Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

Otevření pražského Primarku je pořád ve hře. Obchody čeká slibný rok, Česko značky láká

Autor: Markéta Mikešová - 
26. ledna 2021
06:15

Dlouho očekávaná pražská pobočka irského řetězce s módou Primarku měla být už několik týdnů otevřena, vše ale zhatila koronavirová opatření. Obchod to přiznal prostřednictvím PR agentury, aktuálně se hledá nový termín, který bude v souladu se systémem PES. V pobočce je vše nachystáno, zboží, zaměstnanci - jen zákazníci chybí. Podle analytiků lze očekávat, že po uvolnění opatření bude mezi lidmi o nakupování mimořádný zájem, pomáhá i to, že Česko je stále atraktivnější trh. Primark totiž není jediná známá značka, která na něj míří.

Už koncem podzimu/začátkem zimy se měli první čeští zákazníci podívat do pražské pobočky Primarku. Na otevření se čekalo bezmála dva roky, netrpěliví fanoušci nejdříve sledovali, jak na pražském Václavském náměstí roste budova, ve které se nyní obchod nachází, později mohli prozkoumávat pracovní nabídky a pak i koukat na polepené výlohy.

Pouhé sledování je ale to jediné, co mohou momentálně dělat. Původní termín otevření – který byl už tak posunutý, původně se spekulovalo o květnu 2020 - firma odložila kvůli zuřící druhé a třetí vlně koronaviru. Přišla tak o vánoční sezónu, která je tradičně nejsilnější v roce. Kateřina Outlá z agentury Grayling, která zastupuje Primark, odhalila, že firma aktuálně počítá se začátkem letošního roku. „Více informací, včetně konkrétního data otevření, zveřejníme v následujících týdnech,“ uvedla.

O konkrétném datu je komplikované hovořit z toho důvodu, že nikdo neví, jaká situace v Česku bude. Maloobchody jsou až na krátkou prosincovou mezeru uzavřeny de facto od října a stále není jisté, kdy by mohly otevřít. Jak ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO), tak vicepremiér a šéf Ústředního krizového štábu Jan Hamáček (ČSSD) během uplynulého víkendu uvedli, že o uvolňování opatření zatím nemůže být řeč.

Primark tak v mezičase shání další zaměstnance, do pražské pobočky jich potřebuje zhruba 260. Nejde jen o prodavače, ale i vedoucí jednotlivých oddělení, manažery apod. Prodejna je totiž obrovská, budova The Flow Building, ve které se nachází, má 6000 metrů čtverečních maloobchodní plochy ve třech podlažích a všechny obsadil Primark. Při omezení jeden zákazník na 15 metrů čtverečních, které bude v Česku zřejmě stále platit i po otevření obchodů, to znamená, že prodejna bude moci naráz přivítat nižší stovky lidí.

E-shop nebude, vzkazuje vedení

Celý řetězec Primark zasáhla koronavirová krize velmi tvrdě. Nejdříve se na loňském jaře potýkala s problémy s dodávkami zboží, jelikož jeho podstatná část se vyrábí v Číně a země se kvůli viru zcela uzavřela, zastaveny byly i fabriky.

Následně začaly vstupovat do lockdownů i západní státy, ve kterých má většinu svých poboček. V důsledku toto například ve Velké Británii, svém největším trhu, Primark přistoupil k masovému propouštění zaměstnanců. V létě se pandemická situace zlepšila a obchody opět otevřely, všechny nepříjemnosti se ovšem záhy vrátily na podzim.

Nejlépe to ukazují čísla z posledního kvartálu – vánoční sezóny, která je pro většinu obchodů nejdůležitější. Na britském a evropském trhu Primark během tohoto období zaznamenal 30procentní pokles tržeb ze 4 miliard dolarů na 2,8 miliardy dolarů v meziročním srovnání. Investoři proto museli změnit svůj výhled ztrát z 896 milionů dolarů na 1,38 miliardy dolarů.

Překvapivě i v této těžké době Primark odmítá myšlenku e-shopu, který jiným řetězcům doslova zachraňuje život. „Přicházíme o tržby kvůli zavřeným obchodům? Ano, o tom není pochyb. Ale to neznamená, že kvůli tomu musíme dělat neekonomická rozhodnutí tím, že změníme vítězící byznys model,“ nechal se slyšet John Bason, ředitel společnosti Associated British Food (ABF), které Primark patří.

Podle něj se vše vrátí do starých kolejí a řetězec zase bude na špici. „Ty ztracené tržby mi vadí, ale budeme zpět. Lidé budou chtít jet znovu na dovolenou, setkávat se mezi sebou a nakupovat v Primarku,“ je přesvědčen Bason. U podobně levného zboží se dle jeho názoru na internetu špatně vydělávají peníze.

Co jiné obchody investují do online prezence, proto Primark investuje do expanze na další trhy, mimo jiné středoevropské, což byl případ i Česka. Kromě pražské pobočky se plánuje jedna v Brně a na Slovensku, na podzim svou první prodejnu přivítalo také Polsko. Kromě Evropy aktuálně řetězec pokračuje v rozmachu v USA.

Maloobchodníci tuzemskému trhu věří

Česko je obecně pro velké značky stále oblíbenějším regionem. Rok od roku jich k nám míří více, letos to kromě Primarku bude například Chanel. Důvod? Kupní síla obyvatel Prahy roste, navíc je to významné turistické středisko nacházející se uprostřed Evropy.

A nejde jen o Prahu. Češi obecně o nakupování zájem mají, jak upozornila poradenská společnosti Cushman & Wakefield. Otevírání po první vlně koronaviru vyústilo ve velkou návštěvnost obchodních center, situace se opakovala v prosinci, kdy to bylo spojeno s Vánoci. Lze tak očekávat, že i budoucí otevření bude stejné.

Hovoří o tom i další realitní firma, CBRE. Ve své prosincové analýze věnované regionu EMEA (Evropa, Střední východ, Afrika) uvádí, že po lockdownech byla na mnoha místech zaznamenaná zvýšená poptávka po spotřebním zboží. Česko popisuje jako rostoucí trh. Kamenné obchody tu jsou navíc stále důležité.

„Značky aktuálně vstupující na český maloobchodní trh potvrzují data a trendy z našeho posledního retailového průzkumu uskutečněného v červnu a červenci. Ten ukázal, že přes rostoucí oblibu online nákupů je e-commerce hlavním prodejním kanálem pouze pro 11 % respondentů-maloobchodníků. Například Bonami dosud fungoval jako online e-shop, ale nyní se rozhodl pro investice do offline prostředí a zahájení prodeje v kamenném obchodu,“ uvedl na konci loňského srpna Jan Janáček, vedoucí týmu pronájmů maloobchodních prostor z CBRE.

„Dalším zajímavým příkladem jsou diskontní retaileři, kteří si obvykle pronajímají velké plochy o rozloze stovek metrů čtverečních a na vstup na nový trh se připravují obvykle několik let. Právě nyní v České republice otevírají dvě značky, které zde vidí potenciál. Registrujeme, že maloobchodníci tuzemskému trhu věří a připravují se na vstup do podzimní sezóny,“ dodal Janáček.

salacia ( 26. ledna 2021 10:21 )

"Obchody čeká slibný rok" Který? 2022 nebo 2023?

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa