Dokumenty netočí, ale stovky jich sleduje. Přivede vás to k větší citlivosti vůči okolnímu dění, říká Diana Tabakov z Dafilms.cz

22. únor 2021

Vrzání zrezivělých houpaček a vůně slaného vzduchu – to jsou vjemy, které si Diana Tabakov zafixovala z dětství stráveného na Maltě. V Londýně pak vystudovala dokument, vlastní tvorba, v níž by maltské zážitky mohla zúročit, šla ale stranou. Deset let je její jméno spojené s dokumentární platformou Dafilms.cz, která v pandemické době zažívá silné časy. Ve Vizitce o tom mluvila s Hanou Slívovou.

Nenáviděla závěrečné titulky filmů, protože to znamenalo jediné: biograf je u konce a ona to skvělé místo – kinosál – musí opustit. Dětství Diana Tabakov prožila na ostrově Malta, kde její otec pracoval jako lékař, ji ale medicína nelákala. Chtěla tvořit. Nejdosažitelnější cestou pro ni byl, jak se po návratu do České republiky ukázalo, dokumentární film.

Mezinárodní festival dokumentárních filmů v roce 2017, na snímku hovoří za řečnickým pultem Diana Tabakov

„Doma v Hradci Králové jsem v patnácti točila portréty místních kapel, různé dadaistické hříčky, balancovala jsem mezi konvencemi a experimentem,“ říká. Dokument se vydala studovat poté, co v Praze zkusila studium sociologie a filozofie. Být „u knih“ jí tehdy nestačilo, měla potřebu kontaktu s realitou. A taky s multikulturní společností, jejíž součástí byla na Maltě. Za dokumentárním filmem proto odešla na vysokou školu do Londýna, kde se však primárně seznámila s fungováním filmového průmyslu. „Film vnímám jako autorství, což pražská FAMU rozvíjí mnohem hlouběji než londýnský škola. V Londýně k nám každý týden chodili lidé z filmového a televizního průmyslu, věděli jsme, co se kolem nás děje, ale na autorskou tvorbu tam pedagogové příliš nedbali,“ vzpomíná.

Čas, kdy je třeba hledat nové cesty

Dnes už se jí nevěnuje ani ona, místo toho v roli výkonné ředitelky a vedoucí akvizic dokumentární on-line platformy Dafilms.cz nakoukává stovky dokumentů z celého světa. „Člověka to může autorsky zablokovat. Na druhou stranu, když vidíte tolik observačních dokumentů, vnímáte svět jinak, všímáte si všech těch malých dramat každodennosti. A máte větší citlivost vůči dění kolem vás.“

Čtěte také

Platformě Dafilms.cz se loni v březnu po prvním ataku koronaviru a následné uzávěře kin patnáctkrát zvýšila návštěvnost webu a pětkrát sledovanost nabízených dokumentů. Lidé se naučili za legální obsah na internetu platit, řada kin a festivalů se naučila s fanoušky komunikovat jinými cestami a i producenti si záhy začali zvykat, že jinak než přes on-line prostor své filmy neuvedou. Konkrétně platforma Dafilms.cz najela například na internetové rozhovory s režiséry: model, kdy moderátor sedí u počítače v Bratislavě, režisér doma v Japonsku a „účastníci rozhovoru“ posílají otázky z celého světa, bude chtít Dafilms.cz podle Diany Tabakov používat i v časech klidu a míru.

Ve Vizitce mluvila také o aktuální retrospektivě slovenského režiséra Dušana Hanáka, o průkopnické roli dokumentu V síti autorské dvojice Vít Klusák – Barbora Chalupová anebo o škále témat, která zajímají amatérské filmaře v rámci projektu My Street Films. Ten se všem zájemcům otevírá i letos.

Spustit audio