Hlavní obsah

Asociace kameramanů ocenila Šarlatána či Herce

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Asociace českých kameramanů udělila své profesní ceny. Oceněn byl Martin Štrba za Šarlatána či Martin Žiaran za minisérii Herec. Vzhledem k pandemii byly ceny předány jen virtuálně.

Foto: Marlene Film Production Alžběta Jungrová

Film Šarlatán s Ivanem Trojanem

Článek

Cenu AČK za vynikající kameramanské filmové dílo získal kameraman Martin Štrba za film Šarlatán režisérky Agniezsky Holland. V televizní tvorbě zvítězil Martin Žiaran s Hercem režiséra Petera Bebjaka.

Cenu AČK za vynikající kameramanské dokumentární dílo obdržel Petr Racek za film Vlci na hranicích režiséra Martina Páva. Ceny za kameramansky přínosné dílo mají letos Diviš Marek (Krajina ve stínu) a Václav Tlapák za film Jsme si o smrt blíž.

Foto: Profimedia.cz

Martin Žiaran

Cenu DILIA a AČK za celoživotní kameramanské dílo obdržel kameraman Jiří Šámal, který na sebe upozornil již v šedesátých letech. Jeden z jeho prvních filmů bylo Sousto v režii Jana Němce o trojici vězňů koncentračního tábora. Výrazně se podílel na české nové vlně. V roce 1967 snímal potemnělé komorní “road movie“ režiséra Štěpána Skalského Útěk, v němž se již vyprofilovala jeho dynamická práce s ruční kamerou, podtrhující dramatické momenty příběhu. Za tento film získal cenu Trilobit 1967.

Foto: PRÁVO – Jan Šída

Kameraman Martin Štrba

Od téhož roku se datuje Šámalův podíl na snímcích, jež se svým politickým podtextem nebo drsností a syrovostí zařadily k filmům trezorovým: Stud režiséra Ladislava Helgeho (1967), Čest a Sláva režiséra Hynka Bočana (1968) a Pasťák od téhož režiséra (1968).

Hřebejk se chystá točit příběhy Ratha i Dbalého

Film

Vedle Hynka Bočana spolupracoval Šámal nejčastěji s Antonínem Moskalykem, a to jak na televizním filmu Barometr (1969), v němž jeho úsporná kamera podtrhla herecké mistrovství Ladislava Peška a Jarmily Kurandové, tak na klasických dílech české kinematografie, jako je Babička (1971) či válečné drama Kukačka v temném lese (1984). Pracoval i na divácky úspěšných seriálech osmdesátých a devadesátých let, ať už to bylo Moskalykovo Panoptikum Města pražského, Bočanova Přítelkyně z domu smutku či O zvířatech a lidech.

Může se vám hodit na Zboží.cz:

Reklama

Výběr článků

Načítám