Hodnocení testů: Odhad výkonnostního pořadí týmů

Předsezonní testy trvaly jen tři dny, navíc první den výrazně ovlivnila písečná bouře. Takže hned na konci druhého, předposledního dne testů, se obdorníci pokusili sestavit odhad výkonnostního žebříčku. Ale už o den později, tedy na konci celých testů, museli ti stejní odborníci uznat, že pořadí nakonec může být jiné. Pravdu stejně budeme znát až po prvních několika velkých cenách. Ale přesto se pokusme odhalit, které týmy jsou mediálními ohlasy spíše podceňovanými a u kterých mají třeba přehnaná očekávání.

Štítky: 2021 Předsezonní testy Zveřejněno 15. 03 2021 — Tomáš Richtr

Už po druhém dni testů se jeden z insiderů Mark Hughes pokusil odhadnout následující pořadí mezi týmy:

1. Mercedes
2. Red Bull
3. McLaren
4. Aston Martin
5 AlphaTauri
6. Ferrari
7. Alpine
8. Alfa Romeo
9. Williams
10. Haas

Na konci třetího dne testů musel sám uznat, že to asi může být trochu jinak. Jmenovitě Ferrari má na víc než být šestým nejsilnějším týmem. Lewis Hamilton se s respektem vyjádřil nejen o Red Bullu a McLarenu, ale také Alpinu. A v zákulisí jsou překvapeni reálnou možností, že Mercedes může být v problémech. Ale jakých? Nakonec i zmíněný Mark Hughes uznal, že uplynulé tři dny jsou s ohledem na obrovské množství proměnných zkrátka málo na to, aby se z toho dalo postavit nějaké kloudné pořadí. Přesto se pokusme jít od těch nejslabších k nejsilnějším, a rozdělili jsme je do konkrétních výkonnostních skupinek:

HAAS 

Haas je celkem bezpečná volba týmu, který se bude krčit na dně výsledkových tabulek. Stáj pouze upravila auto, aby odpovídalo technickým regulím kolem podlahy, difuzoru a brzdových trychtýřů, a s takovým bude závodit celou sezonu. Být fanouškem Haasu, Micka Schumachera nebo Nikity Mazepina nebude letos snadné.

WILLIAMS & ALFA ROMEO

Noví majitelé Williamsu narozdíl od Haasu do letošního auta investují a výkonnostně by to pro Williams neměl být ve srovnání s ostatními krokem zpět. Vůz je aerodynamicky vlemi citlivý, jak přiznal George Russell, takže to s ním bude lidově řečeno ‘pranice’, ale když budou podmínky klidné, George Russell bude umět čas od času podat perfektní výkon. Zázraky to nebudou, ale na mistrovské body by měl Wiliams letos dosáhnout.

Alfa Romeo na tom také není ekonomicky dobře. Švýcarský Sauber a jeho partneři u Fiatu, kteří dávají týmu jméno a technikou podporu, jako by nevěděli, co s týmem do budoucna dál strategicky. “Lepší” motor Ferrari by měl pomoci a Kimi Räikkönen si pochvaluje, že auto už je teď lepší než to loňské, navzdory změnám v pravidlech, která si dala za úkol formule zpomalit. Můžeme zkusit odhadnout, že Williams a Alfa Romeo by mohly svést letos řadu bitev, ať už v kvalifikaci nebo závodech.

ALPINE & ALPHATAURI & ASTON MARTIN (& FERRARI?)

Tady to začíná být už těžké. AlphaTauri bude tradičně dobré, skoro se chce říci ‘středopolové’ auto. Formule s jezdci Pierrem Gaslym a Yuki Tsunodou nejspíš budou často na vrcholu této skupinky, která tradičně slibuje parádní kvalifikační i závodní bitvy. Určit pořadí mezi nimi je nemožné – je totiž velmi pravděpodobné, že se bude závod od závodu měnit. Ačkoli byl Alpine Lewisem Hamiltonem označen jako jede ze tří týmů, které považuje za své největší soupeře, nevypadá to, že by se nějak výrazně odrazil od toho, čemu se v loňském roce těšil předchůdce Renault. Fernando Alonso bude schopen z auta vytěžit i to, co v něm ve skutečnosti není, ale na první ligu, ke které se dostaneme, to zatím nevypadá.

Aston Martin je nositelem řady otazníků. Oproti loňskému vozu, kterému se přezdívalo růžový mercedes, se tomu letošnímu nemůže říkat zelený mercedes, protože je podle technického experta F1 Sama Collinse výrazně novým vozem. Je to dáno také tím, že Aston Marton mohl využít vloni neuplatněných vývojových kapacit plus letos povolené vývojové žetony, takže prostor pro změny měl Aston Martin ze všech týmů největší. Zatímco ostatní týmy letos pokračují s loňskými šasi a upravenou aerodynamikou, Aston Martin má šasi nové – nejvíce je to vidět ve změnách bočních nárazových struktur, které musí projít novými nárazovými testy. To všechno může být vysvětlením toho, proč Aston Martin v testech působil matně, když pomineme problémy s nespolehlivostí. Z aktivních pilotů odjel Sebastian Vettel nejméně kol ze všech. Nebýt odebraných mistrovských bod v loňském roce, skončil by Racing Point / Aston Martin před McLarenem. To se letos jeví jako nepravděpodobné.

A nakonec: patří Ferrari spíše do tého skupinky, nebo se osamostatní? Pořád panují nejasnosti kolem pohonných jednotek. Jelikož je dohoda mezi Ferrari a FIA o vyrovnání tajná, nejsou známé žádné detaily. Bohužel, ‘basu’ s FIA a Ferrari drží i zmiňovaný Sam Collins nebo jeho kolega Will Buxton, kteří až podezřele moc zdůrazňují, že nejenže je dohoda Ferrari – FIA tajná, dokonce nejsou kolem motorů Ferrari dokonce ani žádné spekulace. Což jednoduše není pravda. Sice později odvolané, ale do veřejného prostoru unikly zprávy o tom, že Ferrari mělo vloni v důsledku trestu za podvádění (!) cíleně uškrcený výkon motoru nebo že dostalo za podvádění “obrovskou pokutu”. Šéf Ferrari Mattia Binotto tvrdí, že tým pro letošek představil novou architekturu motoru a liboval si, že nedostatek top speedu na rovinkách už není hendikepem. Soupeři výkonny Ferrari v testech posuzují s respektem,  ale ne údivem. Jinými slovy: racionálním odhadem bude, že Ferrari skutečně výkonnostně povýší, ale bude to stačit na McLaren, Red Bull a Mercedes? Zatím to nevypadá. Bude to stačit na odpoutání se ze skupiny AlphaTauri, Alpine, Aston Martin? Možná.

McLAREN

Tady asi panují úsměvy ve všech odděleních. Dá-li se to odhadnout, McLaren nebude bojovat na úrovni Red Bull a Mercedesu. Spíš je pravděpodobnější ‘osamocený’ život na třetím místě, podobně jako to měl Red Bull v letech 2017 až 2019. Samozřejmě, jakákoli změna směrem k lepšímu by byla příjemným překvapením, ale i když je to zcela jiný McLaren, než ten, který se trápil v období Hondy, je asi dobré nemít přehnaná očekávání, protože s nimi přichází větší zklamání, když nejsou naplněna.

RED BULL

Bylo to velmi těžké rozhodování, jestli nedat Red Bull společně s Mercedesem do elitní skupiny. Tím spíš, když všichni unisono tvrdí, jak je na tom Red Bull špičkově a Mercedes naopak. Ano, po testech by se tak mohlo zdát. A úvod sezony může mít Red Bull skutečně silnější než Mercedes. Red Bull se vyvaroval taktických chyb z minulých let, kdy lidé kolem Adriana Neweyho žádají pro své nápady co nejvíce času, na úkor testů a úvodních závodů. Tým pak auto ladí v průběhu roku a špičkové auto z něj udělá až během sezony. Letošní auto se zdá být naopak dobře připravené. Významné změny v oblasti zavěšení zadních kol jeho koncepci přibližuje řešení Mercedesu. Aerodynamické úpravy vyvolané změnami technických předpisů má Adrian Newey nejspíš zmáknuté. A Honda dále vylepšuje svůj motor. Ta nejvyšší očekávání jsou v tomto případě na místě.

MERCEDES

Lemování podlahy po stranách a na konci pojal Mercedes nejvíce velkoryse ze všech. Zatím neprobádané fungování aerodynamiky má za následek nervózní auto. To ale není pro nové koncepce aerodynamických řešení nic nového. Tým bude chování auta analyzovat a postupně vylepšovat. Až se mu to poveden, není důvod si myslet, že Mercedes nebude rychlým autem, kterému může pilot věřit. Podle zákulisních informací má navíc Mercedes novou převodovku. To vzbuzuje určité obavy z nespolehlivosti, ale lepší její příčiny odhalit v testech než během velkých cen. A navíc, slovy klasika: Je snazší učinit rychlé auto spolehlivým, než spolehlivé auto rychlým.

Takže shrnuto:

Mercedes
Red Bull
McLaren
Ferrari, AlphaTauri, Aston Martin, Alpine
Williams, Alfa Romeo
Haas