Současný žebříčkový hit? Intimní ženská emoce a „přísné spodky“, říká producent fiedlerski
Od sestavení první hitparády Billboard uběhlo 85 let. Její žebříčky do značné míry reflektují úspěch jednotlivých singlů, ale také desek a do jisté míry i relevantnost umělců (pokud ji měříme čísly). Závratná čísla na tuzemské scéně vykazuje producent Ondřej Fiedler aka fiedlerski, jehož hity nasbíraly přes 198 milionů přehrání. Kdyby měl podle aktuální podoby hitparád napsat banger, obsahoval by intimní ženský vokál s klavírem, nabassovanými spodky, případně rapovým featem.
Žijeme v době, kdy poslech hudby probíhá primárně na streamovacích platformách a nejsou už natolik stěžejní prodeje fyzických nosičů nebo zastoupení v rádiích. Tomu se žebříčky Billboard a další jemu podobné, příkladem třeba britský UK Singles Chart, pochopitelně musely přizpůsobit.
Aktuálně tak zohledňují všemožné ukazatele od prodeje fyzických i digitálních nosičů přes čísla ze streamovacích platforem, počet zhlédnutí na YouTube až po data z jiných žebříčků. „Žebříčky jsou příjemná motivace, osvědčilo se mi ale moc se jimi nezabývat,“ říká Fiedler a doplňuje, že ho při práci spíše svazují.
„Vždycky vystřelí něco, co nečekáš, a to pak na měsíc nebo dva určuje směr, à la Billie Eilish nebo Olivia Rodrigo,“ odpovídá Fiedler na otázku, jak žebříčky s globálním dosahem – a tím pádem i globálním vlivem – ovlivňují podobu populární hudby. „Je to obtisk zájmu lidí na streamovacích platformách. Všechno je mnohem rychlejší než dřív, mění se to ob týden.“
Existuje ale v českém prostředí něco, co by plnilo podobný účel jako hitparády Billboard v Americe? Fiedler zmiňuje neziskovou organizaci IFPI, přes kterou lze dohledat aktuálně nejúspěšnější singly na digitálních platformách, v rádiích a vedoucí alba.
Která jména bodující na prestižní hitparádě Billboard Hot 100 jsou pro předního českého producenta Ondřeje Fiedlera překvapivá? A zajímají podle něj žebříčky běžného posluchače? Pusťte si celý příspěvek!
Související
-
Jak hudebníci přichází o svá práva. Proč interpreti nevlastní svou tvorbu?
Ani největší hvězdy, jako Ariana Grande, Kanye West nebo Taylor Swift, nevlastní svou hudbu. V tom ve světě hudebního průmyslu nejsou ojedinělými případy.
-
Těšíme se, jaké výzvy ještě přijdou. Jak vypadá budoucnost vydávání hudby dle tuzemských interpretů?
Umělci, kteří na streamovacích službách neprosperují, se podle výkonného ředitele Spotify Daniela Eka nepřizpůsobili době a vydávají hudbu zastaralým způsobem.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.