Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Znáte Tygra? Je to ruský Hummer, co léta prodává GAZ, armádám i civilistům

David Bureš
Diskuze (6)

GAZ Tigr je armádní vozidlo vyráběné ruskou automobilkou od roku 2005. Existuje ale také i v civilní variantě, a tak je určitou alternativou ke slavnému americkému Hummeru.

Hummer jde dnes sice cestou elektrického pohonu, navíc jako součást nabídky značky GMC, i v této nové realitě je ale stále pořád známý jako ta někdejší civilní verze amerického armádního vozidla HMMWV, které mu dalo jméno. Historie Hummeru H1 se už sice dávno uzavřela, pořád ale existují firmy vyrábějící armádní vozy i pro civilisty. Jednou z nich je i ruská automobilka GAZ, v jejímž portfoliu najdeme také model Tigr.

GAZ Tigr, nebo interně též GAZ 2330, se začal vyrábět v roce 2005. Práce na něm začaly však už na konci devadesátých let, a to na základě objednávky od ministerstva obrany Spojených arabských emirátů. Rusko-arabská spolupráce mezi automobilkou GAZ a společností Bin Jabr Group ale nedopadla, a tak si obě strany nakonec vozidlo dokončily samy. Dílo GAZu dostalo jméno Tigr, arabské vozidlo zase Nimr, což je rovněž tamější označení pro tygra.

Ruská automobilka po ukončení spolupráce začala hledat zákazníka, kterého rychle našla hned v domácím prostředí, na začátku tisíciletí o Tigra projevila zájem ruská armáda. A právě díky ní se Tigr začal v roce 2005 opravdu vyrábět. Produkci však neměl na starosti přímo Gorkého automobilový závod, nýbrž nedaleký Strojírenský závod Arzamas (AMZ), který Tigra vyrábí dodnes. Pro Čínu však vzniká též u firmy FAW, v Tchien-ťinu.

GAZ Tiger byl primárně navržen jako terénní armádní vozidlo schopné uvézt až devět vojáků. Základem se stalo rámové strukturální šasi nesoucí zbytek karoserie, poháněná jsou samozřejmě všechna kola. Panceřované panely jsou v závislosti na specifikaci tlusté pět, nebo sedm milimetrů. Vozidlo přitom bylo navrženo, aby bylo schopno fungovat i za extrémních teplot (od -14 °C do +50 °C) a v náročných terénních podmínkách, třeba na poušti.

Jakožto armádní vozidlo je Tigr logicky víceúčelový stroj, za dobu vzniku tak vznikly různé deriváty, pro různé potřeby. Armádní speciál tak doplnilo i vozidlo pro policii, od roku 2007 se vyrábí také civilní varianta.

Ta se primárně liší nepancéřovanou karoserií, změnil se ale také samozřejmě interiér, který není tak spartánský jako u armádní verze. Objednat si tak lze elektrické stahování oken, elektricky nastavitelné sedačky nebo kožené čalounění. Možností je též nezávislé topení nebo klimatizace. K dispozici je dále střešní nosič, pro možnost uložení dalších zavazadel na střechu.Výrobce přitom umí reagovat i na individuální požadavky zákazníka.

Civilní varianta je konkrétně 5.600 mm dlouhá, 2.300 mm široká a 2.150 mm vysoká, což z Tigra dělá opravdového macka. Vysoká karoserie zajišťuje světlost 400 mm, její rozměry pak znamenají možnost pojmout čtyři osoby a jejich zavazadla, případně další osoby na lavicích v zavazadlovém prostoru. Dvě obří palivové nádrže pak mají zajistit dojezd 900 km.

Co se týče techniky pod kapotou, výrobce aktuálně zmiňuje použití kapalinou chlazeného, turbodmychadlem přeplňovaného vznětového agregátu, jehož výkon podle objednávky činí 132 kW až 173 kW. Spárován je s pětistupňovým manuálem. Firma přitom v minulosti používala jak motory amerického Cumminsu, tak jednotky vlastního vývoje GAZ. V průběhu let navíc docházelo k postupným inovacím, které vylepšovaly jeho techniku a přizpůsobovaly ho dalším úkolům. Je tu proto třeba sanitka, verze pro speciální síly či protichemické jednotky nebo varianta s protitankovými střelami.

„Tato technika je chloubou Ruska a je viditelným důkazem obrovského potenciálu našeho obranně-průmyslového komplexu - vědeckého potenciálu, personálu a výroby,“ prohlásil o Tigrovi sám ruský prezident Vladimir Putin.

GAZ Tigr je tudíž zajímavým vozem pro milovníky armádní techniky. Primárně však pořád jde o vozidlo pro ozbrojené složky, aktuálně její opancéřovanou variantu používá jak ruské ministerstvo obrany, tak ministerstvo vnitra. Slouží třeba u protiteroristických jednotek. Vedle Ruska a Číny toto vozidlo dnes najdeme také u ozbrojených jednotek na Slovensku, v Kazachstánu nebo Bělorusku.

David Bureš
Diskuze (6)

Doporučujeme

25. 1. 2021 19:23
pro autora
GAZ neznamená Gorkého automobilový závod, ale automobilový závod Z Gorkého.
Avatar - JirkaV8
24. 1. 2021 22:59
gazik
Jasně že to známe, fajn kára. Akorát na podmáčeném povrchu se projeví velká hmotnost a hned se to boří. V lese s teploměrem nikdo neobíhá, jde pouze o to zda tam je motor Cummins nebo Gaz. S Gazem se jezdí normálně podle potřeby -55C atd. Cummins má mít předehřev, když ho náhodou nemá tak se opravdu uvádí teploty slabší. Ale nějakých -14C bych neřešil, to je blbost co od sebe všichni kopírují.
Avatar - Barrichello
24. 1. 2021 22:56
Známe
existuje i civilnní verze i Typhoon verze jako doplněk k velkým Kamazům a Uralům Typhoon. Super auto co zvládně hodně
Avatar - 3_diamanty
24. 1. 2021 18:16
Re: do extrémních podmínek
Mozno to malo byt -40 ktovie ci tam nie je chyba... lebo -14 fakt nie je ani u nas nie to este v rusku ziaden extrem...
24. 1. 2021 16:38
Nimr.
Pancéřové kabiny na Nimra jsme svařovali ve Vop.Cz.Fabrika nabízela tohle vozidlo naší armádě,ale nebyl zájem.Místo toho ten střep z Přelouče