Nápad z Ostravy šetří peníze lakovnám po celém světě. Startup SprayVision vymyslel technologii, která umožňuje snížit množství spotřebovaného laku a zároveň zvýšit kvalitu výsledného povrchu. Důmyslný systém speciálních měřicích zařízení a softwarové analýzy si oblíbily mimo jiné i automobilky jako Porsche, Volkswagen či Fiat Chrysler.

Zatímco běžně se kvalita laku měří jen v několika jednotlivých bodech, ostravský startup vyvinul mnohem preciznější metodu měření v celé ploše laku. „Jsme jediní na světě, kdo něco takového dělá. Na naši technologii máme dokonce registrovaný patent. I díky tomu se nám podařilo během dvou let na trhu dostat nejen k významným automobilkám, ale také k největším světovým firmám v oblasti barev a lakování,“ říká CEO startupu Petr Jahn.

SprayVision založil v roce 2017 se svým společníkem Vojtěchem Roulem. Do projektu následně přizvali také Jaroslava Gergiče, který dříve působil jako CTO ve společnosti GoodData a v současnosti je šéfem vývoje v Ciscu.

„S Vojtou jsme pracovali v oboru lakování už v minulosti. Implementovali jsme technologii pro jednu italskou firmu po celé Evropě. Ale nelíbilo se nám, jak to všechno dlouho trvá, a hledali jsme cesty, jak proces zlepšit. A tak se zrodil nápad na SprayVision. Potřebovali jsme k sobě ale ještě někoho, kdo by nám pomohl se softwarovou částí. Narazili jsme přitom na Jardu, který se stal dalším partnerem ve firmě,“ líčí Jahn.

Společně se jim podařilo vytvořit kombinaci hardwaru, který sbírá data z vrstvy laku, a softwaru, jenž je vyhodnocuje. V lakovně na zkoušku nanesou barvu na speciální fólii a vloží ji do jednotky, která zhodnotí kvalitu nástřiku. Na základě analýzy těchto dat mohou následně optimalizovat proces lakování.

Technologie dokáže uspořit 10 až 15 procent použité barvy, zlepšit kvalitu nátěru a snížit procento zmetků. Přípravu na lakování nového produktu zároveň zkracuje ze dnů na hodiny. Hardware dodává SprayVision zákazníkům za jednorázovou platbu a software za roční poplatek.

Vydání Forbesu Outsider

„Návratnost počáteční investice je v řádu měsíců. V některých případech to ale mohou být i pouhé týdny. I díky tomu se nám podařilo proniknout do široké skupiny firem od malých společností až po globální podniky. Máme tři klíčové skupiny zákazníků: výrobce lakovací techniky, výrobce barev a výrobní firmy, které potřebují lakovat díly pro své produkty,“ přibližuje Jahn.

První prototyp představilo SprayVision v roce 2018 na veletrhu průmyslového lakování v Německu PaintExpo, který je největší akcí v oboru. A tam se ukázalo, že o nápad ostravských podnikatelů je skutečně velký zájem.

„Od začátku jsme chtěli cílit na globální hráče. Abychom si ale získali jejich pozornost, museli jsme jim nabídnout možnost implementace ve všech regionech. Skoro celý rok 2019 jsme tak budovali zahraniční distribuční síť,“ popisuje šéf firmy.

A tahle strategie se startupu vyplatila. Dnes působí v zemích napříč Evropou, ve Spojených státech či třeba v Turecku. A aktuálně domlouvá zakázky v Číně nebo Japonsku.

S další zahraniční expanzí má firmě pomoci také investice od fondu J&T Ventures v celkové hodnotě 15 milionů korun. Část peněz firma zároveň použila na vývoj technologie, která umí analyzovat transparentní vrstvu laku. Donedávna se totiž dala využít pouze pro barevné laky.

„Velikost tohoto trhu je v desítkách miliard dolarů a dané technologie lze využít i v dalších oblastech. Kromě jasné finanční úspory navíc SprayVision korporacím pomáhá s digitalizací a přechodem na Průmysl 4.0. Vidíme v tom velkou příležitost,“ komentuje investici šéf J&T Ventures Adam Kočík.

Nápad ostravských podnikatelů ostatně zaujal i porotce soutěže Vodafone Nápad roku, ve které na podzim zvítězil mezi stovkami startupů. A loni se jim dařilo i po byznysové stránce. Byť se kvůli pandemii zpozdily některé implementace v zahraničí, zájem firem přetrval i v době krize. Loni mělo SprayVision obrat kolem pěti milionů a letos plánuje až čtyřnásobný růst.