Příprava železniční stanice na ruzyňském letišti vstupuje do finále, stavba by mohla začít za tři roky
19. dubna 2021 10:50
Připravovaná novostavba je součástí chystaného železničního spojení mezi Prahou, letištěm a Kladnem. Dvoukolejná trať se za stanicí Praha-Ruzyně stočí k terminálům 1 a 2 a v samotném letištním areálu se zanoří pod zem do stanice Praha-Letiště Václava Havla.
Nové nádraží bude disponovat dvěma kusými kolejemi obklopujícími ostrovní nástupiště. Z něj se cestující dostanou podchody k oběma terminálům. Zejména přístup do terminálu 2 bude velmi krátký.
Celý připravovaný projekt umožní přímé napojení mezinárodního letiště na železnici, jízdní doba mezi centrem Prahy a letištěm se předpokládá okolo 25 minut, do Kladna by cesta měla trvat půl hodiny. Kompletní úprava jednokolejné a neelektrizované trati do Kladna s odbočkou na pražské letiště by měla vyjít na zhruba 31 miliard korun. Nové spojení má být elektrizované, vedené po dvou kolejích a mělo by umožnit interval vlaků jedoucích na letiště i do Kladna v desetiminutových intervalech.
Na konci roku 2019 byla představena podoba chystané nové budovy železničního nádraží ve Veleslavíně v Praze 6 podle návrhu architektů Dalibora Hlaváčka a Zuzany Kučerové. Stavba stanice by měla začít v roce 2024. Nádraží bude součástí připravované trati na pražské letiště.
„Nádraží Praha-Veleslavín chápeme nejen jako důležitý přestupní uzel, ale díky napojení na letiště i jako bránu do hlavního města, zároveň je přirozeným těžištěm celé čtvrti. Budovu nádraží jsme proto navrhli jako jasně rozpoznatelný orientační bod, její okolí jako nové místní centrum s piazzettou. Vnitřní prostor budovy je na první pohled přehledný a cestující přirozeně naviguje. Střecha nádraží je navržena jako velká travnatá pobytová plocha protnutá pěšími a cyklistickými trasami,“ uvedl architekt Hlaváček.