Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Red Bull zřizuje vlastní motorové oddělení

Red Bull zřizuje vlastní motorové oddělení

Šasi a motor budou (téměř) pod jednou střechou

Od příštího roku si bude Red Bull vyrábět vlastní pohonné jednotky v areálu své továrny v Milton Keynesu. Helmut Marko k tomu poskytl první detaily bezprostředně poté, co Komise F1 odsouhlasila zmrazení vývoje pohonných jednotek od roku 2022. Díky tomuto kroku nevadí, že Red Bull nebude mít lidi a prostředky k vývoji motoru, ale postačí mu, když bude pokračovat ve výrobě agregátu zanechaného Hondou, otestuje nové kusy a instaluje je do svého šasi. Samozřejmě, malé úpravy se může odvážit udělat, hlavně kvůli lepšímu zabudování motoru do budoucích vozů. Stejnou pohonnou jednotku bude do roku 2024, přirozeně, používat také tým AlphaTauri. Převodovku si Red Bull dělá sám i v době trvání partnerství s Hondou.

"Vznikne nová společnost, Red Bull Powertrains," prozradil šéf motorsportu Red Bullu. "Budovu 8, jeden z našich objektů v Milton Keynesu, přestavíme na motorovou dílnu. Práce začínají okamžitě."

Jedno ze dvou center programu Hondy ve F1 je právě v anglickém městě Milton Keynes, ale pouhé převzetí této továrny Red Bullem by nebylo řešením problému. Tato továrna je více soustředěna na hybridní část pohonné jednotky a spalovací motor vzniká v japonské Sakuře. Red Bull potřebuje obojí. Se zřízením motorového oddělení mu pomůže rakouský specialista na vývoj výkonných motorů společnost AVL.

"Provedli jsme odhady a přepočty nákladů. Bude to chtít jednorázovou investici do budovy, a hlavně do testovacích stolic. Ale provozní náklady pak nebudou o moc vyšší, než částka na nákup motorů od někoho jiného. Možná to bude dražší, ale ne o moc," vysvětlil Marko.

Díky zavedení rozpočtového stropu Red Bull bude mít volné finanční prostředky a tuto stránku věci může ještě vylepšit sponzor, tedy společnost, která týmu zaplatí, aby motor nesl její jméno, jako to na konci éry Red Bullu s Renaultem udělal TAG Heuer. Kvůli přání Hondy to nesmí být automobilka.

"Samozřejmě, nesmí to být jiný výrobce automobilů, ale možná najdeme jinou společnost," zadoufal Marko.

Pro Red Bull Racing je důležité, že svůj vůz nebude muset přizpůsobovat jinému motoru, vyvíjenému na míru do monopostu jednoho ze tří továrních týmů.

"Lidé z motorového oddělení budou koordinováni s kolegy od šasi, díky tomu můžeme optimalizovat obě strany. Pokud bychom sáhli například po motoru Renault, museli bychom dělat kompromisy na straně šasi, chlazení a celkově designu vozu," připomněla šedá eminence Red Bullu.

Jedna z budov v areálu se změní na motorovou továrnu. Foto: Red Bull

V rozhovoru Helmut Marko také potvrdil, že doufá v navázání nové spolupráce s jinou automobilkou, která se pustí do vývoje motoru, spalujícího palivo vyrobené z obnovitelných zdrojů, které se mají ve F1 začít používat od roku 2025. Během setkání Komise F1 se prý hodně mluvilo o zájmu Porsche, jehož mateřská společnost Volkswagen Group má s Red Bullem dlouhodobě dobré vztahy. Téměř jistý vstup jedné ze značek koncernu Volkswagen do F1 je již desítky let starým evergreenem. Tím, že Red Bull bude schopen vyrábět motory, získá i nutné zkušenosti, a od automobilky bude potřebovat pouze zřízení vývojového centra. To by mohlo převážit misky vah na správnou stranu.

Zdroj: Motorsport-Magazin, úvodní foto: Red Bull