Vědci vyvinuli baterii, která nic neváží

Co je to strukturální baterie a jak zlepší výkon elektrických vozidel?

Baterie v elektrických autech tvoří velkou část jejich váhy, aniž sama nějakou váhu nesla, píše portál News.cision.com.

Výzkumníkům z Chalmers University of Technology se ale podařilo vytvořit strukturální typ baterie, který je desetkrát výkonnější než jiné typy baterií. Strukturální baterie je jedinečná v tom, že slouží jako zdroj energie pro vozidlo, ale zároveň je zabudována ve struktuře samotného vozidla, například v karoserii auta. Označuje se to i jako bezváhový energetický zdroj. Princip je, že váha baterie technicky zanikne, když je propojena se strukturou vozidla.

Tato baterie je tvořena uhlíkovým vláknem, které je pevné a odolné. Zároveň jde o materiál, který docela dobře drží elektrickou energii. První pokusy sestrojit takovou baterii začaly již v roce 2007, ale tehdy šlo o problém, se kterým si tehdejší technologie nedokázala poradit. Problém byl vyrobit baterie, které by měly dobré elektrické, ale i mechanické vlastnosti.

Přelom ve výkonu
Dnes se vývoj posunul výrazně dopředu. Vědci z Chalmers univerzity přinesli prototyp strukturální baterie, která s přehledem překonává vše co dnes existuje, z hlediska kapacity, pevnosti a odolnosti. Výkon prototypu je desetkrát větší, než výkon jiných prototypů strukturálních baterií.

Baterie má energetickou hustotu 24 Wh / kg což znamená přibližně o 20% méně, než v případě lithium-iontových baterií, které jsou dostupné dnes. Jenže baterie bude zakomponována do kostry vozidla, což znamená, že se jeho váha rapidně sníží a to znamená, že na pohyb se bude vyžadovat méně energie.

Projekt je již v této fázi slibný, ovšem vědci věří, že by ho mohli posunout ještě o krok dále. Šéf projektu, Leif Asp, věří, že energetická hustota baterie by mohla v budoucnu dosáhnout 75 Wh / kg. V budoucnu vidí Asp elektrická zařízení, které váží o polovinu méně, než dnes a jsou mnohem kompaktnější.

Budoucnost ale vidí i v elektrických autech, letadlech a satelitech. Tvrdí, že jejich prototyp je jen začátkem. Tvrdí, že i ve světě je obrovský zájem o baterie, které jsou v konečném důsledku lehčí, odolnější a výkonnější.