Scuk – poctivé potraviny od farmářů

 Scuk – poctivé potraviny od farmářů

Scuk, online farmářské tržiště, o kterém už jste zajisté slyšeli nebo možná přes něj i nakoupili, jsme poprvé oslovili v jeho počátku. Nyní, o tři roky později, se bavíme o úspěších během těchto let a o vlivu koronavirové pandemie na jejich podnikání. Na otázky nám odpovídá zakladatel projektu a CEO Kamil Demuth (na fotografii).

Poprvé jsme vás oslovili v začátcích, teď už o vás ví mnoho lidí. Co se za tu dobu změnilo?
Od našich začátků jsme především znatelně vyrostli. Významným krokem pro nás bylo zřízení vlastní logistiky, která celý koncept online farmářských nákupů velmi usnadnila. Na začátku jsme měli ideu, že zákazníci si budou objednávat od farmářů, kteří jim výrobky na naše výdejní místa i sami dovezou. Ukázalo se však, že je to dlouhodobě neudržitelné, protože se mnohým farmářům jejich vlastní doprava nevyplatila. Nyní výrobci svezou hromadně všechny objednávky na náš sklad a my je poté doručíme na výdejní místa po celé republice.

Kolik máte nyní zaměstnanců?
Když počítám i brigádníky na skladě, stará se nám o Scuk už okolo 70 lidí. Důležitou částí Scuku jsou také Organizátoři Nákupních skupin, kteří farmářské nákupy v daném městě spouští a zákazníkům vydávají jejich objednávky. Organizátorů s námi nyní spolupracuje už přes 550.
Ještě v zimě minulého roku nás ale bylo mnohem míň. Naše řady jsme rozšířili především s nástupem první covidové vlny, kdy se nám během pár týdnů prakticky ztrojnásobil obrat. A na tak rychlý nárůst bychom už v původním seskupení dlouhodobě nestačili.

Když porovnáme zákazníka z roku 2018 a z roku 2021, jak se změnil?
Myslím, že se zákazníci nijak zvlášť nezměnili. Naši hlavní základnu stále tvoří nadšenci do poctivých potravin. S loňským příchodem první vlny covid–19 jsme pozorovali lehkou změnu v nákupních zvycích. Zákazníci své objednávky dělali o něco dříve a ve větších objemech. To se časem ustálilo a vrátilo do starých kolejí 🙂 U nás zákazníci ví, od koho nakupují, znají příběh farmáře, vědí, jaký život mají zvířata na farmě a co se pojí s výrobky, které si odnáší domů. Myslím, že to z nich dělá větší srdcaře, než tomu bývá u klasických internetových obchodů.

Co plánujete nového?
Snažíme se stále posouvat. Zlepšujeme naše služby a upravujeme web, aby se na něm dalo lépe orientovat. Nedávno jsme od zákazníků také sbírali zpětnou vazbu formou dotazníku. Díky tomu máme velké množství podnětů, na nichž můžeme v budoucnu pracovat. Myslím, že ve Scuku máme mnoho plánů a vizí, kam bychom se chtěli dostat. Nic konkrétního zatím prozrazovat nebudu, snad jen to, že za Scukem stojí tým plný šikovných lidí a že věřím, že společnými silami nás projekt posuneme zase o kus dál 🙂

Jak vás ovlivnila koronavirová pandemie?
Největší vliv na nás měla první covidová vlna. I kvůli tehdejšímu uzavření farmářských trhů se na nás obrátilo velké množství výrobců, kterým jsme mohli pomoct s odbytem. Zájem výrazně narostl i ze strany zákazníků, a to dokonce tak, že jsme museli okamžitě jednat. Museli jsme se narychlo přestěhovat do většího skladu a hledat víc posil. Během pár týdnů se nám prakticky ztrojnásobil obrat a v jednu chvíli jsem se obával toho, zda takový nárůst vůbec zvládneme ustát. V tu dobu jsem si naplno uvědomil, jak skvělý tým lidí se nám povedlo dát dohromady. Aniž bych musel kohokoliv prosit, všichni se do práce opřeli s ohromným zápalem a jen díky tomu jsme nakonec tohle období bez větších šrámů přečkali.

Foto: Pavla Roztočilová

 

Related post

MámNapad.cz