ICOM transport bude testovat plně elektrický autobus Mercedes-Benz eCitaro. Rozhodl se ho použít v reálných podmínkách obslužnosti města Třebíče.
foto: ICOM
Vozidlo s moderní technologií pro lokálně bezemisní a téměř bezhlučnou dopravu bude v provozu od 9. do 18. února v rámci MHD v Třebíči. „Při zadávání veřejných zakázek musí mít dopravce do konce roku 2025 minimální podíl ekologických autobusů 41 procent,“ odůvodnila testování plně elektrického vozidla Kateřina Kratochvílová, předsedkyně představenstva ICOM transport.
Autobus eCitaro má základ ve světovém bestselleru Citaro, který je nejprodávanější městský autobus značky Mercedes-Benz. V jeho designu s osobitým vzhledem se snoubí základní tvar modelu Citaro s prvky studie Mercedes-Benz Future Bus. Při plném osazení bateriovými moduly má eCitaro v sériovém provedení hmotnost přibližně 13,5 tuny.
Výhodou pro řidiče autobusu eCitaro je zachování obvyklé přístrojové desky a konceptu ovládání. Řidič je samozřejmě informován o stavu nabití akumulátorů. Na centrálním displeji si může nechat zobrazovat údaje o dojezdu, dostupnosti výkonu a ukazateli nabíjení.
I cestující naleznou v autobusu komfort nejvyšší třídy. Třídveřový model, který testuje ICOM transport, nabízí 30 míst k sezení a 50 míst pro stojící cestující, uspořádání interiéru odpovídá konvenčním městský typu Citaro. Na palubě jsou k dispozici USB zásuvky.
„Nasazení elektrických autobusů přináší jak výrobcům, tak dopravcům řadu nových výzev, při jejichž řešení nevystačí s tradičními přístupy,“ uznal Václav Beránek ze společnosti EvoBus, člen skupiny Daimler.
První výzvou je omezené množství energie, které lze umístit do baterií vzhledem k jejich hmotnosti (ale i ceně). Běžně je v současných bateriích k dispozici pouze 10 až 20 % energie v porovnání s dvousetlitrovou nádrží nafty.
„Proto je třeba s energií a s hmotností autobusu velmi dobře hospodařit, aby byl zajištěn dostatečný dojezd při dostatečné přepravní kapacitě, a to v jakýchkoliv provozních podmínkách,“ potvrdil Václav Beránek. Druhou velkou výzvou je hospodaření s energií, která je potřeba k jiným účelům než na samotnou jízdu. „Ve vozidle je detailně optimalizovaný termomanagement, který řeší chlazení či ohřev baterií a vytápění či chlazení prostoru pro cestující,“ potvrdil.
Důležitým faktorem pro dobré fungování, a to zejména pro dopravce, je zajištění dostatečného množství elektrické energie na dobíjení autobusů ve správném místě a ve správném čase.
.
.
Běžně je v současných bateriích k dispozici pouze 10 až
Běžně je v současných bateriích k dispozici pouze 10 až 20 % energie v porovnání s dvousetlitrovou nádrží nafty. – tak nekupujte srágory od dinosaura MB, co to neumí a vemte čínské BYD, jichž jezdí už několik let stovky tisíc a nabídnou klidně dojezd 450 km. A prodávají se i v Evropě. Jak jednoduché milý Watsone.
Můžete shrnout požadavky na obsaditelnost a
Můžete shrnout požadavky na obsaditelnost a nízkopodlažnost Evropských uživatelů elektrobusů a dát srovnání BYD, jak je plní?
Našel jsem tohle: https://bydeurope.com/pdp-bus-model-12
a fakt si nemyslím, že to splní požadavky výběrek na obsaditelnost 80 lidí a ještě to ujede na jedno nabití 450 km
Ne, protože je nehodnotím. Ale pokud Na světě jezdí 425
Ne, protože je nehodnotím. Ale pokud Na světě jezdí 425 tisíc elektrobusů. Z toho 421 tisíc v Číně, tak bude čínský soudruh jistě dál, než německý soudruh. https://i-doprava.com/2019/05/20/na-svete-jezdi-425-tisic-elektrobusu-z-toho-421-tisic-v-cine/ A to josu 2 roky stará čísla.
Tady uvidíte, že 240 km na 1 nabití dával hravě už ve 2018. https://www.cs-dopravak.cz/2019-12-7-flixbus-zastavil-testovn-elektrobusu-v-nmecku/
Dělají i kloubové s velkou kapacitou. http://www.hybrid.cz/byd-predstavuje-nejdelsi-kloubovy-elektrobus-na-svete-k12a (před 2 lety). BYD K12A má délku 27 metrů, dva klouby a kapacitu 250 pasažérů. Max. rychlost je 70 km/h a dojezd 300 km na jedno nabití.
A poslední majstrštyk jsou londýnské doubledeckery https://www.auto.cz/patrovy-elektrobus-byd-adl-enviro400ev-pro-londyn-133683 (prakticky před rokem)
Problém BYD je jediný – nestačí uspokojovat čínskou poptávku, takže veškerá podpora jinde ve světě je chabá, protože města objednávají jednotky až desítky kusů, v ‚Cíne v jednom městě jezdí třeba 16 tisíc v Šenčenu https://fdrive.cz/clanky/sen-cen-presel-kompletne-na-elektrobusy-ma-jich-sedmkrat-vice-nez-los-angeles-1832. Je to takový rozdíl, jako zásobovat vesnickou jednotu a hypermarket v hlavním městě.
Aha, takže nevíte, co je v požadavcích tendrů a
Aha, takže nevíte, co je v požadavcích tendrů a říkáte, jak to dělají blbě?
Ale to se přeci nevylučuje!
Požadavky se dělají proto,
Ale to se přeci nevylučuje!
Požadavky se dělají proto, aby to vyhovovalo předem určenému dodavateli, Že se po čase zjistí, že to nebyly ty správné už na koupené věci nic nezmění.
Tohle přeci víš i ty, nebo ne?
V těch tendrech, které jsem si někdy přečetl, jsou
V těch tendrech, které jsem si někdy přečetl, jsou požadavky řekněme opakující se, custom atd. Ty opakující se jsou většinou technické požadavky, které mají rozum – bez jejich splnění by to nemělo smysl, pak jsou ty custom – to se můžete dohadovat.
A pokud tohle BYD vypodmínkuje, nebo to nechtějí dodat, protože se na velké lince blbě mění infotainment, tak jsou z toho venku.
To, že někdo někde po někom chce všimné v jakékoli podobě, je jiná věc a to, že je u nás vládou povýšená korupce na státní systém, to je bohužel smutná realita, kterou ještě mnohokrát zaplatíme.
Podmínky tendru jsou v tomto případě jen zbytečné kecy.
Podmínky tendru jsou v tomto případě jen zbytečné kecy. Jestli něčeho v MHD jezdí stovky tisíc kusů, tak to prostě MHD vyhovuje. A neřeším zda má digitální cedulku s číslem zelenou nebo žlutou.
.
.
Rozjizdi se 4. vlna. A bude husta. Drzte si klobouk. Virove
Rozjizdi se 4. vlna. A bude husta. Drzte si klobouk. Virove semeniste evropy Cesko.
Netuším, co má koronavirová hysterie společného se
Netuším, co má koronavirová hysterie společného se zdejším tématem, ale máte pravdu, je to taky z Číny a jejich odporná uměle vyrobená biologická zbraň, úspěšně otestovaná na vlastním obyvatelstvu nejen ve Wuchanu, decimuje ekonomiky nepřátelských zemí. Naprosto spolehlivě, ve spojení s dementními politiky super spolehlivě.
Vam jiz evidentne vysala veskerou mozkovou hmotu.
Vam jiz evidentne vysala veskerou mozkovou hmotu.
Aha, podle sebe soudím tebe v praxi.
Že nevidíte pravdu je
Aha, podle sebe soudím tebe v praxi.
Že nevidíte pravdu je Váš problém. Aplikace V čí prospěch hovoří po 11 měsících blbnutí jasně. https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3271470-duka-oznacil-koronavirus-za-biologickou-zbran-cina-zada-dementi
Jenom doplním, že může mít solid state battery až 441
Jenom doplním, že může mít solid state battery až 441 kWh. Motory jsou v kolech. Cenu jsem nezjistil.
Proč motory v kolech? Nemá to žádnou výhodu.
Proč motory v kolech? Nemá to žádnou výhodu.
ZF před pár lety narvala děsné prachy do integrované
ZF před pár lety narvala děsné prachy do integrované nápravy, Ziehl Abegg je následoval, co vím, tak tenkrát byl cíl mít naprosto čistý interiér.
Ano ZF řešení používají snad úplně všichni, včetně
Ano ZF řešení používají snad úplně všichni, včetně tohoto Mercedesu
Jo podle náboje je to ta ZF, ten Ziehl jsem viděl a má
Jo podle náboje je to ta ZF, ten Ziehl jsem viděl a má velkej motor – asi direct drive a znamená to atypický disk na kole, což si myslím, že ho ve smíšené flotile diskvalifikuje
Píšou tam motory blízko nábojů kol. Ušetří
Píšou tam motory blízko nábojů kol. Ušetří diferenciál a převodovku. Nevím jestli mají motory převod přímo v sobě a nebo mají tak velký počet pólů, že jsou pomaloběžné?
Protože nízkopodlažnost, jinak skutečně zatím žádný
Protože nízkopodlažnost, jinak skutečně zatím žádný jiný důvod není
Já bych v tom viděl poměrně levné řešení pohonu více
Já bych v tom viděl poměrně levné řešení pohonu více kol což se zrovna v tomto období hodí.
Kdyby chtěl někdo nevyžádanou radu, tak za prvé tu „solid
Kdyby chtěl někdo nevyžádanou radu, tak za prvé tu „solid state“ baterii bych nebral, protože to pravděpodobně je ta technologie, která potřebuje ohřev na cca 60°C ke svému provozu a za druhé bych vzal tu největší NMC baterii co nabízí, tuším 396 kWh, kde tato hodnota je a vždycky byla pro 12m elektrobus použitelné minimum. Cokoliv pod tuto hodnotu nemusí si zkoušet = nevyhoví.
Lepší než Zebra battery (270-350°C)
Lepší než Zebra battery (270-350°C) 🙂
https://core.ac.uk/reader/54450