InzerujTEĎ

 
 
 

Kdy a kam

  • Povídání o Marrakéši a okolí očima 2 studentek

    středa 24.4 18:00 - Dvorek U Koníčka, Vodňany

  • Bookstart – s knížkou do života – setkání rodin s dětmi

    středa 24.4 9:30 - Knihovna, Volyně

Zobrazit všechny události
 
 
 
 

Letní a zimní čas

V roce 2018 skončila v EU debata o letním a zimním času. Každý stát se má zařídit podle svého. Téma se odsunulo do pozadí, momentálně není na stole. Co vyhovuje vám?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Jana Průšová: V málotřídkách by děti mohly chodit do školy v každém stupni PES

Jana Průšová , Autor: L. Kolářová

Jana Průšová     Autor: L. Kolářová

NADĚJKOV – Také nadějkovská málotřídní škola bojuje každoročně s nízkým počtem žáků. Debatu na zastupitelstvu o tom, proč děti ve škole chybí, která se rozvinula na posledním zasedání v Sepekově, v Nadějkově absolvovali už před rokem. Měl se konat den otevřených dveří, na ten už ale kvůli vypuknutí koronavirové pandemie nedošlo. Co je tedy nového? A jak škola zvládá distanční výuku? Odpovídá ředitelka školy Jana Průšová.

 

Jak to teď vypadá se zájmem o vaši školu?

Zájem o školu ze strany rodičů je víceméně stejný. Nárůst jsme zaznamenali v mateřské škole, kam vedle místních dětí dojíždějí i dvě děti z Tábora.

Loni se měla škola představit v rámci dne otevřených dveří. Na ten ale kvůli covidu nedošlo. Proběhlo nějaké jiné setkání?

Žádné mimořádné setkání s rodiči a veřejností neproběhlo. Tradiční březnové a dubnové dny otevřených dveří musely být zrušeny. Stejně tak byly zatím zrušeny akce z projektu na proměnu školní zahrady na přírodní učebnu pod širým nebem. Ty měly být pro rodiče i širokou veřejnost. Mám obavu, že také letošní předzápisové dny otevřených dveří ve školce a škole jsou ohroženy.

Došlo loni na nějaké stavební úpravy ve škole??

Výměna kotlů je zřizovatelem naplánována až na rok 2022. V létě zaměstnanci školy vlastními silami začali se zásadní proměnou vzhledu přízemí budovy. Kolega Ján Krajč vybudoval pěknou truhlářskou dílnu, kde vzniklo zázemí pro truhlářský kroužek s názvem Tesařík, o který je zájem nejen ve škole, ale i mezi rodiči a dětmi z jiných škol. Je to taková dřevem vonící, útulná místnost, kam se občas zajdeme potěšit i my ostatní, co v ní netruhlaříme. Nově natřené dveře zdobí originální kresby výtvarnice Vandy Pincové. V létě nás čeká výmalba přízemí včetně nových nátěrů proti oděru a rekonstrukce šaten. Na letní prázdniny připadne také výmalba mateřské školy a zlepšení estetického vzhledu, protože vizuální stránka prostředí na děti i dospělé působí. Naše představa je jasná - jednoduché, vzdušné, útulné a čisté, s využitím přírodních materiálů.

Zvládáte vyučování pomocí distanční výuky?

Distanční výuku realizujeme jako kombinaci online prostřednictvím programu Teams, samostatné práce žáků a pravidelných individuálních konzultací formou žák – učitel ve škole. Online hodiny máme při distanční výuce rozdělené po ročnících. Práci s technikou pedagogové zvládají dobře. Velkou oporou je nám kolega - asistent pedagoga a vychovatel školní družiny, který je v oblasti IT vzdělán. Větší problém byl v tom, že jsme techniku neměli. Dnes už máme licence na online učebnice a testy. Internetové prostředí nabízí další možnosti procvičování.

Jak zvládají online výuku děti?

Všichni jsme si museli chvíli zvykat a naladit se na tento bezkontaktní způsob učení. Děti online výuku přijaly jako další podobu školy, ale jako drtivá většina žáků a studentů by se raději učily normálně ve škole. Chybí jim zejména kontakt s kamarády, skupinová práce a spolupráce, projekty, mimoškolní akce, živý učitel – průvodce a podobně. Počáteční problémy se soustředěním a ostych u většiny brzy pominuly. Pravidla platí obdobná jako ve třídě. Občas si s technikou někdo trochu hraje, řešili jsme i nepovolené nahrávání hodin žákem, ale to vše už je za námi. Nové věci přinášejí nové možnosti, ale také nové problémy, které se většinou dají řešit. Žáci, kteří mají problém plnit úkoly při distanční výuce, měli problémy i při prezenční výuce. Distanční výuka toto bohužel prohlubuje. Děti ale v takovém případě potřebují naši podporu a velkou podporu rodiny. Je náročné dodržovat režim, samostatně se připravovat a převzít zodpovědnost nad svým vzděláváním. To by se děti na prvním stupni měly postupně naučit. Je však pro to potřeba, aby chodily do školy. Dětem mladšího školního věku to doma úplně samotným nepůjde. Někdy je to oříšek i pro jejich rodiče.

Dáváte v pololetí známky nebo slovní hodnocení?

Hodnocení je u nás kombinované. Vysvědčení je v naší škole podle doporučení ministerstva školství a České školní inspekce. Od roku 2017 má část žáků slovní hodnocení. Postupně zavádíme formativní hodnocení a vedeme žáky k sebehodnocení. Důležité je, aby dětem byla jasná kritéria hodnocení. Děti potřebují zpětnou vazbu a pomoc s vytvořením vlastní strategie učení. Slovní hodnocení má řadu výhod. Výborné je, že v něm učitel může hodnotit nejen výkon, ale také snahu, aktivitu i úsilí, jaké dítě vynaložilo k dosažení cíle. Rovněž dovednosti, které jsou ve vzdělávání klíčové, známkou neobsáhneme. Jsem velmi ráda, že ministerstvo i inspekce podporují formativní hodnocení, slovní hodnocení a nahlas zaznívá, že známka není jediný ani dostatečný způsob hodnocení, zejména na prvním stupni. Formativní hodnocení není alternativní způsob hodnocení, je to moderní, smysluplný a efektivní nástroj hodnocení.

Stát vyčlenil prostředky na nákup počítačů do škol. Využili jste toho?

Stejně jako všechny školy jsme obdrželi finanční podporu na pořízení techniky a softwaru. Rádi jsme ji využili. Na dostatečné vybavení to však nestačilo a museli jsme najít prostředky i v příspěvku od zřizovatele. Udělali jsme velký skok. Namísto jednoho notebooku starého více než šest let máme čtyři nové notebooky. Jsme flexibilnější a digitalizovaní. Pro děti kopírujeme výukové materiály a tiskneme pracovní listy. Tiskárna, která byla tři roky po době životnosti, nevydržela nápor tisku už na jaře. Nová tiskárna nám umožňuje kvalitní tisk a usnadňuje práci. Tiskneme na ní i školní přílohu místního periodika Hlásek.

Děti prvních a druhých tříd už se vám do školy vrátily?

Žáci 1. a 2. ročníku už naštěstí chodí do školy. Byli doma na podzim a jsem moc ráda, že se relativně brzy vrátili. To je opravdu zásadní. Je samozřejmě důležité, aby se do škol vrátili všichni žáci a studenti všech stupňů škol. Současná pravidla stejná pro všechny školy bez ohledu na velikost a počet žáků považuji za nešťastná. Myslím, že je potřeba i v případě škol individualizovat a diferenciovat. Připojila jsem se proto k výzvě ředitelů takzvaných málotřídních škol, adresované ministerstvům školství a zdravotnictví a vládě. Tato výzva žádá změnu pravidel pro málotřídní školy. Přeci jenom je rozdíl, když má škola 10 až 60 žáků v prvních až pátých třídách, a když je to škola úplná a velká. Neměli bychom zapomínat, že málotřídních škol je zhruba 38 procent a práce v nich má mnohá specifika. Myslím, že by se v malotřídkách měli vzdělávat prezenčně všichni žáci při jakémkoliv stupni opatření PES. Samozřejmě za splnění nutných hygienických podmínek. Věřím v podporu ministra Plagy.

Jaký tedy byl ten poslední rok pro vaši školu?

Období od března 2020 je náročné pro všechny. Únava je patrná na dospělých i dětech. Mně osobně nejvíc ubírá sil sociální izolace a absence kulturních akcí. Denně pociťuji značné přidušení a nedostatek kyslíku v roušce či respirátoru. O to lépe mi bude, až budeme zase svobodně dýchat, všechny mé děti doma i ty školní budou zase normálně chodit do školy, až se vydám do divadla či na výstavu, až si dám v Jistebnici na zahrádce U Rezků malého Bernarda. Přála bych všem, aby mohli svobodně být.

Diskuse k článku - 1 příspěvek
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
  • Dreamer 

    Reagovat

     

    Kéž by bylo, takových škol více. Mají krásný web. Jsem pro male školy, kde se dětem mohou věnovat osobně. Pamatuji si tu hrůzu velké školy kde jsem mnoho deti procházelo bez pochopení učiva.

    Vloženo 6.2.2021 21:23:13

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace