Je to významný signál i pro další investory, kteří by měli zájem vstoupit se svým podnikáním právě do exkluzivní oblasti někdejšího vojenského prostoru nedaleko Nymburka, Lysé nad Labem, Čelákovic i Mladé Boleslavi. Velmi pozitivní signál a ta nejlepší pozvánka pro působení dalších renomovaných značek. Tak to alespoň opakovaně zaznělo při lednovém jednání středočeských zastupitelů, když o uzavření této smlouvy rozhodovali. Nová smlouva vychází z memoranda o spolupráci podepsaného v roce 2018, v němž firma slibuje, že do polygonu investuje sto milionů korun. K čemuž se nadále hlásí.

Významný zaměstnavatel v kraji

Valeo své technologie dodává automobilkám po celém světě. Mimo jiné má také vývojové centrum v Praze, závod v Žebráku, v němž nyní vyrábí i chladiče baterií do elektromobilů a vysokonapěťová topná tělesa do jejich klimatizací, či novou továrnu v Rakovníku, produkující interiérové ovládací panely a ultrazvukové senzory; právě ty jsou klíčovými prvky pro automatické parkování vozidel i jejich autonomní řízení. Celosvětově působí ve 33 zemích, kde má 187 výrobních závodů, 20 výzkumných center, 43 vývojových center a 15 distribučních skladů. V České republice zaměstnává na šesti místech čtyři tisíce lidí – a z toho přes dva tisíce ve Středočeském kraji.

Dopravní nehoda: střet dvou osobních automobilů v Poděbradech.
FOTO: Divočina v ulici v Poděbradech. Opilý řidič naboural do auta policie

U Milovic již působí na základě dřívější nájemní smlouvy, která je platná do konce srpna 2023. „Nově uzavřená nájemní smlouva bude platit od kolaudačního rozhodnutí na nové stavby, a to na dobu dvaceti let,“ upřesnil Iffland. S tím, že v rámci dosavadního působení zde společnost již vybudovala plochu pro testy v nízké rychlosti (například plně automatizovaného parkování), ale především opravila bývalou ranvej a pojezdové dráhy, kde se odehrávají i testy ve vysokých rychlostech.

Prospěch nejen pro firmu

Nyní se Valeo chystá postavit technicko-administrativní zázemí odpovídající 21. století, připomněl krajský radní pro oblast investic, majetku a veřejných zakázek Libor Lesák (ODS), o jakých budovách je řeč. Upozornil, že to bude mít význam nejen pro samotnou společnost. „Významnému investorovi chceme vyjít vstříc a umožnit mu tak posunout rozvoj firmy i samotného území vpřed,“ konstatoval Lesák. Oceňuje současně i to, že výsledky výzkumu ověřeného testy u Milovic uplatní ve své produkci četné automobilky – a napomůže to ke zvýšení bezpečnosti v silničním provozu. Celosvětově. Lesák současně vyzdvihuje dopady na milovickou oblast i celý kraj. Zdůraznil, že spolupráce s tímto partnerem je krok správným směrem. „Rozvoj tohoto území je rozhodně přínosem pro Středočeský kraj na jeho cestě od montovny k mozkovně,“ prohlásil radní.

Průmět světelné dráhy bolidu v atmosféře na zemský povrch. Celková zaznamenaná dráha bolidu byla 121 km dlouhá a bolid ji uletěl za necelé 4 sekundy (Grafika: Astronomický ústav AV ČR; podkladová mapa: Google Earth)
Astronomové spočítali, co dokázalo ozářit Mělnicko i skrz mraky

Za významný mezník označil podepsání dlouhodobé smlouvy i generální ředitel vývojového centra Valeo Leoš Dvořák. „Dlouhodobá spolupráce se Středočeským krajem nám umožní vložit do zlepšení testovací infrastruktury výrazně více investičních prostředků, díky čemuž budeme moci na milovickém polygonu testovat nejmodernější systémy pro autonomní automobily,“ uvedl. S tím, že to znamená vytvoření dalších vysoce kvalifikovaných pracovních pozic. A jedním dechem hovoří i o zvýšení prestiže: jak českého vývojového centra v rámci skupiny Valeo, tak i celé republiky v oblasti vývoje autonomních vozidel.

Co Valeo změní na polygonu u Milovic
- Vybuduje kancelářské zázemí pro testovací inženýry, zázemí pro opravu a přestavbu testovacích aut a na kalibraci senzorů.
- Vzniknou nové, kvalitní asfaltové plochy pro testování, plochy pro simulaci povrchů s různou strukturou vozovky nebo přilnavostí či simulace městského provozu.
- Technici budou nyní nejvíce pracovat na testování systémů takzvané aktivní bezpečnosti v autech (mezi ně patří adaptivní tempomat, autonomní nouzové brzdění před nečekanou překážkou nebo asistent, který udrží auto v jízdním pruhu na dálnici, když na řidiče dolehne mikrospánek).
- Společnost plánuje investovat i do nového testovacího vybavení, do dalších testovacích aut a moderní měřící techniky.

Zdroj: Gábor Iffland