ICOM bude testovat elektrický autobus od Mercedes-Benz v Třebíči

ICOM transport bude testovat plně elektrický autobus Mercedes-Benz eCitaro. Rozhodl se ho použít v reálných podmínkách obslužnosti města Třebíče.

Dopravní uskupení ICOM transport a.s. provozuje 800 autobusů, 300 souprav nákladních vozidel a zaměstnává 1800 zaměstnanců.
foto: ICOM

Vozidlo s moderní technologií pro lokálně bezemisní a téměř bezhlučnou dopravu bude v provozu od 9. do 18. února v rámci MHD v Třebíči. „Při zadávání veřejných zakázek musí mít dopravce do konce roku 2025 minimální podíl ekologických autobusů 41 procent,“ odůvodnila testování plně elektrického vozidla Kateřina Kratochvílová, předsedkyně představenstva ICOM transport.

Autobus eCitaro má základ ve světovém bestselleru Citaro, který je nejprodávanější městský autobus značky Mercedes-Benz. V jeho designu s osobitým vzhledem se snoubí základní tvar modelu Citaro s prvky studie Mercedes-Benz Future Bus. Při plném osazení bateriovými moduly má eCitaro v sériovém provedení hmotnost přibližně 13,5 tuny.

Výhodou pro řidiče autobusu eCitaro je zachování obvyklé přístrojové desky a konceptu ovládání. Řidič je samozřejmě informován o stavu nabití akumulátorů. Na centrálním displeji si může nechat zobrazovat údaje o dojezdu, dostupnosti výkonu a ukazateli nabíjení.

I cestující naleznou v autobusu komfort nejvyšší třídy. Třídveřový model, který testuje ICOM transport, nabízí 30 míst k sezení a 50 míst pro stojící cestující, uspořádání interiéru odpovídá konvenčním městský typu Citaro. Na palubě jsou k dispozici USB zásuvky.

„Nasazení elektrických autobusů přináší jak výrobcům, tak dopravcům řadu nových výzev, při jejichž řešení nevystačí s tradičními přístupy,“ uznal Václav Beránek ze společnosti EvoBus, člen skupiny Daimler.

První výzvou je omezené množství energie, které lze umístit do baterií vzhledem k jejich hmotnosti (ale i ceně). Běžně je v současných bateriích k dispozici pouze 10 až 20 % energie v porovnání s dvousetlitrovou nádrží nafty.

„Proto je třeba s energií a s hmotností autobusu velmi dobře hospodařit, aby byl zajištěn dostatečný dojezd při dostatečné přepravní kapacitě, a to v jakýchkoliv provozních podmínkách,“ potvrdil Václav Beránek. Druhou velkou výzvou je hospodaření s energií, která je potřeba k jiným účelům než na samotnou jízdu. „Ve vozidle je detailně optimalizovaný termomanagement, který řeší chlazení či ohřev baterií a vytápění či chlazení prostoru pro cestující,“ potvrdil.

Důležitým faktorem pro dobré fungování, a to zejména pro dopravce, je zajištění dostatečného množství elektrické energie na dobíjení autobusů ve správném místě a ve správném čase.

tisková zpráva

23 Comments on “ICOM bude testovat elektrický autobus od Mercedes-Benz v Třebíči”

  1. Běžně je v současných bateriích k dispozici pouze 10 až
    Běžně je v současných bateriích k dispozici pouze 10 až 20 % energie v porovnání s dvousetlitrovou nádrží nafty. – tak nekupujte srágory od dinosaura MB, co to neumí a vemte čínské BYD, jichž jezdí už několik let stovky tisíc a nabídnou klidně dojezd 450 km. A prodávají se i v Evropě. Jak jednoduché milý Watsone.

      1. Ne, protože je nehodnotím. Ale pokud Na světě jezdí 425
        Ne, protože je nehodnotím. Ale pokud Na světě jezdí 425 tisíc elektrobusů. Z toho 421 tisíc v Číně, tak bude čínský soudruh jistě dál, než německý soudruh. https://i-doprava.com/2019/05/20/na-svete-jezdi-425-tisic-elektrobusu-z-toho-421-tisic-v-cine/ A to josu 2 roky stará čísla.
        Tady uvidíte, že 240 km na 1 nabití dával hravě už ve 2018. https://www.cs-dopravak.cz/2019-12-7-flixbus-zastavil-testovn-elektrobusu-v-nmecku/
        Dělají i kloubové s velkou kapacitou. http://www.hybrid.cz/byd-predstavuje-nejdelsi-kloubovy-elektrobus-na-svete-k12a (před 2 lety). BYD K12A má délku 27 metrů, dva klouby a kapacitu 250 pasažérů. Max. rychlost je 70 km/h a dojezd 300 km na jedno nabití.
        A poslední majstrštyk jsou londýnské doubledeckery https://www.auto.cz/patrovy-elektrobus-byd-adl-enviro400ev-pro-londyn-133683 (prakticky před rokem)
        Problém BYD je jediný – nestačí uspokojovat čínskou poptávku, takže veškerá podpora jinde ve světě je chabá, protože města objednávají jednotky až desítky kusů, v ‚Cíne v jednom městě jezdí třeba 16 tisíc v Šenčenu https://fdrive.cz/clanky/sen-cen-presel-kompletne-na-elektrobusy-ma-jich-sedmkrat-vice-nez-los-angeles-1832. Je to takový rozdíl, jako zásobovat vesnickou jednotu a hypermarket v hlavním městě.

            1. V těch tendrech, které jsem si někdy přečetl, jsou
              V těch tendrech, které jsem si někdy přečetl, jsou požadavky řekněme opakující se, custom atd. Ty opakující se jsou většinou technické požadavky, které mají rozum – bez jejich splnění by to nemělo smysl, pak jsou ty custom – to se můžete dohadovat.
              A pokud tohle BYD vypodmínkuje, nebo to nechtějí dodat, protože se na velké lince blbě mění infotainment, tak jsou z toho venku.
              To, že někdo někde po někom chce všimné v jakékoli podobě, je jiná věc a to, že je u nás vládou povýšená korupce na státní systém, to je bohužel smutná realita, kterou ještě mnohokrát zaplatíme.

      1. Netuším, co má koronavirová hysterie společného se
        Netuším, co má koronavirová hysterie společného se zdejším tématem, ale máte pravdu, je to taky z Číny a jejich odporná uměle vyrobená biologická zbraň, úspěšně otestovaná na vlastním obyvatelstvu nejen ve Wuchanu, decimuje ekonomiky nepřátelských zemí. Naprosto spolehlivě, ve spojení s dementními politiky super spolehlivě.

    1. Kdyby chtěl někdo nevyžádanou radu, tak za prvé tu „solid
      Kdyby chtěl někdo nevyžádanou radu, tak za prvé tu „solid state“ baterii bych nebral, protože to pravděpodobně je ta technologie, která potřebuje ohřev na cca 60°C ke svému provozu a za druhé bych vzal tu největší NMC baterii co nabízí, tuším 396 kWh, kde tato hodnota je a vždycky byla pro 12m elektrobus použitelné minimum. Cokoliv pod tuto hodnotu nemusí si zkoušet = nevyhoví.

Napsat komentář