Koncert Janáčkovy filharmonie skončil v euforické radosti

Janáčkova filharmonie Ostrava se nevzdává a pokračuje s uváděním koncertů online. Jen se přizpůsobuje podmínkám hygieny a program mění tak, aby vyhovoval menšímu obsazení orchestru. Proto 28. dubna nezazněla Symfonická báseň pro velký orchestr op. 34 s názvem Zrání skladatele Josefa Suka, ale zněly skladby jen pro menší obsazení.
Janáčkova filharmonie Ostrava, koncert 28. 4. 2021: Lobkowicz Trio – Ivan Vokáč (foto Martin Straka)
Janáčkova filharmonie Ostrava, koncert 28. 4. 2021: Lobkowicz Trio – Ivan Vokáč (foto Martin Straka)

Na programu tedy zůstaly jen dvě skladby pro menší obsazení orchestru. Jako první zazněla Druhá symfonie pro smyčce a trumpetu D dur (Symfonie pro smyčce) H 153, kterou napsal Arthur Honegger v roce 1941. Je třívětá a zjevně odráží bezvýchodnost a depresi z probíhající války. 1. věta Molto moderato – Allegro dává velký prostor violám a violoncellům, je disonantní, přesto obsahuje melodické vlny, které ústí do dynamických vrcholů. Druhou větu Adagio mesto zahajuje nářek violoncella a po něm pokračuje poněkud monotónní a depresivní proud hudby. Teprve ve třetí větě, Vivace, non troppoPresto, se hudba promění v dravý, pochodový proud, ve kterém se ke smyčcům připojí sólová trumpeta, signálním motivem zvěstující obrat k optimismu. Smyčcový orchestr hrál s plným nasazením a s obdivuhodně vyrovnaným barevným témbrem.

Ve druhé části koncertu zazněl Trojkoncert pro klavír, housle, violoncello a orchestr C dur op. 56 Ludwiga van Beethovena, který byl premiérován ve Vídni roku 1808. Spojení sólových nástrojů, houslí, violoncella a klavíru a jejich propojení se symfonickým orchestrem, to byl tehdy krok velmi inovativní. I dnes je toto spojení neobvyklé a dost atraktivní. Sólových partů se ujalo Lobkowicz Trio, které hraje v obsazení: Jan Mráček (housle), Ivan Vokáč (violoncello) a Lukáš Klánský (klavír). Mladí hudebníci hrají velmi dravě a jsou skvěle sehraní. Jásavý, zpěvný tón houslí se dobře barevně pojí s nosným zvukem violoncella a klavír k nim přidává zjemňující, měkký proud virtuózních pasáží. První věta Allegro nastupuje s poněkud tajuplným začátkem, aby se brzy rozvinula do melodického a tanečního rázu. Druhá věta Largo přechází attacca do věty třetí, Rondo alla Polacca. Dostávají zde prostor pro sólové vstupy nejen jednotlivé nástroje, ale příležitost prokázat své virtuózní kvality tu má i klavírní trio, aby vzápětí přejímal motivy celý orchestr a dovedl je do radostného a jásavého finále. Dirigent vedl orchestr velmi precizně a čitelně a jeho snahy o vytvoření melodických a plastických ploch byly úspěšné.

Janáčkova filharmonie Ostrava, koncert 28. 4. 2021: Lobkowicz Trio – Lukáš Klánský (foto Martin Straka)
Janáčkova filharmonie Ostrava, koncert 28. 4. 2021: Lobkowicz Trio – Lukáš Klánský (foto Martin Straka)

Koncert skončil v euforické radosti, o to více pak zaskočilo ticho po chvíli vyplněné tlučením smyčců o pulty. Rozpaky a smutek, že tu nebyli posluchači v sále, kteří by výkon orchestru i sólistů dokázali ocenit potleskem. Ale už si všichni tak trochu zvykáme, přestože stesk po plném sále s kvalitní akustikou stále zůstává. Snad už to nebude trvat dlouho.

Janáčkova filharmonie Ostrava, koncert 28. 4. 2021: Lobkowicz Trio – Jan Mráček (foto Martin Straka)

Janáčkova filharmonie Ostrava
28. dubna 2021, 19:00 hodin

Program:
Arthur Honegger: Symfonie č. 2
Ludwig van Beethoven: Trojkoncert pro klavír, housle, violoncello a orchestr C dur op. 56

Účinkující:
Lobkowicz Trio:
Jan Mráček– housle
Lukáš Klánský – klavír
Ivan Vokáč – violoncello

Janáčkova filharmonie Ostrava
Petr Popelka – dirigent

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 2 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments