Miliardář Martin Roman stojí za soukromou základní školou a gymnáziem PORG, o kterém se často mluví jako o nejlepším v Česku, a jak sám říká, jeho motivací vždy bylo, aby děti v Česku chodily ze školy domů nadšené jako jeho děti, když studovaly v zahraničí.

Na poli vzdělávání se mu rozhodně nedá upřít úspěch. Stačí se podívat na jednu z nejlepších univerzit světa v Oxfordu, kde momentálně v hlavním tříletém bakalářském programu studuje celkem osmnáct českých studentů. A rovných deset z nich pochází právě z Romanova gymnázia, ve kterém se věnují anglosaskému stylu výuky.

Jistě, tento systém následnému studiu ve Velké Británii přirozeně nahrává, stejně tak jako majetkové zázemí většiny studentů PORG, kteří krom dvou stovek stipendistů pocházejí z vyšší střední třídy, a mají tak prostředky na vysoké náklady spojené se studiem v Anglii.

To ale nemění nic na tom, že Roman má očividně know-how, jak děti na studium v Oxfordu připravit. On sám absolvoval práva v Praze a studoval také v německém Heidelbergu a švýcarském St. Gallenu. 

Co pro vás znamená, že máte deset studentů v bakalářském programu na Oxfordu? 

Jsem moc rád, je to pro nás nejlepší zpětná vazba. Vidíme tak, že vzděláváme děti správným způsobem.

Jakým způsobem?

Je toho více. Za prvé PORG je výběrová škola, a máme tak šanci nabrat spoustu talentovaných dětí. Za druhé se děti během studia naučí anglicky stejně dobře jako česky, a to je nezbytný předpoklad pro studium v zahraničí. Nabízíme také mezinárodní maturitu, která je mnohem náročnější než ta naše a to ty univerzity dobře vědí. Je to pro ně záruka, že  naši studenti budou učivo i školu zvládat.

Vy jste teď sám studentem, a to v Cambridgi, že?

Ano, dokončuji magistra v oblasti investování do nemovitostí, jsem na konci. Právě jsem odevzdal disertační práci a čekám, jak dopadnu.

Proč jste se rozhodl investovat do vzdělání, jaká je vaše motivace? 

Pro mne to není investice, ale charitativní činnost. PORG je obecně prospěšná společnost.

Kolik vás tedy tahle filantropie už stála?

Do PORGu jsem dal 100 milionů a druhý projekt – Čtení pomáhá – stojí ročně kolem deseti milionů, celkem už čtyřiapadesát. Přesné číslo se odvíjí od toho, kolik toho děti vyčtou. 

Je privátní školství dobrý byznys? 

Pro mne určitě ne, je to naopak nejdražší koníček, který mám. Pro mne to je pomoc mladým lidem.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

V čem jsou privátní školy lepší než státní, nebo co lepšího dětem nabízejí? 

Nechci hovořit obecně o privátních školách, ale naše škola nabízí třeba velmi dobrou angličtinu a více hodin jejího studia. Rodiče si ve školném připlácejí za kvalifikované rodilé mluvčí. Je totiž rozdíl mezi rodilým mluvčím a rodilým mluvčím – učitelem, který výuku angličtiny vystudoval. Děti u nás dosáhnou úrovně požadované u státní maturity už v páté třídě na základní škole.

Navíc konkrétně na PORG se všichni učitelé pravidelně každý měsíc dále vzdělávají a vzájemně sdílejí své zkušenosti s výukou. A v neposlední řadě, především mladším dětem nabízíme velmi širokou škálu mimoškolních činností.

Výhoda menšího počtu dětí ve třídě do toho nezapadá?

Zmenšení počtu žáků není samospásné. Ani výzkumy neukazují významné zlepšení učení v menších třídách. My máme 22 dětí ve třídě na základce a 26 na gymnáziu a k tomu více než pětinásobný převis poptávky o základní školu.

Zvažujete tedy otevřít více tříd? Nebo jak se dá takový převis poptávky uchopit? 

Ano. Doposud jsme byli limitovaní prostorem, v létě ale začne dostavba školy, abychom mohli nabírat ne dvě, ale tři třídy. Otevíráme také od září druhý stupeň základní školy, aby mohli pokračovat ve studiu i ti žáci, kteří se nedostanu na osmileté gymnázium.

Existuje nějaká potenciální situace, kdy by byl žák soukromé školy vyhozen?

Ze základní školy ne, na gymnáziu ale podepisují rodiče smlouvu, kde má škola právo ukončit studentovi smlouvu, pokud jeho přístup neodpovídá standardu školy.

Nabízíte i stipendia, řeší nějak děti ve třídě, kdo má a nemá peníze?

Máme dvě stovky dětí, které mají sociální stipendia a je to pro nás velmi důležité. Žáci ani učitelé ale nevědí, kdo stipendium má. Úzkostně dbáme, abychom nezadali dětem podnět k nějakým selekcím. Třeba značkové oblečení u nás děti samy vnímají jako nepatřičné.

Jaký máte cíl?

Mám dva. Aby byl PORG skvělá škola a pak posun celého českého školství. To první se povedlo, na tom druhém teď pracuji.

Takže chcete zlepšit celé české školství, nejen svoji malou část?
Určitě, proto vydávám knihy pro učitele. Učitelé v zahraničí mají oproti těm našim totiž velkou výhodu, protože tam vychází spousta skvělých knih, jak efektivně učit. Český trh je ale malý a kupní síla nižší. Nenašlo by se tedy dost učitelů, kteří by si je koupili. Já proto kupuju práva a prodáváme knihy za třetinu toho co v zahraničí.

Kolik takových knih o učení pro učitele jste už vydal?

Teď jde do tisku čtvrtá. Každým rokem alespoň jednu knihu vydáme, společně s Edukační laboratoří. Já platím práva, oni organizují distribuci a tisk.

Zabýváte se tedy nejen vzděláním dětí, ale i učitelů…

Ano, před rokem a půl jsme také začali nabízet zdarma vzdělávací workshopy pro učitele státních škol. Přihlásilo se jich sto, což byla i maximální kapacita workshopu. Ten probíhá jednou za měsíc a celý program potrvá dva roky. Každý učitel zaplatí za jeden workshop sto korun. Pokud mají celkovou účast nad 80 procent, tak jim peníze vrátím.