Hlavní obsah

Před 85 lety Škoda poprvé vyrazila na Rallye Monte Carlo

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

První účast Škody na Rallye Monte Carlo proběhla v roce 1936 a start byl 25. ledna – přesně před 85 lety. Posádka modelu Popular Sport dojela na druhém místě ve své třídě. Formát soutěže tehdy byl podstatně odlišný od dnešního.

Foto: Škoda

Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman u své Škody Popular Sport

Článek

Samotná Rallye Monte Carlo při svém letošním konání oslavila 110. výročí od založení tohoto podniku. Vyhráli ji Sébastien Ogier s Julienem Ingrassiou na Toyotě Yaris WRC, ovšem pro českou, resp. československou účast na této soutěži je důležitější druhé místo v roce 1936.

Tehdy se totiž automobil značky Škoda této rallye účastnil poprvé, a to se Zdeňkem Pohlem a Jaroslavem Hausmanem v kokpitu Škody Popular Sport. Start soutěže připadl na 25. ledna 1936, tedy přesně před 85 lety.

Foto: Škoda

Škoda Popular Sport na Rallye Monte Carlo 1936

Vůz měl čtyřválec z modelu Rapid o objemu 1,4 litru a umožňoval dosáhnout rychlosti až 110 km/h – ovšem neměl pevnou střechu. Jeho hmotnost tak byla 960 kilogramů s plnou 170l nádrží paliva, což stačilo na 1500 km jízdy, a vším nákladem, ovšem bez posádky.

Rallye Monte Carlo se tehdy jezdila úplně jinak, než tomu je dnes. Posádky si mohly vybrat z několika míst v Evropě, kde odstartují, a na to se s určitým předstihem dopravily. Samy a po vlastní ose, bez doprovodných aut a týmu mechaniků.

Foto: Škoda

Startovních bodů na Rallye Monte Carlo 1936 byla řada po celé Evropě. Některé trasy měly společné úseky a všechny měly společný cíl – Monako.

Československé duo zvolilo Atény, odkud odstartovalo. Jejich trasa z Atén vedla přes Soluň, Bělehrad, Budapešť, Vídeň, Štrasburk a Avignon do Monaka; cílový bod byl stejný pro všechny posádky, ať si vybraly jakékoliv místo startu a s tím i trasu. Na té byly samozřejmě kontrolní body.

Ze 105 aut, která tehdy na různých místech Evropy odstartovala, dojelo do cíle 72. Pohl s Hausmanem se ve třídě do 1500 ccm umístili druzí. O rok později jela stejná dvojice se Škodou Rapid, dokonce ve stejné třídě, ovšem tentokrát ze sicilského Palerma, umístila se čtvrtá.

Foto: Škoda

Posádka Sibera-Gross na Škodě Favorit vyhrála svou třídu do 1300 ccm čtyřikrát za sebou – v letech 1991-1994.

Od té doby se Škoda na Rallye Monte Carlo podívala ještě mnohokrát, např. s tudorem, octavií TS, 130 RS nebo favoritem, a nejnověji také s fabií R5, kterých jezdí ve WRC2 spousta.

Tovární tým, za nějž jeli Norové Andreas Mikkelsen a Ola Fløene, letos také ve WRC2 zvítězil.

Reklama

Související témata:

Související články

Škoda ukázala maskovaný kushaq

Premiéra Škody Kushaq, stavebního kamenu indické mise mladoboleslavské automobilky, se uskuteční v březnu. Škoda zatím zveřejňuje fotografie z testování...

Výběr článků

Načítám