Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 649)

    V době covidové beznaděje obývám domov s múzami. Je to takový laskavý babinec. Jen se probudím, slyším, musíte chodit, nezapomeňte vzít si lék, píchněte si injekci

    Vážím si toho. Zvláště po skromné snídani, když zaslechnu: Nyní budeme cvičit paměť. Říkám: Múzy, co já bych si jen bez vás počal…

    Repro Terén

    Mab povídá: Budeme vzpomínat. Herec Sedal, znáte ho z dob šéfování, se narodil v roce 1948 v Bratislavě, ale od přelomu šedesátých a sedmdesátých let působil převážně na českých scénách. Byl členem Bílého divadla, souboru Křesadlo, po několik dekád klíčovým hercem HaDivadla, působil v Divadle Archa v několika rozmanitých inscenací, spolupracoval se souborem Vosto5 a podílel se na vzniku řady nezávislých projektů a filmů. V roce 2018 mu byla vydána kniha SMS básně.

    Ján Sedal: SMS básně (TORST, 2018). Repro archiv

    Mab, on byl takový urostlý hubeňour. Něco mezi Jánošíkem a apoštolem. Při společném projektu studiových divadel kráčel nahatý v průvodu protestujících aktérů, po boku obnažené krasavice Ireny. Nad hlavami nesli hořící hudební nástroje. Housle a malou harfu. Upamatovávám se, že mu nějaký opilec rozbil hlavu.

    Múza dodává: Prodělal několik náročných operací hlavy. To mu bylo sedmdesát. Rozhodl se tíživou situaci překonat tvorbou nového autorského díla, které připravil, jako bytové divadlo s názvem Vyplním šaty své tělem svým.

    Múzo, to je škoda, že to neuvidím…

    Dočkej času, jako husa klasu, řekla Mab.

    Můj veliteli a pane, konec prózy, zvu vás na umění, řekla múza a přičarovala na obrazovku dokumentární film režisérky Anny Babjárové Vystřelím já, hovado, Ti, Bože, ne oko, ale papírovou růži z krepovýho papíru. Záznam křehkého díla modelovaného hudbou Tomáše Vtípila, groteskní příběh putování životem otlučené postavy v malém prostoru mezi skříní, dveřmi, prknem, svíčkou a zdí.

    Vidím Sedala bloumat ulicemi. Zastavuje se. Pátravě hledí za sebe.

    Jsem sám. Nedokážu mluvit. Neumím psát… Foto Terén

    Kamera nakukuje do jeho bytu. U dveří sedí hudebník. Na lesklou plechovou díži vyluzuje zvuky. Do pokoje vbíhá šedivým strniskem vousů obrostlý Sedal. Má na sobě bílou košili. Nechápavě zírá před sebe. Poté šešulkou hlavy naráží do prkenné desky položené nad ním mezi skříněmi.

    Bum a bum.

    Šešulkou hlavy naráží do prkenné desky položené nad ním mezi skříněmi. Foto Terén

    Roztančí se. Jeho ruce jsou křídly raněného ptáka. Ze skříně tahá látkovou oponku. Zápasí s ní.

    Ve skříni je vylepena tvář mimické ikony.

    Vychrtlý dlouhán putuje. Bum. Naráží do dřevěné stěny. Čelem vzad, dva krůčky a bum. Nešťastný se sune na podlahu. Škvírou za jeho zády zahlédnu lože…

    Hlas trubky skřehotá…

    Tři otáčky tam, tři zpět. Foto Terén

    V prostřihu Sedal vysvětluje: Jsem sám. Nedokážu mluvit. Neumím psát.

    Válí se po parketách. Tři otáčky tam, tři zpět. Zoufale tluče dlaněmi do skříně.

    Hudebník skřípá zvuky po plechu díže. Vyslovuje větu: Vyplním šaty své tělem svým.

    Hudebník (Tomáš Vtípil) skřípá zvuky po plechu díže. Foto Terén

    Pod stropem se zjevuje buřinka. Na skříň se souká klaun. Bác. Shazuje z prkna činel. K mému úžasu leze s košíkem v ruce na druhou skříň. Zápalkou rozžíhá svíce…

    Hudebník tluče zběsile do dřev.

    Svléká se a nahý opouští byt. Foto Terén

    Klaun plácá dlaněmi do stropu. Nasazuje si na tvář masku a padá dolů. Svléká se a nahý opouští byt.

    Režisér Goldflam se usmívá: Jáno byl vždycky trochu tvrdohlavý

    Monitorem plují titulky. Krátký dokumentární film režisérky Anny Babjárové, který nahlíží bytové divadlo svérázné osobnosti českého divadla, herce, režiséra a básníka Jána Sedala. Vystupovali: Ján Sedal, Tomáš Vtípil, Arnošt Goldflam, Ondřej Hrab, Matyáš Dlab, Lukáš Jiřička

    Jsem v šoku a nadmíru unaven.

    Mab říká: Nezapomeňte na léky…

    Brno – Komín, 26. 3. 2021 

    Performance Vyplním šaty své tělem svým byla uvedena v premiéře 3. března 2020 v autorově vlastním bytě v Brně. V září 2020 byla oceněna na festivalu …příští vlna/next wave… jako Projekt roku (více zde). Podrobné informace o celém projektu včetně programu najdete zde.

    Premiéra dokumentárního filmu Anny Babjárové Vystřelím já, hovado, Ti, Bože, ne oko, ale papírovou růži z krepovýho papíru, který nahlíží bytové divadlo svérázné osobnosti českého divadla, herce, režiséra a básníka Jána Sedala, se konala online 23. března 2021 na vimeo účtu Terénu. V dokumentu vystupují Ján Sedal, Tomáš Vtípil, Arnošt Goldflam, Ondřej Hrab, Matyáš Dlab, Lukáš Jiřička a diváci Sedalova bytového představení. Délka 27 minut.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 649)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,