Karlovarský kraj křísí plán na dostavbu dálnice D6 směrem na hranice

  9:14
Prioritou Karlovarského kraje je dostavba dálnice D6. A to jak ve směru na Prahu, kde se v současnosti na některých úsecích již pracuje a jiné se připravují, tak i na hranici s Německem, kde zbývá dostavět přibližně 8,5 kilometru dlouhý úsek od Chebu. Hejtmanství chce prosadit napojení na A93 společně s partnery z Německa.

Dálnice D6 končí několik kilometrů před hranicí s Německem. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Problém je, že i na bavorské straně chybí napojení na dálnici A93, které před časem navíc vypadlo ze spolkového plánu priorit ve výstavbě dopravní infrastruktury.

Právě o části dálnice z Chebu na hranice jednali zástupci Karlovarského kraje s ministrem průmyslu, obchodu a dopravy Karlem Havlíčkem a s představiteli Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD).

„Kromě dostavby D6 na Prahu patří i dostavba v opačném směru k prioritám v oblasti dopravy v našem regionu. Naším cílem je řešit nejen úsek v českém příhraničí, ale i německé napojení na dálnici. Z toho důvodu mám v plánu se spojit s vládní prezidentkou Horních Frank a požádat o to, abychom ve společné nótě podpořili dostavbu české i německé části,“ uvedl hejtman Petr Kulhánek.

Ministr dopravy plány podpoří

Ministr Karel Havlíček, který bude v příštích měsících jednat se spolkovým ministrem dopravy Andreasem Scheuerem, ujistil, že požadavek Karlovarského kraje se stane jedním z témat společné debaty.

Kromě toho také přislíbil, že bude po svém německém partnerovi požadovat deklaraci, že Německo s dostavbou napojení od hranic s Karlovarským krajem na A93 počítá, a rovněž bude chtít vědět, v jakém časovém horizontu by to bylo možné.

„Bude-li rozestavěna většina úseků D6, měla by se připravit i část směrem k Německu. Jestliže chceme Karlovarský kraj rozvíjet a posílit, pak je pro něj tato infrastruktura důležitá, což platí i o napojení na A93 v Německu,“ řekl Karel Havlíček. Přislíbil, že o výsledku jednání se svým protějškem v SRN bude zástupce Karlovarského kraje informovat. 

Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla se uvažuje o dostavbě úseku D6 od Chebu ve čtyřpruhu, na německé straně by pak vznikla obdoba silnice pro motorová vozidla. ŘSD by v mezičase začalo připravovat podklady pro posuzování vlivu stavby na životní prostředí a s tím související geologické průzkumy.

Pomoc pro transformaci

Plán na rozšíření dálniční sítě směrem k hranicím vítá rovněž hospodářská komora.

„Náš kraj je přirozeně propojený svým hospodářstvím s německým příhraničním prostorem a celkově s Evropskou unií. Aktuálně procházíme zásadním obdobím transformace, kdy dochází k útlumu těžby hnědého uhlí. Dostavbu dálnice D6 k německým hranicím a její napojení na evropskou dálniční síť vnímám jako zásadní prioritu pro další rozvoj a proměnu našeho regionu. Rozhodně přispěje k jeho zatraktivnění pro nové investory a zároveň pomůže stávajícím firmám v kraji při jejich reakci na změny v oblasti digitalizace a automatizace,“ nastínil předseda představenstva Krajské hospodářské komory Karlovarského kraje Tomáš Linda

Komfortní spojení s Německem pomůže i dopravcům. „O dostavbě této části dálnice D6 se mluví už roky a samozřejmě uvítáme, pokud se to podaří. V současnosti jsou vinou covidu silnice relativně prázdné, ale až se doprava opět plně rozjede, bude se počítat každý kousek kvalitní a širší silnice. Myslím, že nás to příliš nezrychlí, ale rozhodně bude doprava bezpečnější a pohodlnější,“ konstatoval prokurista a spolumajitel chebské přepravní společnosti Lagarde Spedition Oldřich Grill.

Náměstek hejtmana Jan Bureš rovněž Karla Havlíčka požádal, aby se tématem jednání obou ministrů stala také elektrifikace železniční trati Marktredwitz – Cheb.

„Víme, že prioritu má úsek Norimberk – Plzeň, ale pro nás je důležitá i elektrifikace trati Marktredwitz -Schrinding - Cheb, která zintenzivní železniční dopravu z Norimberku do Karlových Varů a následně do Prahy,“ dodal náměstek Bureš.