Ústecký kraj bude opět vybírat dopravce na trať z Postoloprt do České Lípy. Nelíbí se mu cena za regionovy

Motorová jednotky 814 Regionova na horním nádraží v Litoměřicích. Foto: Správa železnicMotorová jednotky 814 Regionova na horním nádraží v Litoměřicích. Foto: Správa železnic

Součástí zakázky by mohly být i nové spěšné vlaky z Loun do Ústí nad Labem, jejich zavedení ale není jisté.

Železniční dopravce čeká v příštích měsících souboj o další velkou zakázku na provoz dieselových vlaků o rozsahu zhruba milion vlakokilometrů ročně. Ústecký kraj začne s výběrem provozovatele vlaků na lince U11 z Postoloprt do České Lípy. Součástí zakázky bude i možnost zavedení spěšných vlaků ze Žatce do Ústí nad Labem a provozu turistických linek.

Jde o reakci na nedávno vypovězenou smlouvu Ústeckého a Libereckého kraje na provoz linky U11 a L2 s Českými drahami. Linky spojují oba kraje, podle vzájemné domluvy Liberecký kraj řeší dopravce na lince L2 z Liberce do Děčína, Ústecký na lince U11.

„Smlouvu jsme vypověděli v závěru roku, běží dvouletá výpovědní lhůta,“ řekl vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Ústeckého kraje Jindřich Franěk. Zatímco Liberecký kraj uváděl jako důvod výpovědi hlavně nespokojenost s vozovým parkem, Ústecký pak především cenu. Regionovy na lince U11 jezdí za cenu 165,17 korun za vlakokilometr v brutto smlouvě. V kraji přitom jezdí například AŽD Praha s kapacitně podobně velkými RegioSprintery po Švestkové dráze za 120 korun za kilometr.

Liberecký kraj se už rozhodl, že bude jednat o provozu na lince L2 v kombinaci s linkou L4 z Rumburku do Mladé Boleslavi pouze s Die Länderbahn CZ. Slibuje nasazení jednotek Siemens Desiro. Jezdit má za 169 korun za kilometr. To je  v podstatě stejná hodnota, za kterou jezdí České dráhy na lince U11 pro Ústecký kraj s regionovami. Ty jsou přitom menší, pomalejší a méně pohodlné.

Výběr tržními konzultacemi

Ústecký kraj chce postupovat podobně jako v minulosti takzvanými tržními konzultacemi. Osloví dopravce na trhu a bude z nich vybírat nejvhodnější nabídku. Nepůjde ale o klasickou otevřenou soutěž, která by pak mohla vést k zablokování u antimonopolního úřadu. Podobný způsob zadávání se stal v posledních letech v Česku u železniční dopravy velmi rozšířeným.

Spojení na trase by mělo v příštích letech zrychlit. Správa železnic už výrazně modernizovala úsek z Loun do Lovosic, současně plánuje úpravy tratě mezi Litoměřicemi a Českou Lípou, která má začít letos.

Ústecký kraj zatím řeší, zda do objednávky zahrne i linku U52 mezi Žatcem, Louny a Ústí nad Labem. „V době, kdy obecně finance v oblasti dopravy chybí, není jasné, zda ji zahájíme, i když tato linka by jistě smysl měla,“ dodal Franěk. Pro zavedení mluví naopak to, že linka se spěšnými vlaky by jezdila hlavně v pracovní dny. O víkendech by byla vozidla z této linky nasazena na turistickou linku T8 z Ústí nad Labem na Moldavu. Vítěz konzultací by měl získat desetiletou smlouvu, podmínkou bude nasazení nízkopodlažních vozidel.

Tagy České dráhy Doprava Ústeckého kraje Top trať 087 Česká Lípa - Lovosice Trať 114 Lovosice - Louny U11 Postoloprty - Česká Lípa Ústecký kraj zajištění dopravní obslužnosti Ústeckého kraje
247 komentářů