B-Side Band ؘ– Folk Swings

B-Side Band ؘ– Folk Swings

„Je to úplně dokonalý, pouštím si to furt a furt mi to zní v hlavě,“ napsal vystudovaný muzikolog a brněnský politik Matěj H. Hudební publicista s pseudonymem Max B. píše v jiné diskusi na Facebooku o „absolutní příšernosti“. Málokteré tuzemské album natočené v roce 2020 se dočkalo tak různorodých reakcí jako Folk Swings, kolekce původně folkových písní v bigbandovém aranžmá a v podání B-Side Bandu pod vedením Josefa Buchty.

Není nutné počítat, zda se na sociálních sítích vyskytlo více ohlasů pozitivních (zřejmě ano), nebo negativních. A vlastně ani není nutné zkoumat nebo rozvažovat, zda byl na začátku projektu komerční kalkul („orchestrální úpravy známých písní se budou líbit“ a „ještě tam dáme Dyka a Farnou“), nebo – doufejme – skutečná snaha o poctu českému folku. Důležitější je, jak výsledek působí na posluchače. A je pravda, že vedle extrémních – fanouškovských nebo kritických – názorů se našinec velmi často setkává s hodnocením „líbí, ale…“. Do této kategorie sám sebe ostatně řadí i autor tohoto článku.

Natáčet coververze je věc legitimní a v některých žánrech (jazz je jedním z nich) naprosto běžná. Když se navíc takového projektu účastní i původní autoři písní, což jsou v tomto případě mimo jiné Jaromír Nohavica, Vlasta Redl, Slávek Janoušek, Jaroslav Samson Lenk nebo Radek Pastrňák, nelze proti tomu namítat snad vůbec nic. B-Side Band je profesionální a ve svém žánru špičkové těleso, respektive soubor špičkových hudebníků, což dokládá nejen opravdu výjimečné jazzové album Meeting Point z roku 2014. Že si tentýž orchestr získal obrovské množství fanoušků díky svým předělávkám světových hitů a spolupráci s oblíbeným Vojtěchem Dykem, je druhá věc. Ano, lze to stavět proti sobě, tvrdit, že inklinací k popu se orchestr zpronevěřil čistému jazzu. Ale stejně tak lze vnímat jako pozitivní, že se k posluchačům dostává po řemeslné stránce kvalitní hudba a aranžmá, nad kterým jeho autoři skutečně přemýšlejí.

Podobné je to u Folk Swings. Oba hlavní aranžéři projektu, Petr Kovařík a Pavel Zlámal, své pohnutky a způsob práce vysvětlili v obsáhlém rozhovoru pro Brno – město hudby. Vycházeli pochopitelně z vlastních zkušeností a erudice (ostatně Pavel Zlámal je předním autorem avantgardního jazzu a představitelem improvizované hudební scény, která přesahuje město Brno), oba si v sobě samozřejmě nesli v nějaké formě vztah k českému folku a ke zpívání u táboráků a současně museli vybalancovat možné námitky spolupracujících autorů písní. Výsledkem rozhodně není jednolitá masa velkoorchestrálních aranží, ale pestrá směs přístupů, což lze vnímat jako velké pozitivum alba. Ostatně pestrý je samotný výběr písní: Zatímco Nohavicův Ježíšek si už v původní komorní podobě na albu Ikarus o swingové zpracování přímo říká, z milostné Zatímco se koupeš vznikla de facto popová balada, v níž pravidelné údery bicích a saxofonové sólo vytvářejí zajímavý kontrast ke stále folkovému – tedy vypravěčskému – způsobu interpretace pana autora. Dobře vyšlo zpracování dávného hitu Slávka Janouška Rozhovor s nádražákem. Jazzové přiznávky do verše „Stejně žádnej New York není“, práce s rytmem a především s dynamikou se výborně doplňují s Janouškovým nenapodobitelným přednesem. Zajímavý je i Janouškův Náš dům, ve kterém se prvky textové komiky doplňují s komikou hudební. Písně Vlasty Redla pak oscilují mezi tím, co od mistra čekáme (Čarodějova píseň), neboť například saxofonista Michal Žáček, člen B-Side Bandu, hrává i v Redlově kapele, a mezi jakousi kombinací interpretace Vlasty Redla a Petra Lipy (Tak vidíš).

folk_swings_booklet_b_side_band

Vedle písní žijících autorů B-Side Band zpracoval i skladby těch, kteří do výsledné podoby už promluvit nemohli. Můžeme si klást otázku, zda právě Ewa Farna má schopnost nahradit charismatickou Zuzanu Navarovou v její písni Kočky (řekněme, že píseň nedopadla špatně, ale originál je v tomto případě originál). Ale ještě větší výzvou byly v tomto případě ryvolovky a jedna píseň Karla Kryla. U Tunelu jménem čas Mikiho Ryvoly (v bookletu je chybně uveden jako autor jeho bratr Wabi) vytěžil Petr Kovařík maximum ze swingového rytmu písně a verze v podání jedné mladé zpěvačky (Kristýna Daňhelová) a dvou zpěváků (Petr Rybíz Toman a Jiří Kalousek) vůbec není špatná. Vlastně je jen škoda, že orchestr v tomto případě stále žijícího autora nepřizval ke spolupráci – vždyť sám Miki Ryvola v roce 2016 nahrál vlastní swingové verze svých písní na albu pojmenovaném právě Tunel jménem čas. Druhá ryvolovka, slavná Wabiho Tereza (původně Osamělý město), klade před posluchače mnohem více otazníků. Převedení spíše klidné, nostalgické písně do rychlého tempa a karibského rytmu plus přidání jakési textové cody, která rozvíjí a posouvá původní příběh, může být pro nejednoho fanouška kamenem úrazu. Autor článků přiznává, že sám má s Terezou také největší problém. Ne že by bral Petru Kovaříkovi právo upravit píseň právě takto, ale její „přidaný závěr“ (neustálé „přemlouvání“ Terezy v podání Kristýny Daňhelové) už podle něj jde proti duchu původní skladby. Nicméně píseň je třeba vnímat i v kontextu celého alba. Po Tereze totiž následuje instrumentální verze Podvodu Honzy Nedvěda. A to, co se u Ryvoly řeklo oproti původní verzi navíc, to si v Podvodu musíme pouze domýšlet mezi tóny velmi zajímavě upravené skladby. Takže vlastně – konec dobrý, všechno dobré.

Pokud jde ovšem o zásahy do původních písní, je třeba zmínit jeden zdánlivý detail, u nějž si však pozorný posluchač klade otázku: Proč? Karel Kryl byl známý jak mistr jazyka, autor neotřelých rýmů, básník, který se prakticky nikdy nezpronevěřil pravidelnosti verše a na jehož textech by se dala učit korektní čeština. Knižní výrazy v jeho případě nezněly nepatřičně. Píseň Děkuji je jedna z nejsilnějších, které kdy složil a vylámat si na ní zuby by vůbec nebylo náročné. Přestože nejniterněji bude asi vždy vyznívat komorní autorova verze s jedinou akustickou kytarou, Dykovo podání s orchestrem za zády ze síly jejího textu nic neubírá. Co však opravdu zatahá za uši, je změna jediné hlásky, kterou si kdosi dovolil udělat. Kryl zpívá: „Děkuji, za slzy děkuji, / ty naučí mne citu / k živým, již žalují / a křičí po soucitu.“ Knižní tvar „již“ je v současné spisovné češtině jediným možným tvarem pro množné číslo mužského rodu životného zájmena „jenž“. Zní to archaicky, proto toto slůvko v běžné mluvě nahrazujeme slovem „kteří“. Ovšem nahradit „již“ slovem „jež“, a tím vlastně posunout celou vedlejší větu do ženského rodu (tedy cit pouze k živým ženám, „jež žalují“, nikoli k mužům?), je známka neprofesionality. Nebo to někdo dokáže vysvětlit jinak?

Co je tedy album Folk Swings? Rozhodně řemeslně skvělá provedená deska, která v některých nabízí nové a v řadě případů opravdu povedené verze starých hitů. A také deska, která klade řadu otázek. Některé z nich jsou užitečné a dobré, jiné bohužel méně. Ale klást otázky a provokovat je pořád lepší než prošumět ušima bez zájmu. Kromě toho B-Side Band krátce po albu Folk Swings vydal novou verzi Jazzové mše Jaromíra Hniličky, excelentní dílo, které jistě osloví ty, kteří mají pro bigbandové verze folkových hitů jen slova kritiky. Ale o tom až příště.

B-Side Band – Folk Swings: Universal Music. 17 skladeb. Stopáž: 60:02

Foto TINO

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více