Hlavní obsah

Kvůli stavbě terminálu v Pardubicích se mají kácet stromy

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Reklama

Pardubice kvůli stavbě terminálu Jih na Dukle potřebují vykácet část lipové aleje v ulici K Vápence. Ochranáři jsou proti. Město hledá kompromis, aby mohlo nějaké stromy před kácením zachránit.

Článek

Podle leteckých map stromy v ulici K Vápence někdo vysázel zhruba v roce 2004. „Za sebe bych byl radši, kdyby tam stromy v maximální možné míře zůstaly nedotčené. Bylo by škoda je kácet. Zase ale nejsem fanatickým zastáncem toho, že za každou cenu projekt musíme (kvůli stromům) zbourat,“ řekl náměstek primátora Jan Nadrchal (ANO).

Třicítka stromů plánovaných ke kácení by podle Miroslava Seinera ze sdružení Chráníme stromy mohla desítky let žít, protože stromy jsou zdravé. Město by podle něj mělo najít jiné dopravní řešení. „My se domníváme, že projekt by šel upravit. Vadí nám, že je to další příklad, kdy pardubická radnice při přípravě projektů stromy vůbec nebere do úvahy. To už jsme zažili, když jsme bránili alej lip na Palackého,“ řekl Seiner.

Stromořadí se umístilo v soutěži Alej roku jako třetí. Na webových stránkách ochránci předkládají argumenty, proč alej zachránit, lidé tam mohou podepsat i petici. Sdružení podalo odvolání na Ministerstvo životního prostředí, na rozhodnutí čeká, dodal Seiner. „Pojďme se bavit o tom, zda tam najdeme rozumný kompromis, nebo projekt zůstane v původní podobě. Pak se může hlasovat na zastupitelstvu. Relativně ještě čas je,“ řekl Nadrchal.

Město chce stavbu terminálu hradit z dotací EU, stavět se má v příštích letech, hotov by měl být na přelomu let 2023 a 2024. Kácení stromů má vždy náhradní výsadbu, vysadí se jinde 26 stromů a k tomu trvalky, dodal Nadrchal.

Podle ředitele dopravního podniku Tomáše Pelikána není jiné řešení než kácení. Se zástupci sdružení jednal, nechtěli prý ustoupit. „Projektant vytvořil 18 variant, všechny byly podle nich špatně,“ řekl Pelikán.

Přestupní terminál Jih s parkovacím domem umožní cestujícím přejít po lávce na vlakové nádraží. Na jedné straně aleje je třeba postavit dva odstavné autobusové zálivy. Silnice není dost široká, aby tam stromy mohly zůstat, řekl Pelikán.

„Máme tam přemístit konečnou linky 6 z Dukelského náměstí, tam se bude točit sedm autobusů v desetiminutovém intervalu, po čtyřech hodinách jízdy má řidič povinnou přestávku, mezitím tam přijedou další vozy, musejí se někam vejít,“ řekl Pelikán.

Reklama

Doporučované