Ale nic dál nespoilerujme, protože to by byla u vcelku důmyslně vystavěného Domu hrůzy, ve kterém nechybí poměrně překvapivé twisty, veliká škoda. Zajímavé, že tenhle počin jest o dva roky starší, než S vražednými sklony od stejného scenáristy, a přitom jest řemeslně i dramaturgicky o několik úrovní výš. O nějakých děsivých momentech tam nemůže být ani řeč. Přesto si sám šéf dovolil před vyvrcholením projekci přerušit tzv. Frightpauzou a umožnit strašpytlům, aby nerušeně odešli do bezpečí svých domovů. Mohli požadovat vrácení vstupného, což bylo později ošetřeno „Koutkem zbabělců“, kam se nikdo nechtěl dostat.
Vidina snadného zisku zlákala novinářku Ruth, pilota Lance, psychiatra Davida, Lorenovu zaměstnankyni Noru a pochopitelně pana Pritcharda. Každý z hostů obdrží speciální dárek. Ve stylové truhličce se skrývá pistole na obranu svojí osoby. Totiž spadnutý lustr, samy od sebe se zavírající dveře nebo bez cizího přičinění se zhasínající světa nepředstavují nic příjemného. Ovšem první, kdo se setká s hrůzu nahánějícím přízrakem, je třetí zmíněná žena. Zato Annabelle tuší, že něco není v pořádku, že její manžel stoprocentně něco chystá. Co taky čekat od člověka, jehož předchozí manželky neskončily zrovna šťastně? Napjatý vztah Annabelle a Fredericka servíruje William Castle naprosto precizně, stejně jako tajnosti obklopující celou usedlost.
Režisér a scenárista v jedné osobě vycházel z velmi dobře napsaného scénáře Robba Whitea, který se opravdu nebál poslat příběh zcela nečekaným směrem. Navíc postupně graduje, přičemž většina děsivých momentů neztratila šedesát roků poté nic ze svojí působivosti. Zvláště ten kostlivec je prostě dokonalý! A vzhledem k různorodosti postav, z nichž některé jenom nesedí v koutě, nýbrž konají, není prostor na nudu, ani na pouhé přecházení z místa na místo, čehož jsme si dost nadbytečně užili v tomto zmíněném počinu. Díky tomu se stopáž vyšplala na pouhých 75 minut, ale kvality Domu hrůzy se tím nijak nesnižují.
Dům hrůzy (v originále The House on Haunted Hill, nikoli The Haunting of Hill House) se možná zprvu netváří na to, že bychom měli spatřit nějak originální podívanou. Vždyť počinů na téma „strašidelný dům“ jsme viděli už dost. Kouzlo tohoto tkví v jeho nepředvídatelnosti, a také v tom, jak pracuje s hororovým žánrem. Jediné, co jistě dojde každému divákovi a každé divačce (pokud ty najdou odvahu :-) ) je, že respekt vzbuzující káď s kyselinou pravděpodobně bude mít nějaký hlubší význam. William Castle byl výborný obchodník, ale zároveň není pochyb o tom, že filmařinu zbožňoval. Dodnes bohužel zůstává neprávem ve stínu dalších současníků. Včetně Alfreda Hitchcocka, neboť inspirace je evidentní. Ve smyslu, že kdyby nebylo Domu hrůzy, nebylo by ani Psycha.
FOTO: cinema.de