Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

ŠKODA FABIA je větší, úspornější a bezpečnější (I)

Po 22 letech od premiéry prvního modelu FABIA uvádí společnost ŠKODA AUTO na trh čtvrtou generaci tohoto oblíbeného vozu. Ten je poprvé postaven na modulární platformě MQB A0 koncernu Volkswagen a nabízí nejvelkorysejší prostor ve své třídě, vyšší komfort a mnoho nových asistenčních systémů.

Ve srovnání s předchozími generacemi došlo k nárůstu všech rozměrů. Délkou 4 108 mm tak FABIA poprvé překonává hranici čtyř metrů. Přitom se téměř podařilo udržet hmotnost třetí generace. Ve srovnání s předchůdcem se délka zvětšila o 111 mm a rozvor o 94 mm na 2 564 mm. Vůz je nyní také o 48 mm širší – celková šířka činí 1 780 mm. Zvětšené rozměry rovněž znamenají, že je vůz prostornější uvnitř. Objem největšího zavazadlového prostoru ve své třídě, který nabízela již předchozí generace, dále narostl o 50 l na 380 l. Po sklopení zadních sedadel je pak objem 1 190 l.


Díky platformě MQB A0 je nová FABIA vybavena mnoha asistenčními systémy, které dosud nabízely spíše vozy vyšších tříd. Společně s vyšší torzní tuhostí karoserie tak FABIA přináší vysokou úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti.

Nová FABIA zaujme emocionálním vzhledem a sebevědomými proporcemi. Sportovní vzhled podtrhují ostře řezané přední světlomety a zadní světla s moderní LED technikou, která zdobí krystalické prvky.

V interiéru s novým designem upoutají pozornost symetrická přístrojová deska se samostatně stojící centrální obrazovkou, horizontální dekorační lišty a digitální přístrojový panel nabízený na přání.

Při uvedení na trh budou k dispozici výbavové stupně Ambition a Style. Později je doplní sportovní verze MONTE CARLO. Čtyři benzinové motory aktuální generace Evo koncernu Volkswagen pokrývají výkonové spektrum od 59 kW (80 k) do 110 kW (150 k). Díky nejlepší aerodynamice ve své třídě dosahuje FABIA součinitele odporu vzduchu cx 0,28. V kombinaci s 50l nádrží dostupnou na přání (sériová 40 l) tak její dojezd činí více než 900 km v režimu WLTP. Premiéru ve voze ŠKODA má pět nových Simply Clever prvků.



Základním motorem modelu s pohonem předních kol je benzinový motor MPI s vícebodovým vstřikováním paliva. Tříválec 1,0 MPI má objem 1,0 l a nabízí výkon 59 kW (80 k). V porovnání s předchozím modelem vzrostl výkon o 4 kW (5 k). Motor byl vyvinut společností ŠKODA AUTO a je vyráběn v České republice.
Výkonové verze do 70 kW (95 k) jsou vybaveny pětistupňovou manuální převodovkou. U motoru 1,0 TSI o výkonu 81 kW (110 k) lze volit mezi šestistupňovou manuální převodovkou a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG.

U obou motorů 1,0 TSI s přímým vstřikováním jsou litinové vložky válců nahrazeny plazmovým nanášením povrchové vrstvy válců o celkové tloušťce 150 mikrometrů (0,15 milimetru). Tento technicky inovativní proces snižuje vnitřní tření a optimalizuje tím i spotřebu paliva a emise. Díky lepšímu rozdělení a lepšímu odvodu tepla ve spalovacím prostoru také optimalizuje tepelné namáhání motoru.

Nová vrcholná motorizace

Čtvrtá generace nabízí novou vrcholnou motorizaci. Čtyřválcový motor 1,5 TSI má výkon 110 kW (150 k) a je vybaven aktivním řízením válců (ACT). Systém vypíná v případě malé zátěže automaticky oba prostřední válce – což řidič téměř nepostřehne – a snižuje tak spotřebu a emise CO2. Všechny motory TSI modelu ŠKODA FABIA jsou vybaveny filtrem pevných částic.

Typ1.0 MPI1.TSI Evo1.0 TSI Evo1.5 TSI
Počet válců3334
Výkon kW(k)59(80)70(95)81(110)110(150)
Toč.moment Nm93175200250
Převodovka5MT5MT6MT/7DSG7DSG
Rychlost km/h179195205/205225
Zrychlení 0-100 km/h s15,110,69,7/9,57,9
Kombin.spotřeba l/100 km5,15,15,0/5,55,6



Cena základního modelu 1.0 MPI Ambition začíná na 329 900 Kč. Slabší provedení 1.0 TSI ve stejné výbavě stojí 349 900 Kč, s vyšší výbavou Style pak 359 900 Kč.


Škoda 4.5.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar