Přerov vypnul webový Portál občana za miliony, lidé o něj neměli zájem

Fiaskem skončil po několika letech pokus Přerova o digitalizaci města. Odstartoval před více než deseti lety projektem IOP09 za téměř 140 milionů korun. Jeho vlajkovou lodí pak byl Portál občana. Aplikaci však během pěti let existence využívalo velmi sporadicky pouze 80 uživatelů.
Jablonecká radnice plánuje, že na třech náměstích spustí volnou wi-fi síť.

ilustrační snímek | foto: Jan Pešek, MF DNES

Webová aplikace umožňovala občanům, firmám i osobám samostatně výdělečně činným vyřídit svá podání online bez nutnosti jít na úřad. Začátkem roku vedení města Portál občana vypnulo.

„Nemá smysl podporovat drahý a mrtvý projekt, ale je třeba rozvíjet všechny potřebné služby z takzvaného národního cloudu,“ míní primátor Petr Měřínský (ANO).

Zbytečně drahý, nebo jen málo zpropagovaný?

Důvodů pro vypnutí portálu je podle něj několik. „Zákon o právu na digitální služby nám ve vztahu k Portálu občana nařizuje řadu nových povinností, jejichž propojení s portálem by si vyžádalo významné finanční náklady,“ uvedl primátor.

„Vzhledem k tomu, že náklady na servisní a technickou podporu představovaly zhruba 600 tisíc korun ročně, je jeho provoz vzhledem k počtu uživatelů výrazně neekonomický,“ řekl Měřínský.

Jeden úkon provedený přes tento portál podle něj vychází řádově na desetitisíce korun. „Což je pro nás nepřijatelné – zvlášť v této ekonomicky napjaté době,“ poznamenal.

Podle opozičních Pirátů je však ukončení Portálu občana krok zpět od digitalizace Přerova.

„Myslím si, že v současné situaci se samosprávy musí zaměřit právě na posílení komunikace občana s městem v online prostředí. V Přerově jsme takto vytvořený systém měli a teď ho vedení města ukončilo,“ říká Martin Švadlenka, který za Piráty sedí v krajském zastupitelstvu.

Podle Švadlenky měl portál od počátku několik vad, které se ale dařilo částečně řešit.

„Podařilo se například zprovoznit platební bránu, ale stále bylo nutné některé funkce portálu vylepšovat tak, aby byl jako celek pro občany užitečný,“ uvedl.

„Namísto propagace a vylepšení systému se město po vypršení udržitelnosti projektu na celý Portál občana jednoduše vykašlalo,“ tvrdí Švadlenka.

Zda přece jen vedení města nemohlo v minulosti pro propagaci portálu udělat více, Měřínský konkrétně neokomentoval. „My jsme tento projekt v rámci dotace zavedli a pět let jsme ho provozovali, po dobu udržitelnosti projektu,“ reagoval na otázku.

„Těch balíků je víc, některé udržujeme, jiné jsme opustili. Museli bychom udržovat projekt, který jinde podporován není,“ dodal. Podle Měřínského budou občané nyní využívat státní portál.

„Služby bude poskytovat ze svého Portálu občana, nová platební brána bude na webových stránkách města spuštěna během několika týdnů a údaje o svých platbách budou moci občané nadále zjišťovat nejenom telefonicky či případně prostřednictvím e-mailu, ale v krátkém časovém horizontu také přímo ze speciální webové aplikace, která jim zprostředkuje údaje přímo z ekonomického a účetního systému magistrátu,“ řekl přerovský primátor.

Kontroverzní tendr a pokuty, jež přesáhly sto milionů

MF DNES již v minulosti informovala o tom, že se o zakázku na digitalizaci zajímala i policie, která v minulosti dokonce podnikla razii na přerovské radnici.

Za kartelovou dohodu na tendru pak antimonopolní úřad loni rozdal pokuty pěti firmám za celkem 118 milionů korun.

Přes 38 milionů korun tak zaplatí společnost O2, po 36 milionech ostravský Autocont a olomoucké Tesco SW. Dalších sedm milionů „naúčtoval“ antimonopolní úřad přerovskému Emosu a 200 tisíc firmě Bach systems.

Samotný případ se pak stal součástí rozsáhlejší kauzy, v níž podle podezření docházelo k manipulaci u více zakázek. ČTK tak před časem uvedla, že obžalobě v kauze čelí 24 lidí a dvě právnické osoby. Obžaloba byla podána v minulém roce k olomouckému krajskému soudu.

Autor: