InzerujTEĎ

 
 
 

Kdy a kam

  • Gump – jsme dvojka - promítání filmu

    Čtvrtek 28.3 16:00 - Biograf Kotva Lidická 2110, České Budějovice

  • Basstard Beatz w. Magenta & Tony P

    Čtvrtek 28.3 21:00 - Klub K2 Sokolský ostrov 1, České Budějovice

Zobrazit všechny události
 

Kamenný most v Písku čeká další velká oprava. Zavřít se má z poloviny

Památkář Jiří Hladký na Kamenném postě popisuje, čeho se mají týkat letošní opravy. , Autor: Petr Eliáš - Jižní Čechy TEĎ

Památkář Jiří Hladký na Kamenném postě popisuje, čeho se mají týkat letošní opravy.     Autor: Petr Eliáš - Jižní Čechy TEĎ

PÍSEK – Poprvé od opravy Kamenného mostu v Písku po povodních v roce 2002 se schyluje k další velké očistě a vyspravení této významné památky. Rada města schválila zadání zakázky, která má zajistit, aby dalších 20 nebyl nutný žádný další větší zásah do nejstaršího mostu z kamene u nás.

Práce by měly začít v květnu nebo červnu a trvat by měly pět měsíců. „Most zůstane během prací průchozí, i když jen po jedné polovině. Cena zakázky by se podle předpokladů měla pohybovat kolem 2,8 milionu korun bez DPH," uvedla starostka Eva Vanžurová.

Podle radnice bude předmětem opravných a sanačních prací zajištění funkční udržitelnosti celkového stavu mostu po opravách z let 1996 až 1997 a 2003. „Práce jsou navrženy tak, aby nebyl narušen současný stav mostu jak po stránce funkční, tak po stránce estetické a zůstala tak zachována historická hodnota díla," dodala Eva Vanžurová.

Očima památkáře

Písecký památkář Jiří Hladký, který opravu mostu prosazoval, říká: „Je téměř 20 let od povodní, a to už je celkem doba na to, abychom se takovým stavbám věnovali. Když se po mostě projdete, všimnete si míst, která je třeba opravit. Bude to stát méně, než kdyby se čekalo dalších 20 let, pak byla cena třikrát taková," říká Hladký. Mělo by se podle něj postupovat stejně jako při opravách v minulosti. „Technologie a materiály budou shodné. Jednou už to bylo na národní kulturní památku schválené a nevidím důvod, proč by se to mělo měnit," popisuje Hladký.

„Celý most je vyspárován hmotou na bázi vápna, která vydrží všechno. Mělo by se s ní pracovat i teď. Je nutné očistit z mostu mechy a lišejníky, ale jen čistou tlakovou vodou bez příměsi abraziv. Až bude vyspárováno a očištěno, celé se to natře ochranným roztokem," vysvětluje Jiří Hladký. Míst, která je třeba vyspravit, jsou podle něj na celém mostě desítky. „Volnými spárami se voda dostává za kameny, pak teče do zdi, a to je špatně," zmínil památkář.

Co ukázala historie

Jiří Hladký připustil, že právě opravy v letech 1996 a 1997 a táhla v pilířích napomohly tomu, že následky velké vody v roce 2002 nebyly tak tragické. „Kdyby se to neprovedlo, mohli jsme o povodních přijít možná o třetinu mostu. To, že spadlo zábradlí a odešla dlažba s izolací, to nebylo tak hrozné. Na mostě je systém takzvaného obětovaného zábradlí. S jeho ztrátou se při takové události počítá. Nápady, že by se zídky lépe přidělaly k mostu, by měly za následek daleko větší škody," popisuje Jiří Hladký. Zavzpomínal i na to, že při nejvyšší hladině povodňové Otavy paradoxně zábradlí drželo, což potvrzovaly i dvě vlny, jak se voda přelévala přes most. Tyto snímky tenkrát oblétly celou republiku. Zábradlí pak spadlo, až když voda začala opadávat, přestala se přelévat přes zábradlí a tlačila do něj.

Po povodni se na zábradlí mostu vrátily všechny použitelné kvádry, které se musely i lovit z řeky. Poškozené kusy nahradily nové. Jiří Hladký vzpomíná, že sehnat kameny ze žluté žuly nebylo tak snadné. „Nakonec jsme je sehnali u Telče ve vesničce Panské Dubenky. Vjeli jsme na dvůr lomu a tam stál přesně tento kámen. Když jsme majitelům prozradili, na co kámen potřebujeme, hned si vybavili televizní záběry z povodní v Písku," dodal Jiří Hladký.

Oříškem pro potenciálního výherce zakázky je, jak se dostat k mostním klenbám zespodu. „I po dohodě s Povodím Vltavy se došlo k názoru, že ideální by bylo sehnat ponton a na něj dát lešení. Kdyby se umisťovalo lešení do vody, z toho by se firma asi zbláznila," říká Hladký. Pokud by se začalo prý s pracemi v červnu, bude to podle Jiřího Hladkého nejvyšší čas, aby se vysprávka mostu do zimy stihla.

Jako problém nevidí památkář ani plán města na uzavírání mostu z poloviny. „Už v roce 1996 se to tak dělalo. Už tenkrát jsme si uvědomili, že most se nemůže lidem zavřít úplně. Zábradlí rozdělí most na poloviny, až se jedna udělá, přestěhuje se firma na druhou," líčí Jiří Hladký. Největší bolest kamenných staveb jsou údajně kyselé deště.

Řeč čísel

Kamenný most v Písku byl podle dat památkářů vystavěn pravděpodobně kolem let 1260 až 1280. První písemná zmínka o něm je z roku 1348. Za zmínku stojí například únorová povodeň z roku 1768, kdy se zřítila levobřežní mostecká věž, a byly strženy dva levobřežní oblouky. Při ledové dřenici v roce 1784 byly strženy čtvrtý a pátý oblouk od pravého břehu. Za druhé světové války v letech 1941 až 1945 probíhaly opravy mostu po ledové dřenici, při které se používaly i výbušniny. Z novodobějších zajímavostí je dobré připomenout například rok 1993, kdy byl ukončen průjezd městské dopravy přes most. Opravy v devadesátých letech stály 15,6 milionu korun, po povodních v roce 2002 se pak most opravoval za 4,3 milionu korun.

Diskuse k článku - napište váš názor
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace