Nábřeží s výhledem na Hradčany a Malou Stranu se promění, k omezení dopravy vznikla pracovní skupina
23. března 2021 13:47
Rada hlavního města Prahy včera schválila studii Křižovnická – Smetanovo nábřeží – Masarykovo nábřeží, kterou připravil Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Jedná se o koncepční materiál k dopravnímu a urbanistickému řešení nábřeží na pravém břehu Vltavy od Veleslavínovy ulice po ulici Myslíkova. Součástí materiálu je i navrhovaná revitalizace lokality Smetanovo nábřeží x Karoliny Světlé, zvané Anenský trojúhelník.
Současná podoba nábřeží
„V úseku, který řeší studie, pracujeme na vizi veřejného prostoru především pro lidi, kteří tady žijí, chodí pěšky a jezdí na kole, ale i pro ty, co sem potřebují autem. Těšíme mě, že do prostoru nábřeží bude vysazeno nové stromořadí a že navíc přibude 24 stromů,“ řekl náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (za TOP 09).
Východiskem pro schválení materiálu bylo mimo jiné měření odborníků z Akademie věd, které se uskutečnilo předloni. Z něj vyplynulo, že okolí Křižovnického náměstí se z hlediska kvality ovzduší řadí mezi nejhůře postižená území v centru města.
Cílem nové koncepce je uspořádat prostor s ohledem především na cestující v MHD a chodce. V rámci stavebních úprav by měly vzniknout nové zastávky.
„Oblastí Malé Strany a Smetanova nábřeží jezdí páteřní tramvajové linky 17 a 22, dále pak linky 2, 9, 12, 15, 18 a 20. Patří mezi nejvytíženější spoje a spojují centrum s okolními částmi města. Jejich současné zpožďování má dopad na cestující z celé Prahy. Z hlediska jednotlivých druhů dopravy využívají Smetanovo nábřeží ze 70 procent lidé v MHD a chodci. Zbylých 30 procent je individuální automobilová doprava. Na Malé Straně je tento poměr 80 procent pro MHD a chodce a 20 procent pro řidiče aut,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Omezení pro řidiče aut
O možném omezení vjezdu aut na Smetanovo nábřeží a na Malou Stranu se v metropoli hovoří od 90. let, nikdy se však neuskutečnil. Současná politická reprezentace v souvislosti s opravami zkušebně uzavřela průjezd na obou stranách řeky koncem roku 2019, následně loni magistrát zakázal odbočení z mostu Legií na Smetanovo nábřeží. Vysloužil si tím kritiku opozičních ODS a ANO a vedení Prahy 1.
Zástupci první městské části budou členy nové pracovní skupiny, stejně jako zástupci dalších centrálních radnic a dotčených městských organizací. Vedení města by chtělo vjezd aut omezit s pomocí monitoringu registračních značek kamerami, které již na Malostranském a Křižovnickém náměstí jsou.
Plánované řešení dopravy na Masarykově nábřeží
Detaily k úpravám dopravy ještě nebyly součástí včera schváleného tisku a budou dále diskutovány právě v rámci pracovní skupiny. Výstup k detailům by měl být ujasněn do konce května. Nový režim by pak mohl začít fungovat na podzim.
Scheinherr navrhuje řešení, kterým by rezidenti městských částí Praha 1, 2 a 5 mohli nadále projet skrz Malou Stranu a Staré Město z jihu na sever nebo naopak. Ostatní by mohli do oblasti přijet autem stejně jako dosud, jen by se museli vrátit stejným směrem, jakým přijeli.
„Oblast Smetanova nábřeží je pro nás velmi citlivou záležitostí a má nejen místní, ale i celopražský význam. Vítám proto, že se magistrát spolu s námi zapojí do jeho revitalizace. O to víc jsem rád, že se společně se zástupci vedení hlavního města jsme schopni dohodnout a najít kompromis pro řešení úprav této významné lokality,“ ocenil starosta Prahy 1 Petr Hejma (STAN).
Jaké změny, kromě těch dopravních, čekají Smetanovo nábřeží?
Pražané se mohou těšit na novou tramvajovou zastávku Karlovy lázně směrem ke Staroměstské. Dnes je to jeden z nejdelších úseků bez tramvajové zastávky v centru města.
Úprava také čeká dnes existující zastávku Karlovy lázně, která bude doplněná mysem pro komfortní nástup do dopravního prostředku. V současné době je totiž mezi dveřmi tramvaje a obrubníkem široká mezera, která znemožňuje bezbariérový přístup.
Změny se dočká i nynější uspořádání zastávek Národní divadlo, kvůli kterým musí tramvajové linky 2 a 18 stavět dvakrát v jedné zastávce. Nově se zastávka na Smetanově nábřeží zruší a uvolní místo chodcům. A linka 17 bude stavět v plánované stejnojmenné zastávce na Masarykově nábřeží.
Ostrůvek zastávky Staroměstská se rozšíří
Další změnou bude rozšíření zastávky Staroměstská směrem z centra od Smetanova nábřeží. Ostrůvek je dnes nebezpečný a nekomfortní pro nastupující i vystupující. Zastavují zde tři linky a lidé se přitom musí vzájemně vyhýbat na úzkém nástupišti. Mnoho cestujících v současnosti raději vyčkává na chodníku a až ve chvíli, kdy přijíždí jejich spoj, přebíhají mezi automobily přes dva jízdní pruhy. Odbočování aut z Křižovnické na Mánesův most zůstane zachováno.
„Jsem velmi rád, že je na stole materiál, který řeší letitý problém s chybějícími tramvajovými zastávkami. Nové zastávky výrazně zlepší obslužnost této lokality. Velmi si cením ustanovení odborné skupiny, která posoudí navrhované dopravní řešení. I z toho důvodu Praha 1 už příští týden zahajuje měření tranzitní dopravy,“ uvedl radní Prahy 1 pro dopravu a životní prostředí Richard Bureš (ODS).
Se záměry schválené studie je v koordinaci i chystaný projekt rekonstrukce takzvaného Anenského trojúhelníku, což je místo ve vyústěni ulice Karoliny Světlé na Smetanovo nábřeží.
„Úpravy této lokality a omezení zbytné tranzitní dopravy jsou součástí revitalizace celého území, proto naše městská část postupuje v souladu s postojem vedení hlavního města. Nynější podoba Smetanovo nábřeží a Anenského trojúhelníku má nevyužitý potenciál. Věřím, že budoucí úprava dopravního režimu ve prospěch občanů a revitalizace těchto míst s jedinečným geniem loci přímo na břehu Vltavy přispěje ke zkulturnění celé lokality a tato oblast se stane místem, které bude Pražanům dělat radost,“ pokračoval Hejma.
„Projekt přinese našim občanům množství pozitivních změn. Na nábřeží bude pro občany zřízena nová tramvajová zastávka Karlovy lázně ve směru od Národního divadla, navíc bude pro veřejnost otevřen průchod přímo k Vltavě skrze historické čapadlo, dále dojde k revitalizaci zeleně a přibude i vodní prvek,“ doplnil Hejma.
Diskuze o podobě a funkci Smetanova nábřeží podle ředitele Institutu plánování a rozvoje Ondřeje Boháč běží více než 10 let. „Chystaná opatření proto vnímám jako správný krok. Celkové řešení je velmi dobře promyšlené. Věřím, že tato úprava nás opět posune k západním velkoměstům, které si často bereme za příklad,“ prohlásil ředitel.