Video: Jak jsme poprvé tankovali vodíkové auto na domácí půdě
Je začátek února nového roku a já si ze svého virtuálního listu automobilových zkušeností odškrtávám další položku. Poprvé jsem řídil a tankoval vodíkové auto.
Coby redakce Auto.cz už s vodíkovými auty nějakou tu zkušenost máme. Naposledy převzal klíčky od vodíkového Hyundaie Nexo kolega Ondra Mára a společně s redaktorem Martinem Jeníkem ze Světa motorů vyrazili na dobrodružnou výpravu z Bruselu do Prahy. Po cestě zjišťovali, jak se vodíkovým autem cestuje, ale třeba i to, jak (ne)náročné je samotné tankování na vodíkových čerpačkách.
Ondra tehdy informoval, že jedno z naplánovaných tankování neprobíhalo úplně ideálně. Nedařilo se totiž načíst členskou kartu společnosti H2.Live, která je pro natankování vodíku v okolních zemích nezbytná. Chybička se vloudila, na další stanici už všechno fungovalo přesně podle plánu (video níže) a kluci úspěšně dorazili do Prahy.
Tady byste ale veřejnou čerpací stanici pro vodíkové vozy hledali marně. První dvě pumpy v Praze na Barrandově a Litvínově se otevřou v průběhu letošního roku, třetí brněnská pak v roce dalším. Záchytný bod pro vodíkové dobrodruhy představuje na našem území jediné místo – neveřejná čerpačka v Neratovicích vzdálená asi pětadvacet kilometrů od naší redakce.
Vodíkový stojan tady vznikl v roce 2009, aby obstaral provoz experimentálního vodíkového autobusu. Neveřejnost čerpačky má svá specifika. Pokud tu chce například někdo ze zahraničí vůz dotankovat, je třeba předchozí domluva a proškolená asistence. Moderní vodíková auta jsou dnes připravena na tlak 700 barů. Neratovická plnička však „umí“ jen 350 barů, takže Hyundai Nexo lze natankovat jen z poloviny.
Na stojanu nacházíme dvě hadice s různými konektory na koncích. „Starší a robustnější typ se využíval dříve. Dnes všechny nákladní vozy, autobusy a osobní automobily využívají novější typ se snazší manipulací,“ vysvětluje nám přímo na místě Aleš Doucek, vedoucí vývoje vodíkových technologií z výzkumného ústavu ÚJV Řež. A následná názorná ukázka mě přesvědčuje, že manipulace s novějším konektorem je násobně jednodušší.
Přecházíme tedy k samotnému dotankování právě zkoušeného Hyundai Nexo, na jehož test se můžete těšit v následujících dnech. Jak celý proces probíhá se pod taktovkou pana Doucka dozvíte ve výše přiloženém videu. A protože to bylo moje vodíkové poprvé, měl jsem k tankování i vodíkovému pohonu ještě několik doplňujících otázek.
Po dokončení celého procesu sedáme do auta a zjišťujeme, že vůz opravdu ukazuje doplněnou polovinu zásob a dojezd zhruba 300 kilometrů. Za ideálních podmínek by Nexo mělo zvládnout 666 km na jednu nádrž, respektive nádrže. V útrobách automobilu jsou celkem tři na 6,3 kg vodíku. A samotná jízda? Hodně podobná bateriovému elektromobilu. Provoz je tichý a plynulý, v nízkých rychlostech doprovázen kosmickým zvukem. Odlišností je především vypouštění vody, která se nahromadila reakcí vodíku a kyslíku. Stane se tak po každé jízdě, případně můžete vypuštění vyvolat tlačítkem v interiéru. To si ale ukážeme v dalším videu, kde se zaměříme na nevšední prvky tohoto korejského vodíkového vozu.