Hlavními poraženými jsou provozovatelé výletních autobusů, kteří během loňska přišli o 40 procent klientů. A letečtí dopravci, jimž se počet přepravených propadl ještě dramatičtěji.
Obecně platí, že pohyb nákladu byl loni méně omezován než pohyb lidí, což se odrazilo i na výsledcích dopravců. Zatímco kamionová doprava i železniční spedice ztratily do deseti procent objemu, železniční i silniční osobní přeprava přišla o více než 30 procent cestujících.
Zhruba o pětinu nákladu méně oproti roku 2019 převezli podle statistik ministerstva dopravy lodní dopravci. „My se s podobnými důsledky, jaké ostatním oborům přinesl koronavirus, potýkáme prakticky každoročně,“ uvedl jednatel rejdařství Evropská vodní doprava Lukáš Hradský.
Říční dopravci jsou totiž závislí především na dostatku vody v Labi, které bývá v posledních letech řadu měsíců nesplavné. Nedostatek vody přitom paradoxně právě loni vadil nejméně. V roce 2019 bylo 140 dní zcela nesplavných a dalších skoro 60 splavných s omezeným nákladem. Loni byla plavba omezena po 180 dní.
Cestovky lákají klienty zatím marně. Po lednové vlně optimismu lidé vyčkávají |
Přestože se vodní stavy o trochu zlepšily, na objemu přepraveného zboží se to neprojevilo. Podle Hradského kvůli tomu, že většina bývalých zákazníků lodních dopravců si během předchozích suchých let našla alternativní způsob přepravy a přilákat je zpět na řeky potrvá.
Největší tuzemské rejdařství letos očekává, že by doprava na Labi mohla fungovat lépe než v předchozích letech. Alespoň v jarních měsících proto chce flotilu držet na dopravách do Česka, zatímco v předchozích letech musel kvůli nedostatku vody lodě přesunout na řeky a kanály západní Evropy.
ČSA to odnesly výrazněji
Bezmála pětinovou ztrátu objemu přepraveného zboží zaznamenala letecká nákladní doprava. Tyto lety nebyly během loňska poznamenány zákazem jako přeprava cestujících, která prakticky celé jaro stála a podzim jí zasadil další ránu.
Omezení osobních letadel ale na objem přepraveného nákladu přesto vliv mělo. „Do objemu nákladních leteckých přeprav se významně promítlo omezení pasažérských letů, které kromě cestujících přepravují často i náklad. A ty jsou celosvětově výrazně omezeny dodnes. Čistě nákladní lety se navíc na jaře do vzduchu vracely pomalu,“ uvedl manažer leteckých přeprav logistické společnosti DB Schenker Tomáš Škoch.
České aerolinie se ještě více smrsknou a možná přežijí, plánuje firma |
Omezení a uzavírky se na letecké přepravě projevily historicky největším poklesem cestujících. Byly zakázány mezistátní lety z jiných letišť než pražské Ruzyně a i na největší tuzemské letiště přilétaly během vrcholu jarní koronavirové krize až na výjimky pouze repatriační lety.
Z dat ministerstva dopravy vyplývá, že tuzemské dopravce Smartwings a ČSA krize postihla hlouběji než zahraniční konkurenci. Celkový počet pasažérů, kteří v roce 2020 prošli některým z tuzemských letišť, totiž klesl o necelých 80 procent. Propad v Česku registrovaných aerolinek byl ještě o čtyři procentní body hlubší.