Je podnikání neustálé balancování mezi mírou sebevědomí a pokory?
Čeští podnikatelé se podle průzkumu agentury Ipsos pro analytický projekt Česko v datech cítí sebevědoměji než ostatní. Zatímco Češi obecně hodnotí své sebevědomí na desetibodové škále známkou 6,4, podnikatelé volí známku ještě o 9 % vyšší. Většina z nich (66 %) také usuzuje, že míra našeho národního sebevědomí je nižší, než by měla být. Vzor silného a sebevědomého podnikatele, který by se měl vyznačovat zejména vytrvalostí, ale nedokáže polovina (47 %) z nich jmenovat. Načerpat osobní sílu podnikatelům pomáhá především jejich rodina, vlastní podnikání a také přátelé. Čtyři z deseti podnikatelů také vidí v krizi způsobené pandemií nové příležitosti pro rozvoj svého podnikání.
Sebevědomí podnikatelů je podle jejich vlastního hodnocení vyšší než u běžné populace, která má tendenci se při hodnocení sebe sama spíše podceňovat. Větší podíl podnikatelů (66 %) než občanů obecně (54 %) si také myslí, že míra sebevědomí Čechů je nižší, než by měla být. Třetina (35 %) si rovněž nedokáže vybavit situaci, ve které by Češi jako národ prokázali své sebevědomí a osobní sílu. Zjištění vyplývají z výzkumu agentury Ipsos pro projekt Česko datech, který se uskutečnil na vzorku téměř tří tisíc respondentů.
Náročné situace podnikatele posilují více než ostatní
Pokud se však jedná o vlastní osobní sílu překonávat náročné životní situace, více než polovina (57 %) Čechů-podnikatelů ji hodnotí jako velmi vysokou. Tedy v rozmezí známek 8 až 10 na desetibodové škále. Průzkum také ukázal, že míru osobní síly a odolnosti zvyšuje počet náročných životních situací, které podnikatelé prožili. „Jedná se zejména o situace spojené právě s vlastním podnikáním, jako je například krach firmy, ale ve značné míře také situace související s rodinným životem. Mezi ně patří výchova dětí nebo domácí péče o postiženého či seniora. U podnikatelů se také jako zásadní často objevuje složení státních zkoušek na vysoké škole,“ uvádí Adéla Denková z analytického projektu Česko v datech.
S tím, že zátěžové situace posilují naše sebevědomí, souhlasí například i Miroslav Michalko, podnikatel a zakladatel přepravní služby Zaslat.cz. „Myslím, že v Česku nás trochu stahuje dolů výchova. Většina z nás, minimálně ještě mileniálové, vyrostla v tom, že je lepší příliš neriskovat a nevystupovat z davu. Máme trochu averzi k riziku a schopnosti vystoupit z komfortní zóny. Nebyli jsme v tom vychováni a musíme to nacházet sami. Ano, důležitá je především zkušenost nabytá překonáním nějaké překážky. Sebevědomí je vedlejším produktem získání takové zkušenosti, v podstatě tak trochu odměna,“ říká Miroslav Michalko.
Osobní sílu podnikatelům dodává hlavně rodina
Hlavním zdrojem pro čerpání osobní síly je pro bezmála polovinu (46 %) podnikatelů rodina, druhé místo patří vlastnímu podnikání (11 %) a třetí přátelům (10 %). Například kariéra a společenské postavení jsou nejdůležitější jen pro 7 % z nich. Pro více než polovinu podnikatelů představuje hlavní motivaci pro další překonávání se pocit, že zvládli náročný úkol. Pro 15 % z nich je zase nejdůležitějším faktorem finanční úspěch a možnost dávat práci ostatním. Desetina podnikatelů zase jako hlavní motivaci označuje dobré reference spojené s jejich podnikatelskou činností.
Nejdůležitější je vytrvalost a zodpovědnost
Do trojice vůbec nejdůležitějších vlastností silných a sebevědomých podnikatelů patří podle výsledků průzkumu vytrvalost (27 %), zodpovědnost (25 %) a orientace na své cíle (17 %). „Pokud ale mají podnikatelé jmenovat vzor silného a sebevědomého podnikatele, téměř polovina z nich nedokáže nikoho takového určit. V několika málo procentech případů potom jmenují Petra Kellnera, Andreje Babiše nebo Tomáše Baťu,“ vysvětluje Adéla Denková. Při hodnocení svých vlastností podnikatelé uvádějí, že jim nejvíce chybí schopnost nepodléhat emocím (40 %), schopnost komunikovat (33 %) a ochota riskovat (31 %). U příkladů sebevědomých a silných Čechů obecně se podnikatelé dotýkají zejména politiky, historických osobností, vědců, lékařů a vynálezců, ale také hudebníků a sportovců.
Čtyři z deseti podnikatelů vidí v krizi příležitost
Podle zjištění z průzkumu vnímá současnou krizi způsobenou pandemií koronaviru pozitivně čtyři z deseti (42 %) českých podnikatelů. Vidí v ní zejména možnost využít nové podnikatelské příležitosti, které dříve na trhu nebyly. Vnímají ji také jako vhodnou dobu pro osvojení práce s novými online kanály. Části z nich také krize dokonce přinesla více zakázek. „Mezi podnikateli přesto v 58 % případů převládá názor, že jim krize nové příležitosti pro jejich podnikání neposkytuje. Tito dotázaní si stěžují zejména na úbytek zakázek a klientů, nižší příjmy, ale také na omezení nebo úplný zákaz jejich činnosti,“ dodává Adéla Denková z projektu Česko v datech.
Například podnikatelka Petra Plemlová, která založila úspěšné e-shopy s designovými látkami pro děti unuodesign.cz a unuo.cz, spojuje koronavirovou krizi i přímo se sebevědomím podnikatelů. „Věřím, že sebevědomí Čechů bude mnohem optimističtější, až zajde mrak koronavirové krize. Zeptáte-li se podnikatele v období konjunktury na jeho sebevědomí, jeho odpověď bude jistě jiná než v nynější době. Podnikání je neustálé balancování mezi mírou sebevědomí a pokory. Podle výzkumu je sebevědomí nejsilnější v období osobnostního a kariérního vrcholu. Osobně si myslím, že je to dáno tím, že právě v tomto věku umíme sebevědomím a pokorou vyváženě kořenit svůj život," doplňuje Petra Plemlová.
Poslední zprávy z rubriky Údaje o firmách:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz