Dva přerušené návraty Jensona Buttona do Williamsu

Jenson Button se vrací v poradenské a mediální roli do Williamsu - 21 let poté, kdy pro tým jako mladý pilot debutoval. Vztahy mezi oběma stranami ale nebyly vždy ideální. Hlavním důvodem byl smluvní spor, kdy nebylo jasné, zda Jenson Button bude závodit pro Williams v sezoně 2005, nebo pro tým BAR. Spor se dostal až ke speciální komisi zabývající se smluvními spory. A nebyl to spor poslední!

Štítky: Historie Jenson Button Williams Zveřejněno 22. 01 2021 — Tomáš Richtr

Tenkrát devatenáctiletý Jenson Button podepsal tříletou smlouvu s Williamsem, začínající ročníkem 2000. Ale ve skutečnosti to ze strany Williamsu bylo jen vyplnění prázdného místa. Na konci předchozího roku odešel Alex Zanardi a Williams čekal, až v roce 2001 přijde již zasmluvněný Juan Pablo Montoya. Montoya chtěl v Americe obhájit titul šampiona Champ Cars (který získal hned rok poté, co v Evropě vyhrál titul F3000 – a právě tam Montoya svými výkony Franka Williamse oslnil). Montoyovi se sice titul obhájit nepovedlo, alespoň však v roce 2000 vyhrál 500 mil Indianapolis.

Jenson Button s tříletým kontraktem byl tedy o rok později takříkajíc navíc – nebylo pro něj místo. Tak jej Williams na další dvě léta zapůjčil do Benettonu (a v roce 2002 Renaultu) se smluvní opcí, díky které by se Button mohl do Williamsu vrátit.

Pod šéfem týmu Flaviem Briatorem to ale bylo pro Buttona trápení a utrpení, navíc se chystal přijít pro rok 2004 Fernando Alonso na prahu jedné velké úspěšné etapy. Button získával reputaci britského ‘pařana’, kterého navíc Briatore označil jako lenocha. Ještě v polovině sezony 2002 Button oznámil, že Renault opustí a odešel k týmu BAR Honda smluvně na dva roky pro sezony 2003 a 2004. Byla to dobrý sezona. Button se desetkrát dostal na stupně vítězů a získal celkově třetí místo v šampionátu. O to zajímavější bylo Buttonovo přesvědčení, že s týmem BAR Honda nedosáhne na titul a pro sezonu 2005 se nechal zlákat zpátky do Williamsu, odkud odcházeli jak Montoya tak Ralf Schumacher.

Williamsová o době před prodejem týmu: „Už jsem toho měla dost.“

A tak 5. srpna 2004 podepsal Jenson Button smlouvu s Williamsem na rok 2005. Jenomže…! Tehdejší šéf týmu BAR Honda David Richards připomenul, že má na Buttona opci pro rok 2005, a že jí hodlá využít. A David Richard prohlásil, že tímto je nová smlouva mezi Williamsem a Buttonem neplatná. Jenomže Button oproti tomu tvrdil, že opce, kterou si BAR Honda nárokoval, je neplatná v situaci, kdy není jisté, že tým udrží Hondu jako dodavatele motorů.

Buttonův management případ postoupil panelu, který řeší smlouvy jezdců ve formuli 1: Contract Recognition Board (CRC). CRC je nezávislý tým právníků, který řeší smluvní spory mezi týmy. Založen byl po kauze, ve které Michael Schumacher v roce 1991 podepsal smlouvu s týmem Benetton, ačkoli slíbil smluvní jednání s Eddiem Jordanem, pro kterého debutoval.

CRC rozhodl, že BAR Honda má na Jensona Buttona platnou opci, a tak musel zůstat tam, kde je. Jak moc za to byl Jenson Button rád, to je otázka. Už ve čtvrtém závodě sezony se totiž přišlo na promyšlený podvod s přídavnou nádrží monopostů týmu.

Tým BAR-Honda dělal jakoby nic. Kvůli podvodu ale přišel zákaz startu

Následoval zákaz startu ve dvou dalších závodech, včetně slavného Monaka. V průběhu sezony se Jenson Button znovu pokusil podepsat smlouvu s Williamsem pro rok 2006.

Jenomže co čert nechtěl, solidní závěr roku přesvědčil Buttona o tom, že spíš než s Williamsem, kterého se rozhodl opustiti dodavatel motorů BMW, má teď nejlepší šance s týmem BAR Honda. Který se pro rok 2006 stal továrním týmem Honda, a aniž by to v té době tušil, čekalo na něj první vítězství ve velké ceně. Navíc byl Button přesvědčen, že tyhle ‘předběžné’ kontrakty nemají žádnou váhu.

Podruhé po pár letech se Button octil v centru smluvního sporu. Ale zatímco v prvním případě chtěl dohodu s Williamsem Button dodržet, v tom novém ji chtěl naopak porušit.

Frank Williams ale byl chytřejší a jeho kontrakt měl větší váhu. Údajně za tehdejších 20 milionů liber bylo dosaženo dohody mezi Williamsem a Jensonem Buttonem, který nakonec zůstal u Hondy.

Jak to tehdy komentoval šéf stejnojmenného týmu Eddie Jordan: “Vypadá to, že Jenson Button nechce dodržet žádný kontrakt, který zrovna podepsal. Ale možná to není jeho chyba. Spíš to vypadá na selhání jeho managementu.”