovém případě však snoubenci musí prohlásit, že jim nejsou známy okolnosti, které by uzavření manželství vylučovaly, a předložit platný doklad totožnosti.

V cizině může přijmout prohlášení snoubenců, je-li alespoň jeden z nich státním občanem České republiky, v případě je-li život toho, kdo chce uzavřít manželství, přímo ohrožen:

  • kapitán lodi plující pod vlajkou České republiky,
  • kapitán letadla registrovaného v České republice a
  • velitel vojenské jednotky České republiky v zahraničí.

05. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Snoubenci - je-li život toho, kdo chce uzavřít manželství, přímo ohrožen.

06. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Podmínky, za kterých může být uzavřeno manželství, je-li život toho, kdo jej chce uzavřít, přímo ohrožen, jsou upraveny zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, a zákonem č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

  • Předložení platného úředního průkazu, kterým snoubenci prokáží svou totožnost, a z kterého lze zjistit a uvést v protokolu o uzavření manželství jméno/a, příjmení manželů, rodná čísla, popřípadě datum a místo narození.
  • Snoubenci učiní prohlášení, že jim nejsou známy okolnosti, které by uzavření manželství vylučovaly.
  • Jeden ze snoubenců musí být státním občanem České republiky, má-li být manželství uzavíráno v cizině před kapitánem lodi plující pod vlajkou České republiky, kapitánem letadla registrovaného v České republice nebo velitelem vojenské jednotky České republiky v zahraničí.

07. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Žádosti o uzavřít manželství.

08. Na které instituci životní situaci řešit

Na území České republiky lze takovéto manželství uzavřít před:

  • kterýmkoli obecním úřadem, úřadem městské části nebo městského obvodu,
  • orgánem registrované církve nebo náboženské společnosti.

V cizině kromě příslušného orgánu cizího státu také před:

  • kapitánem lodi plující pod vlajkou České republiky,
  • kapitánem letadla registrovaného v České republice a
  • velitelem vojenské jednotky České republiky v zahraničí.

09. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Městský úřad Bruntál, matrika, kancelář č. 129, 130.

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Je třeba předložit:

  • platný úřední průkaz, kterým snoubenci prokáží svou totožnost, a z kterého lze zjistit a uvést v protokolu o uzavření manželství jméno/a, příjmení manželů, rodná čísla, popřípadě datum a místo narození,
  • prohlášení snoubenců, že jim nejsou známy okolnosti, které by uzavření manželství vylučovaly.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Protokol o uzavření manželství - obsahující dohodu snoubenců o užívání příjmení po uzavření manželství.

Pokud nematriční úřad nebo kapitán lodi, letadla nebo velitel vojenské jednotky nevlastní formulář "Protokol o uzavření manželství", použije se v tomto případě čistý list papíru, na kterém budou uvedeny osobní údaje z dokladu totožnosti snoubenců, dohoda o užívání příjmení snoubenců a jejich společných dětí, datum a místo uzavření a podpis oddávajícího.

Nedojde-li k dohodě snoubenců o užívání příjmení jejich společných dětí, postupuje matriční úřad při zápisu do knihy narození jejich společného dítěte v souladu s ustanovením § 19 odst. 5 zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Lhůty nejsou stanoveny.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Oddací list vydá:

  • matriční úřad, v jehož správním obvodu bylo manželství v ohrožení života uzavřeno, a to do 3 dnů od uzavření manželství nebo do 3 dnů po obdržení protokolu o uzavření manželství od obecního úřadu, který není matričním úřadem, nebo
  • zvláštní matrika vedená Úřadem městské části Brno-střed, bylo-li uzavřeno manželství v ohrožení života v cizině, a to na základě protokolu o uzavření manželství nebo cizozemského oddacího listu a dalších potřebných dokladů.

(Bližší informace vám sdělí kterýkoli matriční úřad.)

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Po uzavření manželství je třeba, na základě vydaného oddacího listu, požádat o vydání nového občanského průkazu, případně cestovního pasu.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Tuto situaci nelze řešit elektronicky.

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

18. Jaké jsou související předpisy

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Opravné prostředky nejsou stanoveny.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Sankce nejsou stanoveny.

21. Nejčastější dotazy

-

22. Další informace

Můžete se obrátit na:

  • matriční úřady, nebo
  • Ministerstvo vnitra - odbor všeobecné správy, oddělení státního občanství a matrik

23. Informace o popisovaném postupu je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě

http://www.mvcr.cz/ a http://www.portal.gov.cz/

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

25. Za správnost návodu odpovídá útvar

Odbor správní a obecní živnostenský úřad, matrika.

26. Kontaktní osoba

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

21. 06. 2010

28. Popis byl naposledy aktualizován

22. 01. 2021

29. Datum konce platnosti popisu

-

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

-

 
Zodpovídá: Ing. Eva Mazouchová
Vytvořeno / změněno: 22.7.2010 / 14.10.2022
 

Počet návštěv: 4422
 

Kontakt

MĚSTSKÝ ÚŘAD
Nádražní 994/20
792 01 Bruntál 1
Tel.: 554 706 111
E-mail: posta@mubruntal.cz

Podrobný kontakt


Úřední hodiny

 

Pondělí: 8:00 - 11:30, 12:15 - 17:00
Středa: 8:00 - 11:30, 12:15 - 17:00
Čtvrtek: 8:00 - 11:30

Info úřední hodinyVyřídit si záležitosti na MěÚ je možné i mimo uvedené úřední hodiny, a to po předchozí e-mailové nebo telefonické domluvě.

 

Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

Zpět na začátek stránky
  • Aktualizace obsahu: 26.4.2024
  • Počet přístupů: 7879966 (od 18.1.2010)
 

Tento web pro svoji správnou funkci využívá soubory cookies.

O cookies

Nastavení cookies

Tento web pro svoji správnou funkci využívá soubory cookies.

Více o cookies

Tyto soubory nám umožňují poskytnout návštěvníkům kvalitnější služby, protože nám například umožní získat anonymizované analytické údaje o používání tohoto webu.

Kompletní přehled cookies, které tento web využívá naleznete zde.

Skupiny cookies