Je jich sedm a skoro dva roky musely stát zaparkované na odstavné ploše letiště Václava Havla v Praze na dohled od dálnice na Karlovy Vary. Teď je první z nich zpátky ve službě.

Aerolinky Smartwings dnes krátce před půl pátou odpoledne poslaly na jasné nebe po nucené odstávce Boeing 737 MAX 8, který má za úkol do španělské Malagy dopravit přibližně devadesát cestujících.

Smartwings jsou teprve druhou aerolinkou v Evropě, která odstavená americká letadla poslala do oblak po dvou fatálních nehodách v roce 2018 v Indonésii a v roce 2019 v Etiopii, při nichž zahynulo dohromady 347 lidí.

Tou první byla TUI fly Belgium, jejíž Boeing 737 MAX letěl z Bruselu do Malagy minulou středu. „Smartwings nechtějí čekat. Jednak i za stojící letadla platí leasingové splátky a jednak je MAX velmi úsporné letadlo, které má oproti starším letounům výrazně nižší spotřebu paliva. Na delší trasu je tak lepší než starší stroje, kterými Smartwings dodneška MAX nahrazoval,“ vysvětluje šéfredaktor webu Zdopravy.cz Jan Sůra.

Návrat Boeingu 737 MAX vítá Jiří Šimáně, spolumajitel  Smartwings a podle loňského žebříčku magazínu Forbes 24. nejbohatší Čech. „Je dobře, že je zpátky. Je to dobré, ekonomické a z pohledu cestujících i velmi pohodlné letadlo. Je to stroj nové generace, který má za sebou těžkou schvalovací proceduru, kterou úspěšně prošel, což je záruka toho, že bude naprosto bezpečný,“ věří Šimáně.

Radost ze zprovoznění prvního ze sedmi odstavených boeingů mu ale kazí fakt, že v současné koronavirové době budou mít Smartwings problém s naplněním jejich kapacity.

„Každou chvilku se mění nějaké předpisy, regulace, karantény, testy, očkování. Můžete mít letadel, kolik chcete, ale když pro ně nemáte cestující, jsou vám absolutně k ničemu,“ říká Šimáně, podle kterého o budoucnosti Smartwings rozhodne nejspíš letošní letní turistická sezona, během níž má k moři vozit většinu klientů českých cestovních kanceláří.

Například v lednu aerolinky uzavřely novou dohodu o zajištění letecké dopravy s Exim Tour a CK Fischer na tříleté období v hodnotě devíti miliard korun. Na podzim se podobný obchod podařilo uzavřít s CK Blue Style.

I když je situace v turistickém průmyslu složitá, vytížení prvního letu Boeingu 737 MAX z Prahy do Malagy zase tak špatné nebylo. Podle mluvčí Smartwings Vladimíry Dufkové cestuje do Španělska přibližně devadesát pasažérů, což představuje polovinu kapacity letu, na jehož kapitánské křeslo usedl Tomáš Nevole, který je zároveň letovým ředitelem Smartwings.

A právě on den před cestou s pasažéry se stejným letadlem absolvoval i takzvaný ověřovací let. Ten odstartoval z Prahy, pokračoval přes Brno a Opavu a skončil zpět na letišti v Praze. Jeho bezproblémový průběh byl poslední podmínkou k tomu, aby 737 MAX mohl začít fungovat i na běžné lince.

„Během letu jsme prověřovali všechny systémy letadla. Vše proběhlo naprosto standardně a z mého pohledu je letadlo ve stavu, jako když jako nové přišlo od výrobce,“ uvedl před odletem do Španělska Nevole. Ověřovací let samozřejmě nebylo to jediné, co bylo nutné splnit, aby letadlo mohlo znovu do vzduchu.

„Musel proběhnout téměř dvouletý proces zkoumání příčin problémů, recertifikace a update softwaru i hardwaru. Následoval výcvik pilotů, kteří se museli s novinkami detailně seznámit a projít nezbytnými zkouškami,“ říká Nevole. Dá se podle něj tvrdit, že tenhle typ letadla prošel největším zkoumáním v historii civilního letectví.

„Za nás piloty můžu říct, že letadlo je rozhodně jedno z nejbezpečnějších, pokud ne vůbec nejbezpečnější, z těch, které se mohou na obloze vyskytovat,“ říká Tomáš Nevole, jemuž dlouhé povinné uzemnění MAX radost rozhodně nedělalo. Zákaz létat s nejnovějšími boeingy navíc přišel zhruba rok poté, co piloti Smartwings převzali první kus.

„Pro nás to od začátku bylo skvělé letadlo, na které jsme se moc těšili. Kdybych to měl k něčemu přirovnat, je to asi jako kdybyste si koupil auto, na kterém si užíváte, že je nové a je na něm vidět velký technický posun. Jenže pak se stane něco, kvůli čemu ho musíte zaparkovat a přestat s ním jezdit. A přesně to se nám bohužel stalo s novými boeingy,“ popisuje Nevole pocity, které poslední dva roky zažíval.

S tím je teď konec. Kromě už znovu létajícího stroje Smartwings do léta zprovozní i zbývajících šest boeingů a v plném proudu je i nutné doškolování posádek. Pro první recertifikovaný letoun jich je zatím k dispozici dvanáct, ale aerolinky počítají s tím, že výcvikem projdou i všichni ostatní piloti, kterých má Smartwings aktuálně víc než čtyři stovky. 

Další souboj ale bude muset aerolinka vyhrát v myslích svých zákazníků. Pošramocená pověst letounu už ostatně donutila aerolinky Smartwings k tomu, aby na svém webu zprovoznily stránku pro cestující, kteří si nejsou zcela jistí, jestli mají upravenému letadlu věřit. Pasažéři se na nich například dozvědí, jestli je 737 MAX na jejich let nasazený a co dělat v případě, že tímto letadlem letět odmítají.

„Ačkoli máme v bezpečnost letounů 737 MAX plnou důvěru, chápeme, pokud budete chtít využít alternativní let operovaný jiným typem letounu. Svou rezervaci v takovém případě můžete změnit bez poplatku,“ dá se dočíst na webu. Platí to ale jen pro lety rezervované do konce června a vybraný let musí proběhnout do konce března příštího roku.