Do nádraží jdou stovky milionů, to světelské zůstane památkou i po obnově

  8:52
Některá nádraží a železniční stanice na Vysočině by v letošním roce měla výrazně prokouknout. Správa železnic chystá jejich větší rekonstrukci. Utratit by měla dohromady 200 milionů korun. Ve dvou případech už práce běží od loňského roku a letos by měly skončit.

Největší akce roku, která letos začne a dost možná i skončí, se odehraje na severozápadě Vysočiny. Správa železnic (SŽ) připravuje velkou modernizaci nádražní budovy ve Světlé nad Sázavou.

„Zvenku sice nevypadá až tak špatně, ale uvnitř to je už jiná,“ říká světelský místostarosta Josef Hnik. „Jsme tedy moc rádi, že se Správa železnic do takové investice pustí a že se cestující dočkají pěkného prostředí. Budova si obnovu zaslouží,“ vzkázal.

Připravovaná rekonstrukce je v případě Světlé o to složitější, že celá budova je kulturní nemovitou památkou.

„Práce provedeme podle stavebněhistorického průzkumu,“ konstatovala mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

„Velmi oceňujeme, že Správa železnic se rozhodla budově i nadále zachovat historizující ráz. Mnoho lidí totiž poznává města hlavně podle nádražní budovy a ta naše je pro Světlou za ty roky již charakteristická,“ vyjádřil se starosta města Jan Tourek.

Vlak ve Světlé nad Sázavou využívá čím dál víc lidí

Cestující proměnu poznají na první pohled. SŽ totiž chce změnit vnitřní dispozice nádražní budovy pro veřejnost a služby dopravců. Kompletní opravou projdou rovněž vnitřní instalace.

Náročnost stavebních prací přinese po dobu rekonstrukce dočasná omezení i cestujícím. Jak konkrétně se jich dotknou, ale zatím není zcela jasné. Rozhodující bude dohoda se zhotovitelem.

Pracovat by se v budově mělo v létě, náklady byly odhadnuty na 47 milionů korun.

„Světlá nad Sázavou je vytíženým železničním uzlem. Kraj se snaží dopravní obslužnost našeho regionu více přesunout na železnici, vlaky tak využívá více lidí. Význam železnice pro město znovu roste, navíc je stále ve hře i vysokorychlostní trať,“ kvitoval starost Správy železnic o světelské nádraží Hnik.

Světlá leží na hlavní trati z Havlíčkova Brodu na Kolín a dále na Prahu. Navíc na zdejším nádraží odbočuje trať do Čerčan, prochází celým Posázavím a je jednou z konečných legendárního Posázavského pacifiku.

Podobně rozsáhlou rekonstrukci SŽ plánuje i ve Velkém Meziříčí. Práce za odhadovaných 44 milionů korun by ale měly začít až před koncem roku. S největší pravděpodobností se tak přesunou i do roku příštího.

Letos budou dokončeny práce v Křižanově i Skleném

Už od loňska obnovou prochází železniční stanice v Křižanově a Skleném nad Oslavou. Správa železnic je přestavuje v rámci modernizace celé železniční tratě ze Žďáru nad Sázavou na Brno. Mimo jiné by se na ní měla zvýšit traťová rychlost na 140 kilometrů v hodině.

V Křižanově přibudou na ostrovních nástupištích výtahy. Stanice se tak stane teprve čtvrtou takto vybavenou na Vysočině. Výrazně to usnadní cestu k vlaku hůře se pohybujícím i třeba maminkám s kočárky.

Úprav je v Křižanově ale mnohem více. K zemi tu šla část výpravní budovy, jež ustoupila parkovišti. „Vzniká zde mimo jiné nová čekárna, toalety, parkoviště a zastávka návazné autobusové dopravy,“ vyjmenovala mluvčí SŽ Radka Pistoriusová.

Práce na křižanovském nádraží mají skončit v srpnu. Celkové náklady na jeho rekonstrukci včetně loňské etapy dosáhnou 58 milionů korun. Ještě dříve, snad už na jaře, má být dokončena přeměna stanice ve Skleném nad Oslavou. Také zde by měl být novinkou bezbariérový přístup, řešen ale bude pomocí zešikmených chodníků. Nádražní budova byla zateplena, SŽ nechala vyměnit okna.

„Nyní probíhá betonáž podlah a pracuje se na vnitřních omítkách, hotové jsou rekonstrukce vnitřních rozvodů. Buduje se nová čekárna. Dojde tím ke zvýšení komfortu pro cestující a účelnému využití objektu,“ prozradila Pistoriusová.

A dílčí obnovy by se měly dočkat i další nádražní budovy na Vysočině. V plánu jsou Kostelec u Jihlavy, Počátky-Žirovnice a Pacov. V jejich případě by se ale mělo jednat o nižší objem prací, tyto investice budou v hodnotě 10 až 15 milionů korun.