Uber v Americe šustí penězi. Řidiče však marně láká zpátky za volant

Uber a Lyft lákají řidiče zpět za volant.

Uber a Lyft lákají řidiče zpět za volant. Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Nabízejí tisícidolarové bonusy.
Poptávka ale převyšuje kapacitu řidičů.
Ondřej Krátký, šéf Liftaga, na výraznější oživení poptávky stále čeká.
4
Fotogalerie

S postupným uvolňováním protipandemických restrikcí se ve Spojených státech obnovuje poptávka po alternativních taxislužbách. Poskytovatelům však scházejí řidiči. Během loňského roku jich mnoho opustilo nevýdělečný volant a vracejí se jen velmi pomalu. Uživatelé tak na taxíky čekají výrazně déle. Největší hráči proto chystají masivní finanční bonusy, aby šoféry přitáhli zpět.

Lídr trhu Uber oznámil, že do řidičů jednorázově investuje 250 milionů dolarů, téměř 5,5 miliardy korun. Pobídky se liší stát od státu. Dosáhne-li například řidič v Austinu 115 jízd, společnost mu vyplatí bonus 1100 dolarů. Šoféři, kteří najedou dvě stě jízd ve Phoenixu, se mohou těšit na 1775 dolarů.

„Mnoho řidičů loni skončilo, nemohli jezdit tak často, aby se jim práce vyplatila. Letos už ale množství objednávek převyšuje kapacitu dostupných řidičů,“ přiznal Uber.

Nedostatek řidičů řeší i hlavní konkurent Uberu Lyft. Pokrývá náklady za půjčená auta, nabízí bonus až osm set dolarů za návrat bývalých řidičů a vyplácí zvláštní odměnu, pokud řidičova cesta k zákazníkovi zabere více než devět minut.

Ani tak se oběma provozovatelům nedaří kapacity rychle obnovovat. Šéf Lyftu už dříve přirovnal náročnost nahánění řidičů zpět za volanty k „otáčení Titaniku“. Pomalý návrat šoférů má více důvodů. Část se obává nákazy koronavirem, jiní si loni, kdy byla poptávka často mizivá, našli jinou práci.

Poptávka nabíhá, klienti čekají

Z dat analytické společnosti Apptopia vyplývá, že se Uber ani Lyft dosud zdaleka nevzpamatovaly ze šoku, který utrpěly loni v dubnu. Množství řidičů, kteří se v USA v letošním prvním čtvrtletí přihlašovali do aplikace, bylo meziročně o čtyřicet procent nižší. Před pandemií se denně přihlašovalo přes sedm set tisíc řidičů, teď jich je pod půl milionu.

Platících uživatelů Uberu přitom relativně rychle přibývá. Jejich celkové týdenní útraty dosahují šedesáti procent z doby před pandemií, nejvíce od vypuknutí krize. Podobným tempem se zvedá poptávka u Lyftu, vyplývá z dat společnosti Edison Trends.

Zákazníci, kteří byli zvyklí na příjezd vozu v řádu minut, si tak nyní počkají výrazně déle. S vážným nedostatkem řidičů se potýkají například v Las Vegas, Clevelandu, Bostonu, Chicagu, Kansasu a na mnoha dalších místech. Část uživatelů zaznamenala významné zvýšení cen.

„S takovým nedostatkem řidičů Uberu či Lyftu jsem nepočítala. Objednávku jsem zkoušela zadat celou hodinu, ale marně,“ citují Financial Times uživatelku Amber z Pensylvánie, jež tak zmeškala termín očkování proti nemoci COVID-19 necelých deset kilometrů od bydliště. „Taková zkušenost se ve Spojených státech stala zcela běžnou. Snaha provozovatelů využít obnovující se poptávku naráží na vážný problém,“ píší Financial Times.

Pražské letiště zvolna ožívá

Pandemie snížila zájem také o taxislužby v Česku, a to o desítky procent. Ačkoli si tuzemští dopravci na restart poptávky obdobný tomu v USA ještě počkají, první náznaky oživení už přicházejí.

„Pomalu se rozjíždí letecká doprava z Letiště Praha, částečně to už pozorujeme i na zájmu o taxi. Dokud ale neotevřou podniky, situace bude dál špatná,“ říká předseda Asociace koncesionářů v taxislužbě Daniel Tarljovski. Tradiční taxikáři, jimž zprostředkovává jízdy dispečink, s žádnými bonusy počítat nemohou, dodal.

Přepravní společnost Liftago měla před pandemií přes dva tisíce řidičů, nyní jich jezdí asi polovina. Motivační programy nabízí obvykle jen tehdy, když spouští službu v novém městě.

„Až budeme potřebovat další řidiče, přejdou k nám ti z Boltu a Uberu, protože si u nás vydělají víc. Uber a Bolt jezdí za minimální ceny, my cílíme na klienty, kteří preferují spolehlivost a kvalitu,“ uvedl spoluzakladatel Liftaga Ondřej Krátký. Společnost také vozí zásilky v rámci e-commerce. Během pandemie stouplo množství dopravených balíčků na statisíce. Platforma Bolt v Česku vyplácí bonusy novým řidičům ve výši čtyř až pěti tisíc.