22. ledna 2021 • 20:30

Průlomové, zakázané a vyprodané. Jak Jordanova značka bot dobyla svět

Autor: Honza Haitl
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Kdo je favoritem finále hokejové extraligy a jaké faktory mohou rozhodnout?
Svědík: Baník, nebo Polsko? Pozor, horká je ale pořád i plzeňská stopa!
VŠECHNA VIDEA ZDE

Kromě řady sportovních milníků byl uplynulý rok pokořen i jeden netradiční rekord, úzce spojený s basketbalem. Za astronomickou sumu 14 milionů korun totiž byly v květnu vydraženy nejdražší tenisky světa. Model od značky Jordan pojmenované po legendárním Michaelu Jordanovi.



Nenajdete člověka zajímajícího se o tenisky, jenž by neznal značku Jordan. Ačkoliv cena nejlevnějších modelů začíná na desítkách dolarů, ty nejvzácnější kousky se draží dokonce za stovky tisíc dolarů. A vůbec nejdražší pár všech dob se pak prodal za astronomických 14 milionů korun. Šlo o červeno-černý model, v němž Michael Jordan odehrál část své první sezony za Chicago Bulls a jenž nese basketbalistův podpis.

Tyhle slavné tenisky byly vydraženy za 14 milionů korunFoto profimedia.cz

V čí sbírce se dnes pár nachází, však není známo. Kupec totiž zůstal v anonymitě. Předchozím majitelem byl sběratel Jordy Geller, jemuž patřil od roku 2012. Cenu vyšponovala i současná Jordanova popularita nabraná díky desetidílnému dokumentárnímu cyklu „The Last Dance“ z produkce ESPN o životě fenomenálního basketbalisty. Aukce se navíc konala ve stejný den, kdy byl vysílán závěrečný díl celé ságy.

Jak ale slavná značka Air Jordan, jež je dceřinou společností Nike, vlastně vznikla? V roce 1984 začala firma s fajfkou v logu vyrábět basketbalové boty určené přímo pro Jordana. Šlo o model Air Jordan 1. Unikátní byl v tom, že jej kromě brandu Nike zdobila i samostatná značka Air Jordan s basketbalovým míčem. A v jeho porážce se rovněž skrýval vzduchový polštářek.

Pro představu, o jak přelomový počin šlo – před uvedením Jordanů byla většina basketbalových bot bílá. V NBA tehdy platilo ustanovení o tom, že alespoň nadpoloviční část obuvi musí být bělistvá.

Zájem o boty byl tak obrovský, že je Nike začal vyrábět i sériově, přičemž založil samostatnou dceřinou společnost Air Jordan. Paradoxní ovšem je, že basketbalový fenomén mohl být tváří zcela jiné značky. A to dokonce přímého konkurenta Nike – tedy Adidasu. Sám sebe totiž popisoval až jako fanatického příznivce německého giganta. Tudíž dal svolení agentovi s tím, že pokud dostane adekvátní nabídku, smlouvu okamžitě podepíše. 

Nakonec se však nedočkal.

A tak došlo k podpisu smlouvy mezi legendárním basketbalistou a Nike, přičemž vznikla značka Air Jordan.

Mimochodem, zmíněný název vzešel z hlavy Jordanova agenta Davida Falka. Šlo přitom o nevídaný milník. Vzniklo totiž splynutí jména konkrétního sportovce v silnou značku.

Avšak spolupráce zpočátku neprobíhala tak růžově, jak by se mohlo zdát. 

Ve skutečnosti tomu bylo přesně naopak. Když byly představeny první Jordany – tedy konkrétně zmiňovaný červeno-černý model Air Jordan 1, jehož unikátní kus byl v minulém roce prodán za astronomickou sumu, samotný Jordan vůbec nebyl nadšený.

„Tyhle boty nosit nemůžu. Jsou v ďábelských barvách,“ narážel na dresy konkurenčního týmu své Severokarolínské univerzity v rámci tamní ligy.

Nakonec však skutečnost skousl, a tak vzniklo dnes již legendární spojení.

Přišly však i další trable. Když se boty vyvíjely, Michael Jordan byl dosud neprověřeným nováčkem v NBA. Ačkoliv už byl trojkou draftu a olympijským vítězem, stále kolem jeho marketingového potenciálu panoval mírný skepticismus. A s cenovkou 65 dolarů si tehdy nejeden zaměstnanec Nike musel říkat, zda si boty někdo vůbec koupí.

Ale Jordan v lize vystřelil neuvěřitelným způsobem nahoru a obuv tak šla na dračku.

I přesto Jordan ze spolupráce navzdory obrovským finančním příjmům nadšený vůbec nebyl. Obzvlášť poté, co u Nike skončila dvojice lidí, jež Jordana ke spolupráci přesvědčila. Šlo o kreativního ředitele Petera Moorea a marketéra Roba Strassera. 

Basketbalová hvězda tak rovněž zvažovala ukončení kontraktu.

Nakonec jej přesvědčil až model Air Jordan III. Vůbec poprvé se na nich totiž objevilo světoznámé logo Jumpman, tedy silueta skákajícího Jordana s basketbalovým míčem.

Od té doby vzniklo nespočet modelů s obrovským spektrem nejrůznějších barevných provedení. Včetně kolaborací s luxusními značkami jako Louis Vuitton, Supreme či OFF White.

Zakázané boty

Módní nadšenci si na značce ohromně cení různých historických příběhů, provázejících určité konkrétní modely. Tak například…

15. února 1985 zaslala NBA dopis tehdejšímu viceprezidentovi Nike Robu Strassovi dopis, v němž konstatovala, že hraní v červeno-černých botech je v rozporu s ligovými předpisy. Boty neměly být příliš odlišné od těch, v nichž nastupovali spoluhráči.

A asociaci rovněž vadilo, že barevné provedení ladí s logem a dresy Bulls. Zároveň porušovalo i nařízení o alespoň 51 % bílé barvy na obuvi. Verdikt zněl jasně: Pokuta pět tisíc dolarů za každé utkání, v němž Jordan nastoupí s nepovolenou obuví.

Z toho si však basketbalový fenomén vůbec nic nedělal.

A tak hrál v nepovolených botách dál, přičemž firma Nike na účet asociace zaslala po každém zápase 5000 dolarů. 

Přímo v originálním dopise NBA tehdy stálo slůvko banned – zakázány. A tak mohla odstartovat perfektní marketingová kampaň, již ve svém dřívějším komentáři popisuje zástupce šéfredaktora deníku Sport Adam Nenadál:

„Dodnes se spekuluje, zda nebyl zákaz jen vstřícným marketingovým tahem protřelého šéfa NBA Davida Sterna vůči Nike. A zrodil se navíc geniální reklamní slogan: ‚NBA vyřadila tyhle boty ze hry.‘ Tak zněl sugestivní hlas v krátkém klipu, zatímco kamera putovala od hlavy Michaela Jordana po jeho těle až k botám ‚Vám to ale zakázat nemůže!‘ A tak se místo očekávaných 100 000 párů prodalo jen za měsíc všech 450 000 párů, které byly v obchodech.“

Air Jordan 1 Retro High OG Banned
Air Jordan 1 Retro High OG Banned

Kauza však sahá i do nedávné historie. A rovněž ukazuje, proč je značka Jordan tak populární. Díky aféře se totiž v roce 2011 mohl na trhu objevit model Air Jordan 1 Retro High OG Banned. Šlo o stejný model z roku 1985, tentokrát však tvořený nejmodernějšími materiály a technologiemi, jimiž firma disponovala. Vzhledem k historickému pozadí se o něj posléze strhl obrovský zájem.

Další střípky z historie Jordanů

Podobných příběhů je přitom nespočet.

V průběhu play off NBA roku 1995 představil designér Tinker Hatfield zářícímu Jordanovi koncept nových Air Jordan XI. A samotný MJ byl natolik nadšený, že v doposud neprodávaném prototypu odehrál navzdory Hatfieldově nesouhlasu následující sezonu.

Air Jordan XIFoto complex.com

Výsledek po očekávaném uvedení na trh? Správně, vyprodáno.

A teď jen stručně: V modelu Air Jordan VI se MJ zranil při finále NBA v roce 1991. Když se jej Nike dotázal, zda chce speciální verzi s lékařskou úpravou kvůli snadnějšímu návratu, odvětil pouze: „Nechte mě trpět.“

Model Air Jordan XI byl designově navržen tak, že MJ veřejně nabádal fanoušky kombinovat jej s oblekem. Tím pádem je internet plný snímků celebrit, jež dokáží nosit tyto kožené tenisky spolu se společneským sakem.

Na žádost samotného MJ byl koncept marketingu Air Jordan XIX inspirovaný mambou černou kompletně přepracován, jelikož Jordan trpí strachem z hadů.

Jedna z barevných variant Air Jordan XXI má pro změnu na kotníku ukryt tajemný vzkaz při nasvícení ve tmě. Ten dává dohromady slovo 'authentic', neboli autentický.

A perlička na závěr – Jordany jsou po uvedení na trh standardně k dostání v sobotu. Ptáte se proč? Kvůli tomu, aby studenti nezanedbávali školu ve snaze o ukořistění nového kousku. Jak vtipně dodává lifestylový portál complex.com – i navzdory tomuto opatření je pro vzácné modely třeba vyhradit si volno už v pátek či dokonce čtvrtek, aby člověk získal místo ve frontě.

Jordan je tudíž jednou ze sportovních ikon, jež dokázala obdobně efektivně propojit své jméno s určitou značkou. A to dokonce natolik, že z Jordana udělala dolarového miliardáře. Ročně přitom spolupráce basketbalové legendě vynese přes 100 milionů dolarů.

A Jordan se tak umisťuje za přední tisícovkou nejbohatších lidí světa, přičemž je vůbec nejbohatším sportovcem historie. Hodnota jeho majetku se odhaduje na 2,2 miliardy dolarů.

Díky obrovskému talentu, neuvěřitelné píli... A také teniskám.

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud